Ekspert advarer Johaug mot reklame

Ifølge NRK er 88 prosent av alle innleggene Therese Johaug legger ut på Instagram reklame.
Ifølge NRK er 88 prosent av alle innleggene Therese Johaug legger ut på Instagram reklame. Foto: NTB Scanpix / Skjermdump / Instagram
Artikkelen fortsetter under annonsen

Therese Johaug er «verst i klassen» når det gjelder reklameinnlegg i sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor fikk flere av Norges største idrettsstjerner refs fra Forbrukertilsynet for dårlig merking av reklameinnlegg i sosiale medier.

Idrettsutøverne legger stadig vekk ut reklame på sine forskjellige profiler på sosiale medier - som Instagram.

En gjennomgang NRK har foretatt, viser at det er skistjernene Therese Johaug og Ingvild Flugstad Østberg som legger ut mest reklame, men henholdsvis 88 og 85 prosent av innleggene.

Les også: Mer sykdom i langrennsleiren: Johaug rammet

Frykter konsekvenser

Tidligere langrennsløper og nå stipendat ved Norges Idrettshøgskole, Gudmund Skjeldal, sier til NRK at han ikke vil dømme idrettsutøvere som tjener penger på reklame. Men han advarer mot konsekvensene.

– Det jeg er redd for, når det gjelder idrettsutøvere og skihelter, når de reklamerer for så mye utstyr, enten det er ski eller solbriller, er at de gjør idretten for dyr. At de får oss til å tenke at vi må ha det nyeste og dyreste. Inngangsbilletten for den som er forelder, barn eller ungdom, kan gjøre at de rett og slett faller ut av noe så vakkert som skiløping, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest populære utøverne med flere hundre tusen følgere kan tjene et sted mellom 75.000-150.000 kroner per innlegg.

Les også: Wassberg tror på Johaug-dominans

Sponsorkontrakter

Johaug har 359.000 følgere på Instagram, noe som gjør henne svært populær for potensielle kunder.

Noe er knyttet til sponsorkontrakter og andre er ikke det. Men det er kanskje mange av idrettsutøverne og kjente personer som ikke heller følger lover, regler og merker det som reklame, sier Johaug til NRK, og forklarer at hun er nøye med å merke alle sine innlegg.