Snart framme:

NASA-sonde skal hente asteroide-støv

NASA-sonden OSIRIS-REx nærmer seg asteroiden Bennu - to år etter oppskytningen.

Det høres foreløpig ut som en science-fiction-idé, men en gang i en ikke altfor fjern framtid kan vi hente ned gull, jern og andre verdifulle mineraler og metaller fra asteroider.

I alle fall ifølge de som har såpass tro på konseptet at de har startet selskaper med nettopp dette for øyet.

Et av disse selskapene er Planetary Resources, som begynte i det små i 2009. Deres uttalte mål er å kunne utvinne og raffinere råmaterialer fra asteroider i nærheten av jorda, men disse målene er foreløpig kun på papiret.

En viktig del av arbeidet er å kunne identifisere hvor mye råmaterialer det finnes i ulike typer asteroider. Asteroider er stort sett rester som ble igjen etter at planetene ble dannet, så de består av de samme ingrediensene som planetene, inkludert vann, gull, jern og massevis av andre, verdifulle ressurser.

Hvis du vil ha en innføring i hva gruvedrift på asteroider egentlig innebærer, så kan du lese denne forskning.no-saken.

PBS Spacetime har også laget en video om mulighetene, som ligger i bunn av saken.

OSIRIS-REx

Problemet er selvfølgelig at det foreløpig er vanvittig dyrt å hente ned noe som helst fra asteroider, noe som OSIRIS-REx-oppdraget er et godt eksempel på.

Oppdraget har en totalkostnad på nesten en milliard dollar, ifølge bransjemagasinet Spaceflightnow. Sonden kan ende opp med bare 60 gram asteroidestøv som den kan ta med seg tilbake til jorden.

Sonden ble skutt opp i 2016, og har nå begynt å nærme seg asteroiden 101955 Bennu. Når det kommer til sammensetning, er denne asteroiden er klassifisert som en B-type, som blir gruppert sammen med C-type-asteroider, forvirrende nok. Dette betyr at den består av mye karbon og kan ha mye vann, noe som OSIRIS-REx skal finne ut mer om.

Vann er spesielt interessant for selskapene som interesserer seg for ressursutvinning fra asteroider. Vann består av hydrogen og oksygen, hovedingrediensene i rakettdrivstoff. Selskapene vil være interessert i å utnytte vannressurser til å lage drivstoff som kan brukes til "fylling" av raketter i framtiden, ifølge Space.com.

OSIRIS-Rex er en forkortelse for «Origins, Spectral Interpretation, Resource identification, Security, Regolith explorer», så sonden har med seg et knippe instrumenter som skal undersøke mange forskjellige aspekter ved asteroiden.

«Security» er en av de mer dramatiske aspektene ved oppdraget, siden asteroiden Bennu er en risiko-asteroide som kan treffe jorden en gang mellom 2175 og 2199. Sjansen er liten, rundt 0,00037 prosent sannsynlig ifølge NASAs observasjoner, men NASA-sonden skal finne ut mer om asteroidens bane.

Les også:

Plukke opp en prøve

Sonden har nå sendt tilbake sine første bilder av asteroiden, som foreløpig er hele 2,2 millioner kilometer unna, ifølge NASA. Det er ikke så lett å se asteroiden enda, men i begynnelsen av desember skal den være framme.

OSIRIS-REx skal ikke lande, men den skal være såvidt borti asteroiden med en lang arm som plukker opp asteroideprøven. Armen har en maskin som blåser overflatemateriale inn i et filter, som dermed kan tas med tilbake til jorden.

Denne prøven kan gi mye mer informasjon om hva denne asteroiden består av, og forholdet mellom de forskjellige stoffene.

Prøven skal etter planen være tilbake på jorden i 2023, i en liten kapsel som skal slippes fra sonden.

Hvis oppdraget blir en suksess, er ikke OSIRIS-REx den første sonden som har med seg en asteroideprøve tilbake til jorden. Den æren går til den japanske sonden Hayabusa, som ble skutt opp i 2003, og fikk med seg noen små asteroidekorn som kom tilbake til jorden i 2010.

Sondens første blinkskudd av asteroiden, ikke så lett å se hva som skjer enda. (Bilde: NASA)

Denne sonden har en etterfølger, Hayabusa2, som også skal hente inn prøver fra en asteroide, og være tilbake på jorden i 2020. Denne prøven er også mye mindre enn prøven som OSIRIS-REx forsøker å få med seg.

Artikkelen ble først publisert av Forskning.no.

14:45 Norges FN-valgkamp drar seg til13:52 Brann i enebolig i Bærum13:47 Thunberg på talerstolen under FNs klimatoppmøte for unge13:23 Vil ta fra Oljefondet: – Satser vi nå, kan vi få et nytt industrieventyr12:58 The Times: Liverpool spionerte på Manchester City, inngikk forlik12:56 Demonstranter satte fyr på kinesisk flagg i Hongkong12:08 Over 100 demonstranter pågrepet i Paris11:53 Nytt håp for geirfuglen: Vardøværing skal ha skutt den siste11:34 Mann brakt til sykehus med luftambulanse etter fallulykke i steinbrudd11:28 Fridde til kjæresten under vann - druknet10:45 Manshaus har hatt kontakt med nynazistisk organisasjon10:19 Får kritikk: Bistandsorganisasjoner kan spare fem milliarder på solenergi09:22 Reisegigant nær økonomisk kollaps08:19 Biden krever utskrift av Trump-samtale08:08 Stort marked for lyntog i Norge, men det er åtte problemer07:39 En person pågrepet etter taxiran i Oslo06:46 Trump: En handelsavtale må ikke være i boks før valget06:46 En mann er pågrepet etter alvorlig voldshendelse i Kristiansand06:23 Drap på journalist på Malta skal etterforskes uavhengig06:03 Dette skjer i dag05:45 Fire turister omkom i bussulykke i USA05:34 Dette skjedde i natt04:58 Orkan har nådd Californiahalvøya04:14 Anmelder Helse Bergen etter at foreldrene ble drept av broren03:48 Argentinas tidligere president stilles for retten igjen03:19 Demonstrasjoner mot Egypts president02:49 Mann pågrepet for to år gammel overfallsvoldtekt etter DNA-treff02:25 Global klimastreik kan slå alle rekorder02:12 Domstol hever Hydros bruksforbud av deponi i sivil sak01:26 «Sigøynerkongen» Karoli siktet for grove trusler01:21 USA sender soldater til Saudi-Arabia og Emiratene etter oljeangrepet00:43 USA har inngått asylavtale med El Salvador00:31 Mann omkom i drukningsulykke ved Halsa00:03 20 innsatte evakuert etter fengselsbrann23:57 Walmart stopper salg av e-sigaretter etter flere dødsfall23:35 Nordmann vant 443 millioner i Eurojackpot23:00 Mann funnet i sjøen ved Halsa – får livreddende førstehjelp22:55 Fengselsbygg i Oppland trolig totalskadd i brann22:37 Fire døde og mange kritisk skadd i bussulykke i USA21:52 Kvinne tiltalt for offentlig sex på populært utfartssted i Fredrikstad21:31 Bedragerisiktede Keshvari kan beholde stortingslønn i fengsel20:56 – Enda et nederlag ville være pinlig for Trump20:12 13-åring fraktet til sykehus etter fallulykke ved Nesøybrua19:58 Norge må spille skjebnekamp for tomme tribuner19:43 Colombia: 8 tonn kokain funnet i ubåt19:23 Trump indikerer at han ikke planlegger angrep mot Iran19:08 Opposisjonen i Oslo krever gransking av Lan Marie Berg etter brudd på arbeidsmiljøloven19:01 – Tok Visa-kort fra mann og «svidde av» 152.527 kroner18:29 Tre biler involvert i kollisjon i Hordaland: Tre personer til sykehus18:21 ACER-rettssak mot statsministeren: – Nok er nok!17:33 Tre nye meldinger om syke hunder: 90 forskjellige hunderaser har hatt symptomer17:19 Siv Jensen skal bli tøffere: – Det kan vitalisere regjeringssamarbeidet16:34 Russland og Kina med stor militærøvelse15:56 Nordmenns kryptoformue sank med 3,6 milliarder i fjor15:54 Twitter stenger flere tusen kontoer som har spredd falske nyheter15:38 Studie: Psykiske lidelser ga mer rus15:28 Mann (19) filmet voldtekt - sendte videoene til venner15:15 Bloomberg-journalister for retten i Tyrkia15:14 Bilfører satt fast i bilen etter kollisjon med lastebil15:00 Drapssiktet nordmann på rømmen i Thailand: – Føler seg truet på livet14:57 Tysk klimapakke vil koste minst 50 milliarder euro14:36 Global klimastreik kan slå alle rekorder14:34 Russisk skuespiller løslatt etter protestbølge14:34 Bill de Blasio trekker seg fra presidentvalgkampen14:26 Ruud hadde verdens 15. beste tennisspiller i kne13:59 DNB øker renten på boliglån13:50 Benjamin Netanyahu lever på lånt tid13:45 Sykehusangrep i Afghanistan tok 39 liv – 140 ble såret13:45 Mann bevisstløs etter slagsmål i Trondheim13:35 MDGs Venstre-flørt diskuteres bak lukkede dører13:01 Bertheussens VG-klage behandles i PFU13:00 Haaland kåret til ukens spiller i Champions League12:53 Rundt 100 mister jobben i Kleven verft12:43 Minst to døde i uvær i Texas12:39 Bjørndalen etter Hanevold-farvel: – Alt det flotte kom fram12:20 Åpen Folkekirke beholder flertallet11:41 Google varsler nye investeringer i Europa10:59 Lekkasjer fra statsbudsjettet for 202010:53 Ropstad: Snikislamisering er et dårlig ord10:53 Bompengepartiet står fast ved eksklusjon10:51 Norge går inn i europeisk forsvarssamarbeid10:17 Sudansk mann drept av Libyas kystvakt10:16 Jurist i UDI siktet for korrupsjon10:10 Her er Norges beste og verste elbil-kommuner09:47 Hvert tredje salg av landbrukseiendom var fritt09:47 Ulv påkjørt i Elverum09:24 Hanevold bisettes: – Takk for fantastiske øyeblikk09:19 Over 70 prosent av avisenes inntekter kommer fremdeles fra papir09:05 Interpol trapper opp jakten på norsk drapsmann09:05 Enda en øystat i Stillehavet vender Taiwan ryggen08:57 Equinor har fått verdens største vindkontrakt08:56 Godtar valget tross manipulasjon fra NRK08:54 Global klimaprotest innledet i Australia08:53 Alvorlig varslersak mot Trump holdes hemmelig08:39 FN nekter «slemme» land taletid på klimatoppmøte – får norsk støtte08:16 Myggmiddel kan være årsak til syke diplomater på Cuba08:00 Seks personer er skutt i Washington07:57 Flere voldtekter over internett etterforskes av politiet07:30 Ødegaard: Perfekt by, stolt øyeblikk, drømmer om Europa07:19 Solbakkens lag med kruttsterk Europa-statistikk