Regjeringen vil kutte kraftig i Norge-markedsføring

I heia mellom Kjervall og Veshovda står denne steinformasjonen man håper skal kunne bli en av regionens store attraksjoner. Foto: Ingve Aalbu
I heia mellom Kjervall og Veshovda står denne steinformasjonen man håper skal kunne bli en av regionens store attraksjoner. Foto: Ingve Aalbu
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen foreslår å kutte over 50 millioner i Innovasjon Norges innsats mot reiselivsnæringen. Samtidig vil de øke rammen for innovasjonslån med 200 millioner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Digitalisering gjør statlig markedsføring av reisemål mindre nødvendig, mener regjeringen. Dessuten forventer de fortsatt god vekst i tallet på utenlandske turister. 50 millioner kuttes ut av et budsjett på ca. 230 millioner.

– Innovasjon Norge skal i stedet legge mer vekt på å medvirke til at flere reisemål kan ha drift hele året. Det er i tråd med regjeringen sin målsetning om en lønnsom og bærekraftig reiselivsbransje, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en pressemelding.

Imidlertid mener lederen av Fjord Norge, paraplyorganisasjonen for reiseselskaper på Vestlandet, Kristian B. Jørgensen, at kuttet vil svekke nettopp deres evne til å skape helårsturisme og være med på å kjempe om de lønnsomme kundene som reiser lenger og langsommere.

– De globale OTA`ene (expedia, booking.com, osv.) og internasjonale aktørene får dermed mer makt i forhold til å definere den videre utviklingen. Konsekvensene kan fort bli at vi får mer vekst mellom mai og september på de stedene som idag har ganske stort trykk fra før, mens vi ikke har markedsmidler til å overtale verden om at de må komme mellom oktober og april til de samme stedene, og reise til nye steder i høysesongen, skriver han i en kommentar på Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må snakke med de ansatte

Forslaget til kuttet kommer samme år hvor Innovasjon Norge har fått kritikk for markedsførings-farsotten av Sommarøy om at den vil bli «tidløs», som ble misforstått til å være et lokalt initiativ. Det er uvisst om de to hendelsene har noen sammenheng.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette kuttet er nytt for alle, sier spesialrådgiver Kjetil Svorkmo Bergmann til ABC Nyheter.

– Vi vet ikke hvilke konsekvenser dette vil få for reiselivsavdelingen og Visit Norway. Vi kommer til å håndtere dette på best mulig måte. Vi må først snakke med våre ansatte, sier han.

NHO Reiseliv er ikke begeistret for forslaget. – Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen signaliserte i Granavolden-plattformen, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i en pressemelding.

– Det er et forhastet kutt basert på et faglig grunnlag som er svært tynt. Vi hadde forventet økte midler, ikke mindre, i en tid der norsk reiseliv vokser og skaper arbeidsplasser over hele landet. Reiselivet har over 175.000 ansatte – et resultat av blant annet økt profilering mot det utenlandske markedet. Det er hard konkurranse om internasjonale gjester, og dette vil svekke vår posisjon, fortsetter Krohn Devold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Innovasjon Norge må få full frihet

Devold mener at Norge sakker akterut i utviklingen av internasjonale ankomster sammenlignet med resten av Europa.

– Dersom kuttet blir stående, er det viktig at Innovasjon Norge får full frihet til å bestemme hvordan disse kuttene skal gjennomføres i egen organisasjon, slik at de slipper politisk detaljstyring. De kjenner sin organisasjon best, og må få styre dette, avslutter Krohn Devold.

På den positive siden vil regjeringen øke rammen for innovasjonslån med 200 millioner. Regjeringen skriver at innovasjonslån medvirker til å nå Innovasjon Norges delmål om flere gode gründere og flere vekstkraftige bedrifter.

Med den nyeste økningen er låneordningen økt med 900 millioner siden 2013.