Viktige funn fra ulykkeshelikopteret fra Alta

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen ser på motoren fra ulykkeshelikopteret som styrtet i Alta. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen ser på motoren fra ulykkeshelikopteret som styrtet i Alta. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidet med å granske delene fra helikopteret som styrtet i Alta, er godt i gang. Statens havarikommisjon har allerede gjort flere viktige observasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange av vrakdelene ligger samlet på en grønn presenning i kommisjonens lokalene på Kjeller i Lillestrøm. Alle delene har blitt demontert av havariteknikerne.

– Vi går gjennom delene for å danne oss et helhetsbilde av hva som har skjedd. Hver enkelt komponent har en historie å fortelle, og om vi klarer å sette dette sammen, så kan vi lykkes med å forklare hva som har skjedd, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon til VG.

– Som dere ser, er det veldig ødelagt, og det er absolutt ikke sikkert at man kommer til en entydig løsning. Det kan hende man kommer med flere hypoteser der man må sannsynliggjøre noen. Det er absolutt en utfordrende jobb, fortsetter han.

Seks personer omkom i helikopterulykken 31. august. Ulykken skjedde i forbindelse med Høstsprell-festivalen i Alta, hvor det ble tilbudt sightseeingturer med helikopter over festivalområdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Akselen mellom motor og girkassen fra ulykkeshelikopteret. På begge sider av akslingen som skiller de to delene skal det være fleksible koblinger, festet med seks bolter. På koblingen som går inn mot girkassen fant kommisjonen bare en halv bolt. Feilen er én av flere mulige forklaringer på ulykken. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Akselen mellom motor og girkassen fra ulykkeshelikopteret. På begge sider av akslingen som skiller de to delene skal det være fleksible koblinger, festet med seks bolter. På koblingen som går inn mot girkassen fant kommisjonen bare en halv bolt. Feilen er én av flere mulige forklaringer på ulykken. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Brannskadd ferdskriver

Havarikommisjonen fant ferdskriveren på ulykkesstedet, men denne delen er som resten av helikopteret, svært brannskadd. Skriveren er sendt til helikopterprodusenten i Frankrike.

– De jobber fortsatt med å få lest ut minneenheten, og det ser vel ikke helt lyst ut, for å si det sånn, sier Halvorsen.

Han understreket at de har gjort flere viktige observasjoner i sine undersøkelser av vrakdelene.

– Nå skal vi prøve å sette sammen disse observasjonene for å danne oss et bilde. Kanskje får vi aldri et fullt bilde, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tidligere sjef ut mot Michael Schumachers familie i ny bok: – En skam

(Saken fortsetter under)

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen viser fram vrakdeler og komponenter fra helikopteret som styrtet i Alta. Delene ligger på en presenning i kommisjonens hangar på Kjeller. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen viser fram vrakdeler og komponenter fra helikopteret som styrtet i Alta. Delene ligger på en presenning i kommisjonens hangar på Kjeller. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Bolter mangler

På begge sider av akslingen som skiller motor og girkasse, skal det være fleksible koblinger, festet med seks bolter. På koblingen som går inn mot girkassen, fant kommisjonen bare en halv bolt. Feilen er én av flere mulige forklaringer på ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er veldig spesielt, vi har aldri sett lignende, uttaler Havarikommisjonen ifølge NRK.

Onsdag ga helikopterleverandøren Airbus beskjed om umiddelbar inspeksjon av alle nyere modeller av tre helikoptertyper. Det Airbus skulle inspisere var akslingen mellom hovedgirkassen og motoren.

Havarikommisjonen undersøker om det har vært brudd i denne forbindelsen.

– Nå undersøker vi i detalj med mikroskop og ser etter hva den er utsatt for. Siden vi mangler noen bolter, kan det hende vi må ta en ny runde og kikke oppi sekkene som står i Alta. Men det har vi ikke tatt stilling til ennå, sier Halvorsen, som leder granskingen.