Meny

Streik splitter Norwegian-ansatte

Foto: NTB scanpix
Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ansatte ved hovedkontoret til Norwegian frykter for jobbene sine og ber flygerne oppgi streiken. De kabinansatte støtter derimot helhjertet opp om pilotenes kamp.

– Vi har stor forståelse for streiken og støtter den 100 prosent, sier leder i Norwegian kabinforening Marit Lindén til NTB.

– Det å streike i et selskap som går med underskudd, virker for meg veldig uklokt, sier derimot en kvinnelig ansatt i Norwegians regnskapsavdeling. Hun beskriver forholdet mellom de streikende pilotene og administrativt ansatte som nær frysepunktet.

– Det er iskalde fronter nå, slår hun fast, men ønsker ikke å stå fram med fullt navn.

– Erfaringsmessig kan det komme en del grove kommentarer. Det oppleves veldig ubehagelig, sier hun.

Bakgrunn: Styreleder på vei inn i krisemøte: – De streikende setter alle Norwegian-jobbene i fare

Usikkerheten verst

Mens styret i Norwegian mandag satt i hastemøte, var det en lett anspent atmosfære på hovedkontoret på Fornebu.

– Det verste er usikkerheten. Man blir jo bekymret for arbeidsplassen sin, sier hun. I verste fall kan jo Norwegian falle sammen, frykter hun.

– Man vet jo hvor sårbar man er. Streik er ikke et godt virkemiddel. Det skader mange uskyldige, spesielt passasjerene.

Les også: Hevder Kjos vil slå datterselskap konkurs om det blir streik

Overrasket

Marit Lindén er overrasket over reaksjonene fra de administrativt ansatte.

– Kravene fra pilotene er ikke urimelige, mener hun og peker på at forhandlingene har pågått siden oktober i fjor.

– Når man ikke greier å bli enige, er streik det eneste virkemiddelet man har, sier hun.

De kabinansatte har varslet at de ønsker å gå til sympatistreik. Mandag ble det sendt brev til NHO med anmodning om et møte. En sympatistreik kan først iverksettes 14 dager etter at møtet har funnet sted, ifølge Lindén.

Les også:  Tolv Norwegian-fly innstilt mandag

Rovdrift

De siste årene har det vokst fram en sterk misnøye blant piloter og kabinansatte med Norwegian-sjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen, sier hun.

– Vi har stor forståelse for at selskapet må ekspandere ute i verden. Men det må gå an å gjøre dette på en ordentlig måte, sier hun.

I stedet har det utviklet seg en grunnleggende mangel på tillit mellom ledelsen og de ansatte, sier Lindén og viser til at møter hos Riksmekleren er blitt normen mer enn unntaket de siste årene.

Les også: LO-topp advarer mot arbeidsvilkårene i flybransjen

Outsourcing

– Det er et sykdomstegn. De vil både ha full fleksibilitet og at vi skal koste mindre, slår hun fast.

– Det er blitt spekulert i at det Kjos egentlig ønsker, er å outsource pilotene i et eget bemanningsselskap?

– Det vil være utrolig trist om Kjos velger å gå den veien. Vi har vært med på å bygge opp dette selskapet fra grunnen av. Kjos må innse at han må få oss med på laget igjen, sier Lindén.

Privatøkonomi
Populært