Stadig flere godsoppdrag gikk til utenlandske sjåfører

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere enn fire av ti norske bedrifter mistet transportoppdrag til utenlandske sjåfører som var midlertidig i Norge i fjor, ifølge lastebileierne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant dem som kjører nasjonal og internasjonal langtransport, sier 43 prosent at de opplever å miste oppdrag til utenlandske aktører i fjor. Året før svarte 29 prosent at de hadde mistet oppdrag til kabotasje, ifølge Norsk Lastebileier-Forbund (NLF). 31 prosent av transportsentralene tapte oppdrag til utenlandske sjåfører, mot 11 prosent i 2015.

– Det kjører i dag østeuropeiske vogntog i Norge med norske nettadresser i logoene. Det sier litt om hvor disse aktørene mener å ha sitt hovedmarked. De gir i alle fall blaffen i rundskrivet fra Samferdselsdepartementet, hvis de i det hele tatt har hørt om det, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

Han sikter til rundskrivet hvor Samferdselsdepartementets i 2013 understreker at kabotasje ikke kan ha et omfang som i praksis er permanent eller løpende aktivitet. Alt tyder på at utenlandske aktører i praksis ikke har noen restriksjoner på planlagt kabotasje.

Å drive transportvirksomhet internt i et annet land enn der selskapet holder til, såkalt kabotasje, er i utgangspunktet forbudt, men EU tillater det med visse begrensninger.

Aktuelt: Østeuropeiske lastebilselskaper henter nå sjåfører i Filippinene