NSB skal tenke annerledes for å møte konkurransen

NSBs konsernsjef Geir Isaksen presenterer økonomisk resultat og reisetall for 2015 torsdag formiddag. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
NSBs konsernsjef Geir Isaksen presenterer økonomisk resultat og reisetall for 2015 torsdag formiddag. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB skal tenke som et selskap som kommer utenfra og revurdere hvilke kostnader som kan forsvares i møte med nye konkurrenter. Innen sommeren skal en ny struktur være klar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet, som torsdag la fram et driftsresultat på 618 millioner kroner, skal i februar konkurrere med norske og utenlandske aktører om norske jernbanestrekninger.

– Dette er en tøff runde, men den gir oss mulighet til å være veldig nyskapende på det vi skal gjøre, sier NSB-sjef Geir Isaksen til Aftenposten.

Les også: Historisk godt resultat for NSB

Strategien fremover innebærer å satse fullt innenfor reiselivsvirksomhet, slik som Bergensbanen drives. En ny struktur skal klargjøres før sommeren og vil drives fram til videre drift avgjøres i februar. Det kan innebære at flere jobber vil forsvinne, men NSB-sjefen vil ikke komme med noen konkrete tall.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.