Norge
EØS i lastebilsektoren:
Østeuropeiske lastebilselskaper henter nå sjåfører i Filippinene
Vogntogene fra Polen, Litauen og andre EU-land du ser på norske veier, kan ha lavlønte sjåfører hentet inn fra enda fattigere land, som Filippinene. Stikkordet er kabotasje i EØS-avtalen.
Lønnsnivået i Latvia, Litauen, Polen og andre EU-land er så lavt at stadig mer av tungtransporten på norske veier, som følge av EØS-avtalen, blir overtatt av utenlandske vogntog.
Men nå skrus skruen åpenbart om et hakk til - i en lavlønnskonkurranse som rammer også norske selskaper og sjåfører i Norge.
Østeuropeiske lastebilselskaper gjennomfører vervekampanjer i Filippinene for å hente sjåfører til Europa, melder danske medier.
Mange lastebilselskaper flytter virksomhet til lavkostland som Latvia. Veksten i lastebilbransjen gjør at landet kan påberope seg mangel på lastebilsjåfører og dermed få tillatelse til å importere arbeidskraft utenfra.
– Gjennom dette Schengen-hullet kan filippinske sjåfører kjøre i hele EØS-området, rapporterer LOs Brussel-kontor.
Les også:
Vegvesenet til utenlandske trailersjåfører: – Gjør som mora di sier!
Enige om at Norge alene ikke kan løse sosial dumping i lastebilbransjen
Dansk EU-parlamentariker: «Helt gak»
Med 20 millioner arbeidsløse i EU, kan et ønske om å presse lønn og arbeidsforhold nedover våre grunn til at lastebileiere, blant dem danske, bruker østeuropeiske firmaer til slik import av arbeidskraft fra utviklingsland.
– Det her er jo helt totalt gak, når vi har 20 millioner arbejdsløse i Europa, sier den danske EU-parlamentarikeren Ole Christensen til avisen.dk.
Tidligere har professor Victor D. Normann omtalt globaliseringens mørke sider.
Det som skjer, får følger også for Norge, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund til ABC Nyheter. Stikkordet er kabotasje.
Før kunne utenlandske vogntog frakte gods til og fra Norge, men ikke innad i Norge. Men gjennom EØS-avtalen er Norge blitt forpliktet til å utvide adgangen for utenlandske transportører til kabotasje, det vil si å frakte gods også fra sted til sted innad i Norge.
Les også: Rødt hudfletter Frp for å svikte norsk transportbransje
Stor vekst i kabotasje på ett år
Kabotasje fra utenlandske selskaper rammet 43 prosent av de norske langtransportselskapene her på hjemmebane i 2016, mot 29 prosent året før.
Transportsentralene som opererer mer innenlands, ble tredobbelt rammet i 2016 sammenliknet med 2015: 31 prosent av selskapene tapte oppdrag til utenlandsk kabotasje i fjor, mot 11 prosent i 2015, ifølge Lastebileier-Forbundets konjunkturundersøkelse.
– Den internasjonale konkurransen er økende. Nå henter de inn billig arbeidskraft fra Filippinene, Sør-Amerika, Hviterussland og Ukraina. Det gjør konkurransen enda hardere, sier Geir A. Mo.
– Det kommer lastebiler tilsvarende 207.000 vogntog ledig kapasitet over norske grenser per år, forteller Mo og antar at det er for å kjøre innenlandske laster, kabotasje, i Norge.
Den utenlandske konkurransen kan også ha gitt en sterk vekst i tomkjøring også for norske lastebiler.
Andelen tomkjøring lå på 24,6 prosent i 2015, men steg til 28,8 prosent i siste kvartalsrapport fra SSB.
Les også: Én av tre lastebiler var norskregistrert
Norsk lønn i Norge?
Myndighetene har riktignok allmenngjort tariffavtalene for utenlandske sjåfører mens de kjører i Norge. Det vil si at de skal ha norsk minstelønn mens de kjører på norsk jord.
Så er det opp til Arbeidstilsynet å kontrollere om de reelle utbetalingene de får i for eksempel Latvia, er i overensstemmelse med papirene de kan vise for seg.
Også statlige Posten Norge har opprettet et eget lastebilselskap i Slovakia, som blant annet driver kabotasje-kjøring i Norge.
Les: Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap
Artikkelen er oppdatert med noen korrigerte opplysninger.