Har gått verden rundt:Visit Norway sto bak Sommarøys tidsfri sone-initiativ

Østre del av Hillesøya i forgrunnen og Sommarøy i sentrum. Utsikt fra Nordkollen.
Østre del av Hillesøya i forgrunnen og Sommarøy i sentrum. Utsikt fra Nordkollen. Foto: Harald Groven / Wikipedia
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lokalsamfunnet har stått frem med egen initiativtager, men bak suksess-ideen om å kaste klokka ligger et profesjonelt mål om å markedsføre midnattssol-landet Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken om lille Sommarøy i Troms som har engasjert seg for å kaste klokka og bli verdens første tidsfrie sone har gått verden rundt den siste uka.
Det er Kjell Ove Hveding som har stått frem som initiativtager til tidsfri sone-prosjektet. Hveding er deleier og styreleder i Sommarøy Cruise AS.

Men Hveding er ikke den egentlige mannen bak initiativet. Det er nemlig NordNorsk Reiseliv og Visit Norway som står bak, går det frem av en

pressemelding fra Innovasjon Norge.

«Sammen ønsket de å fortelle verden om midnattssolen, fenomenet som er minst like magisk som det mer kjente nordlyset. Fortelle noe av det som skjer med folk, når sola aldri går ned. Mulighetene som åpner seg, når det er dagslys hele døgnet. Når tiden blir mindre viktig», heter det i meldingen.

– Vi visste at under midnattssola så gjør man som man vil! Så da vi tok kontakt med Sommarøy og spurte om de kunne tenke seg å bli verdens første tidsfrie sone, fikk vi et rungende ja! Vi hadde aldri fått det til uten at de 321 innbyggerne på øya tok idéen vår til seg og gjorde den til sin egen, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
– Vi samarbeider ofte med destinasjonsselskap rundt om i landet når vi skal

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

fortelle historier om Norge. Denne gangen fikk vi et resultat som vi ikke engang hadde turt å drømme om sammen med Nord Norsk Reiseliv, sier Bratland Holm.

«Etter en uke i offentligheten har historien om Sommarøys ønske om å kaste klokka blitt omtalt i 1650 digitale artikler globalt, av 1479 ulike medier. Blant disse er CNN, The Guardian, The New York Times, The Independent, Time, El País, La Repubblica, Vanity Fair og Der Spiegel. Det potensielle antallet mennesker som saken kan ha nådd ut til, er svimlende 1,22 milliarder», heter det i pressemeldingen.