Ernas ultimatum fikk ja – men prosessen får kritikk

Dette er Erna Solbergs bompenge-ultimatum.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Erna Solberg stilte fredag et ultimatum til regjeringen om bompenger, og fikk ja fra både Frp, KrF og Venstre. Samtidig kritiseres prosessen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag kveld la statsministeren fram det som skulle bli avslutningskapittelet på den smertefulle og langdryge bompengediskusjonen: en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen.

– Dette kan få konsekvenser for regjeringsprosjektet, sa en tydelig statsminister.

Solberg gjorde det klart at hun ikke var sikker på om partiene ville akseptere løsningen, men allerede mens hun la den fram for offentligheten rundt klokka 21, gikk både Frp-leder Siv Jensen og KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad ut og ga sin tilslutning.

Les også: Solberg unngikk regjeringskrise i tolvte time

– 800 millioner på bom

Venstres partileder Trine Skei Grande og Frps partileder Siv Jensen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Venstres partileder Trine Skei Grande og Frps partileder Siv Jensen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Drøyt to timer senere møtte Venstre-leder Tine Skrei Grande pressen etter å ha konferert med sin stortingsgruppe.

– Vi har fått en kollektivsatsing på 1 milliard og 800 millioner på bom. Vi har fått prioritert kollektiv foran bom. Derfor har Venstre valgt å si ja, sa Grande på en pressekonferanse i Stortingets vandrehall klokken 23 fredag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Støre mener Solbergs bomultimatum er oppsiktsvekkende

Venstre: – Ødelegger valgkampen vår

Men prosessen har kostet. Samarbeidsklimaet i regjeringen ser ikke ut til å være på topp – særlig ikke mellom Venstre og Frp.

– Det å ha en sånn diskusjon utenfor alle budsjettprosesser. Det å ha den i mediene, og det å ødelegge valgkampen vår, fordi vi skal konkludere på dette tre dager før vi går i budsjettkonferanse, det synes jeg ikke noe om. Det er ikke sånn vi skal styre i regjering, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB sent fredag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun får støtte av partikollega Abid Raja.

– Prosessen har vi ikke vært fornøyd med, det tror jeg alle kan være enige i. Det har pågått i ukevis og dramaturgien har nådd flere topper, sier han.

Les også: Frp-kilder: Venstre posisjonerer seg for å gå ut

Partilederne (f.v.) Erna Solberg (H), Siv Jensen (Frp), Trine Skei Grande (V) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sammen på Clarion Tyholmen under Arendalsuka før bompengestriden begynte for alvor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Partilederne (f.v.) Erna Solberg (H), Siv Jensen (Frp), Trine Skei Grande (V) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sammen på Clarion Tyholmen under Arendalsuka før bompengestriden begynte for alvor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Nullvekstmålet ligger fast

I statsministerens forslag til enighet vil hun tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger, og åtte til kollektivutbygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig går Erna Solberg i skissen inn for en egenandel for kommuner og fylkeskommuner på 20 prosent til nye byvekstavtaler.

I skissen ligger nullvekstmålet fast og knyttes til bompengereduksjonene. Det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Videre legges det inn 300 millioner kroner til reduserte kollektivpriser i de store byene, samt 250 millioner kroner til bedre kollektivtrafikk i all hovedsak utenfor de store byene.

På flere større veiprosjekter går regjeringen inn for reduserte eller ingen bompenger. For eksempel skal det ikke være bompenger på E8 på vei inn til Tromsø.

– Valgte svart regjeringsbil

Nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne (MDG), Une Bastholm, frykter regjeringens bompengeløsning vil innebære store økte krav til kommunenes bidrag i vekstpakkene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne (MDG), Une Bastholm, frykter regjeringens bompengeløsning vil innebære store økte krav til kommunenes bidrag i vekstpakkene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

MDGs nasjonale talsperson Une Bastholm mener at Solberg med skissen åpner for mer trafikk i byene. Bastholm mener også Solberg tvinger byene til å fjerne bompengene ved å vifte med mer penger til kollektivtrafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Solberg må ta innover seg at hun uansett ikke kan bestemme dette alene uten å sette seg ned med byene og forhandle. Jeg håper lokalvalget blir et opprør mot regjeringens klima- og miljøpolitikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke SV er fornøyde med skissen.

– Venstre valgte svart regjeringsbil foran grønn miljøpolitikk. De har akseptert en svekket miljøpolitikk for å redde valgkampen til Frp og Høyre, sier leder Audun Lysbakken.

Se hele pressekonferansen til Solberg under.

– Langt mer urettferdig enn bompenger

Han mener at statsministerens forslag til bompengeløsning bidrar til at kommunene selv må betale mer for bedre transport, og at det kan føre til at de må kutte i velferden eller droppe kollektivsatsing.

– Enten taper miljøet, eller så blir skolebarn, eldre og arbeidsfolk i kommunene taperne. Dette er derfor en miljøfiendtlig og usosial løsning, og langt mer urettferdig enn bompenger.

Han får støtte fra Ap-leder Jonas Gahr Støre.

– Dette er nye utgifter som vil gå utover tilbudet til barn, unge og eldre, sier han.