Norske tilskuere snur ryggen til fotballen

Det var mange tomme plasser da Brann tok imot Tromsø på Brann stadion i siste serierunde. Foto: NTB Scanpix
Det var mange tomme plasser da Brann tok imot Tromsø på Brann stadion i siste serierunde. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn ett av tre seter sto tomme på eliteserie-arenaene denne sesongen. Vi må tilbake til 2003 for å finne lavere tilskuersnitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søndag 26. november var det slutt. Eliteserien 2017 endte med jubel i Trondheim og tårer i Stavanger og Ålesund. Siste serierunde bød på fotballdramatikk av beste sort da nedrykkstruede Sogndal og Aalesund byttet plass på tabellen flere ganger i løpet av de 90 spilte minuttene. Sogndal beholdt plassen med bedre målforskjell. I andre enden av tabellen kom Molde tilbake fra 0-2 hjemme mot Sarpsborg og sikret sølvmedaljene på hjemmebane.

Det var en nerve, et drama som noen vil mene bare fotballen kan by på. Likevel var det mange tomme seter på de ulike arenaene. Moldes sølvkamp trakk bare til seg 7.419 tilskuere. Under snittet for sesongen og langt færre enn de over 11.000 det er plass til på Aker stadion.

(Saken fortsetter under)

Lillestrøms Fredrik Krogstad og Moldes Eirik Hestad under eliteseriekampen i fotball mellom Lillestrøm og Molde på Åråsen stadion søndag 19. november. Foto: Pernille Nielsen / NTB scanpix
Lillestrøms Fredrik Krogstad og Moldes Eirik Hestad under eliteseriekampen i fotball mellom Lillestrøm og Molde på Åråsen stadion søndag 19. november. Foto: Pernille Nielsen / NTB scanpix

– Ser en ganske stor svikt

9 av de 14 lagene som spilte i Eliteserien også forrige sesong har opplevd lavere tilskuertall i år. Totalt var det 1.608.412 tilskuere på arenaene denne sesongen, omtrent 60.000 færre enn i fjor. Et ansalg på 100 kroner pr. billett betyr 6 millioner færre tilskuerkroner. Snittet har gått fra 6.972 i fjor til 6.702 i år, en nedgang på nærmere 4 prosent. Vi må tilbake til 2003 for å finne et lavere tilskuersnitt. Toppåret er 2007 med 10.500 tilskuere i snitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er skuffende. Vi har hatt stabile tall de to-tre siste årene, men nå ser vi en nedgang igjen, sier Leif Øverland, adm. direktør i Norsk Toppfotball.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser en ganske stor svikt hos noen av de store lagene.

Viking, Strømsgodset, Odd og Molde har alle opplevd en betydelig nedgang i tilskuertallet.

– Vi har solgte færre sesongkort, men hatt en økning i enkeltbillettsalget, sier Øystein Neerland, adm. direktør i Molde FK.

Tilskuertallet for klubben gikk fra 8.392 i fjor til 7.785 i år. Det betyr 800.000 færre kroner i klubbkassen.

– Vi må lukke det gapet snarest.

Han tror den skuffende 2016-sesongen gikk ut over sesongkortsalget før årets sesong.

– Vi har hatt en lang periode med gode prestasjoner i serie, cup og europacup. Folk er godt vant og da kan en skuffende sesong innvirke på oppmøtet. Det kan også ha sammenheng med et tøft år for næringslivet. Regionen her er preget av olje- og gassnedturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sølvkampen trakk bare 7.419 tilskuere?

– Folk gikk ikke akkurat mann av huse. Det viser hvor viktig det er å få sesongkortsalget opp på et høyest mulig nivå.

Les også: Ingen reklame for utenlandske spillselskaper når norske OL-håp er i aksjon

Kjærlighet og lojalitet

Einar Håndlykken, daglig leder i Odds Ballklubb, sier han er greit fornøyd med årets tilskuertall på 7.106. En nedgang fra 8.038 i fjor.

– Tallet er selvfølgelig preget av at vi har hatt sportslig motgang. Vi har også vært uheldige med kampoppsettet.

Han viser til at laget ikke hadde hjemmekamp på fotballens festdag 16. mai, at de møtte Rosenborg hjemme i siste serierunde da ingen av lagene hadde noe å spille for og at laget har spilt flere kamper kl. 20 på kvelden, som gjør det utfordrende å få barnefamilier på kamp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en ganske betydelig nedgang for dere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, men vi er også den klubben i Norge med størst økning de siste årene. Det er som de sier om boligmarkedet, en korreksjon var ikke helt uventet.

– Og økonomisk?

– Det betyr jo litt, men ikke mer enn at vi rister det av oss. Neste år skal vi heve oss igjen.

– Hvordan skal dere klare det?

– Nå har vi akkurat lansert neste års priser og opplegg. Vi baserer oss på kjærlighet og lojalitet til klubben, og troen på sportslig suksess neste år.

Les også: Lillestrøm-spiller beklager til Kongen etter pokalstunt

(Saken fortsetter under)

Odd hadde i snitt 9000 færre tilskuere i år enn i fjor. Einar Håndlykken tror kampoppsettet og dårlige sportslige resultater er årsaken. Her jubler han etter seier mot Vålerenga tidligere i år. Foto: NTB Scanpix
Odd hadde i snitt 9000 færre tilskuere i år enn i fjor. Einar Håndlykken tror kampoppsettet og dårlige sportslige resultater er årsaken. Her jubler han etter seier mot Vålerenga tidligere i år. Foto: NTB Scanpix

Ønsker fulle tribuner

De 16 lagene i årets eliteserie har totalt en kapasitet på 169.785 tilskuere på arenaene, som gir et snitt på 10.611 pr. lag. Med årets tilskuersnitt på 6.702 tilskuere gir det 3.909 tomme seter hver runde, som er 37 prosent av kapasiteten. I Bergen har Brann gått fra 12.380 tilskuere i snitt i fjor til 11.858 i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Snittet er ikke langt unna budsjettet. Vi ønsker oss selvsagt fullere tribuner oftere, og jobber kontinuerlig med tiltak for å få flere til å komme til stadion, sier Camilla Schultz, kommersiell leder i Brann.

– Hva er grunnen til nedgangen?

– I fjor kjempet vi om seriesølvet i siste serierunde og fikk god uttelling av det. I år var resultatet gitt da Tromsø kom hit i siste runde og vi nådde ikke budsjettert tilskuerantall på den kampen. Det samme gjelder for de sene kampene som gikk kl. 20, svarer Schultz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hatt 14 av 15 hjemmekamper vist på åpne TV-kanaler. Det er uvisst om det har hatt noen negativ effekt denne sesongen, men det er en forskjell fra i fjor. Nedgangen er uansett ikke markant.

Les også: CAS-ekspert om Johnsrund Sundby: – Jeg blir bekymret hvis dette er kunnskapsnivået

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Fotball til folket»

På fjernsynsskjermen er det Discovery som for første gang har hatt rettighetene til Eliteserien. Det amerikanskeide selskapet la 2,4 milliarder kroner på bordet og feide TV2 av banen, kanalen som har hatt rettighetene i mange år. Under fanen «fotball til folket» har Discovery valgt å vise fire kamper hver runde på åpne kanaler, altså på kanaler der du ikke trenger noe eget abonnement. TV2 viste til sammenligning to kamper på slike kanaler i fjor.

– Vi er veldig fornøyde med debutåret, sier Lars Hojem Kvam, senior kommunikasjonsrådgiver sport i Discovery Networks Norway.

Nærmest folketomt da allerede nedrykksklare Viking møtte Stabæk på Viking stadion. Foto: NTB Scanpix
Nærmest folketomt da allerede nedrykksklare Viking møtte Stabæk på Viking stadion. Foto: NTB Scanpix

Foreløpige beregninger viser at Discovery hadde et snitt på 404.000 seere pr. runde. TV2 hadde et snitt på 182.000.

– Målsetningen var å doble seertallet TV2 hadde pr. runde. Det har vi klart.

Snittet pr. kamp ligger på rundt 98.000 seere. TV2 hadde 91.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss er dette en bekreftelse på at vår måte å tilby Eliteserien på har fungert meget bra, mener Kvam.

– Kan flere kamper på åpne kanaler ha bidratt til færre tilskuere på arenaene?

– Jeg tror ikke det, for engasjement avler engasjement. I sommer var tilskuertallene positive selv om vi hadde det samme antallet kamper på åpne kanaler. Vi vet at det er en latent stor interesse for norsk fotball. De som vil se laget sitt gjør det uansett om kampen går på TV eller ikke. Vår filosofi er at norsk fotball skal bli en snakkis igjen, at folk snakker om det på jobben og rundt middagsbordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trine (53) skal kapre kunder for Meny

Søndagskamper en utfordring

Odd og Brann har nevnt kampen på søndag kl. 20 som en utfordring tilskuermessig. Det sier også Neerland i Molde.

– Når landslaget gjør det bra, øker interessen for å gå på kampene i Eliteserien. Vi håper på drahjelp derfra fremover, sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
– Når landslaget gjør det bra, øker interessen for å gå på kampene i Eliteserien. Vi håper på drahjelp derfra fremover, sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

– For en by som Molde med fjorder og ferger og barnefamilier på kamp er ikke søndag kl. 20 et optimalt tidspunkt. Det er viktig at TV-selskapet får sine inntekter, så får vi jobbe for best mulig balanse. TV-produktet blir bedre med en fullsatt stadion. Vi har gode diskusjoner med Discovery og synes de leverer et veldig bra produkt, sier Neerland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvam forteller at de lytter til klubbene og at de var tidlig ute med TV-oppsettet for å gi dem mest mulig forutsigbarhet.

– Hvis vi ser bakover i tid tror jeg ikke nødvendigvis det er negativt for tilskuerantallet med kamp kl. 20 på en søndag. Det er ikke unikt for Norge å spille toppkamper på det tidspunktet av døgnet kvelden før en ukedag. Samtidig respekterer jeg at klubbene ser dette fra sitt ståsted, og det kan hende det ville vært flere på stadion om alle åtte kamper gikk samtidig på ett bestemt tidspunkt. Men som TV-produkt hadde ikke det fungert. 20-kampen på søndag har vært viktig for oss i 2017-sesongen.

De gode TV-tallene er noe som gleder Øverland i Norsk Toppfotball.

– Vi har en god kommersiell eliteserie med gode TV-tall og det skrives og snakkes mye om klubbene. Eliteserien Fantasy har vært en kjempesuksess med 70.000 brukere, som gjør at vi når yngre personer og at folk generelt blir mer opptatt av spillerne i Eliteserien, sier Øverland.

– Men vi kan ikke bortforklare skuffelsen over tilskuertallet totaltsett. Når landslaget gjør det bra øker interessen for å gå på kampene i Eliteserien. Vi håper på drahjelp derfra fremover.

Les også: Solgte norsk film til utlandet for nær 90 millioner

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 2. desember