Forskere har funnet vann på en beboelig planet

Planeten K2-18b ligger i den beboelige sonen i nærheten av en dvergstjerne og er kjent fra tidligere. Foto: ESA/Hubble/AFP

Astronomer har oppdaget vanndamp i atmosfæren på en beboelig planet i et annet solsystem. Vann ses på som en forutsetning for utenomjordisk liv.

Forskerne ved University College London gjorde oppdagelsen etter å ha analysert spektroskopiske data fra romteleskopet Hubble. Nøyaktig hvor mye vann det er i atmosfæren på planeten er foreløpig uvisst, men ifølge beregninger kan det være så mye som 50 prosent.

Forskerne fant også helium og hydrogen i atmosfæren på planeten.

– Å finne vann i en annen beboelig verden enn Jorden er utrolig spennende, sier Angelos Tsiaras, som er en av hovedforfatter av rapporten publisert i magasinet Nature Astronomy.

Han mener at K2-18b er ikke «Jorden 2.0», siden den er betydelig tyngre og har en annen atmosfærisk sammensetning, men at oppdagelsen bringer oss nærmere svaret på om Jorden er unik.

K2-18b er en såkalt eksoplanet, en planet utenfor vårt eget solsystem, og er åtte ganger større enn jordkloden. Planeten ble oppdaget i 2015 og er en av flere hundre såkalte «superplaneter», som er planeter med en masse mellom Neptun og Jorden funnet av NASAs Kepler-fartøy.

K2-18b befinner seg rundt 110 lysår unna Jorden.