Stadig flere godsoppdrag gikk til utenlandske sjåfører
Blant dem som kjører nasjonal og internasjonal langtransport, sier 43 prosent at de opplever å miste oppdrag til utenlandske aktører i fjor. Året før svarte 29 prosent at de hadde mistet oppdrag til kabotasje, ifølge Norsk Lastebileier-Forbund (NLF). 31 prosent av transportsentralene tapte oppdrag til utenlandske sjåfører, mot 11 prosent i 2015.
– Det kjører i dag østeuropeiske vogntog i Norge med norske nettadresser i logoene. Det sier litt om hvor disse aktørene mener å ha sitt hovedmarked. De gir i alle fall blaffen i rundskrivet fra Samferdselsdepartementet, hvis de i det hele tatt har hørt om det, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.
Han sikter til rundskrivet hvor Samferdselsdepartementets i 2013 understreker at kabotasje ikke kan ha et omfang som i praksis er permanent eller løpende aktivitet. Alt tyder på at utenlandske aktører i praksis ikke har noen restriksjoner på planlagt kabotasje.
Å drive transportvirksomhet internt i et annet land enn der selskapet holder til, såkalt kabotasje, er i utgangspunktet forbudt, men EU tillater det med visse begrensninger.
Aktuelt: Østeuropeiske lastebilselskaper henter nå sjåfører i Filippinene