H&M legger ned butikker etter svakt resultat

H & M i Oslo sentrum (Karl Johan) Foto: Berit Roald / NTB scanpix
H & M i Oslo sentrum (Karl Johan) Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

H&M-konsernet må stenge flere butikker, satse mindre på nyåpning og i stedet fokusere mer på nettsalg som følge av svakt resultat. Aksjen raste 13 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjekursen til den svenske kleskjeden raste 13 prosent på børsen i Stockholm i morgenhandelen fredag. Da hadde konsernet lagt fram et vartalsresultat som var langt svakere enn det ledelsen hadde forventet.

H & M solgte varer for 50,4 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal, sammenlignet med 52,7 milliarder svenske kroner i tilsvarende periode i fjor.

Utviklingen går bra på internett for alle varemerkene, men i de fysiske H & M-butikkene går salget tregere, påpeker konsernet. Det handler både om at folk generelt handler mer på nettet, og om at det er ubalanse i sammensetningen av vareutvalget for deler av H & M-varemerket, heter det i en pressemelding.

– For å kunne møte kundenes endrede oppførsel enda raskere, setter vi fortgang i selskapets pågående forbedringsarbeid, skriver H & M.

Det innebærer flere butikkstengninger og færre nye butikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Analytikerne hadde ventet seg en salgsøkning på 2 prosent i fjerde kvartal, viser en spørrerunde som Reuters har foretatt.

Analytikere har lenge vært kritisk til at H & M ikke har lyktes bedre med å tilpasse seg kundenes endrede vaner og behov. Selv om konsernets salg på nettet er i vekst, blir det av analytikerne ikke ansett som tilstrekkelig for å kunne kompensere for den fallende omsetningen i butikkene.