Meny

Aspaker gir rystelser for Kyst-Norge:

Aspaker vil avvikle fiskeindustriens plikt til lokal drift

Fiskeriminister Elisabeth Aspaker, her under et besøk i Øygarden Hordaland, mener dagens ordning med leveringsplikten ikke fungerer. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) vil endre leveringsplikten. Den skal gjelde regioner, ikke bestemte anlegg, mener Aspaker, som også vil avvikle aktivitetsplikten og bearbeidingsplikten.

Fakta om stortingsmeldingen om sjømatindustrien

* Regjeringen presenterte fredag sjømatindustrimeldingen med flere tiltak som skal bedre konkurransekraften og verdiskapningen i fiskeindustrien.

* Regjeringen foreslår å regionalisere leveringsplikten og fjerne bearbeidingsplikt og aktivitetsplikten.

*Leveringsplikten ble innført som en ordning for å sikre råstofftilgang til fiskeindustrien. For at fiskekvoter skulle gis til industrieide trålere, ble de pålagt å levere til visse anlegg på land

* I 2003 ble leveringsplikten omgjort til en tilbudsplikt til spesifikke anlegg eller geografiske områder.

* Regjeringen foreslår at tilbudsplikten skal gjelde fylker. Tilbudsplikten som trålere har til Båtsfjord vil da være oppfylt hvis fangsten tilbys fiskeindustri i Finnmark.

* Regjeringen vil også fjerne forbudet mot å produsere fisk ombord på trålere som ikke har leveringsplikt.

* De vil også liberalisere fiskesalgslagenes enerett til å fastsette minstepris.

– Vi ønsker å forenkle og gi næringa mer spillerom, sier Aspaker i Tromsø der hun fredag la fram stortingsmeldingen om en konkurransekraftig sjømatindustri.

Her kommer regjeringen med en rekke forslag, blant dem å fjerne leveringsplikten til bestemte anlegg og steder. Isteden skal trålerne som fortsatt omfattes av leveringsplikt, oppfylle myndighetskravene dersom de leverer fangsten innenfor Nordland, Troms, eller Finnmark.

Les også: – Jeg har ikke gitt Røkke frie hender i nord

Modernisering

Regjeringen vil også fjerne aktivitetsplikten og bearbeidingsplikten, og fjerne forbudet mot om bord-produksjon for trålere som ikke har leveringsplikt.

– Vi har mer enn nok fisk i havet. Og vi ønsker å ha en industri som tjener penger. Mitt inntrykk er ikke at industrien ikke vil ta imot råstoff, men de har hatt noen klamme bånd på seg som har gjort at de ikke har stått fritt til å gjøre hva de vil med dette råstoffet, sier Aspaker til NTB.

Hun tar også til orde for å «modernisere» fiskesalgslagsloven ved å blant annet fjerne eneretten til å fastsette minstepris.

– Vi ønsker at kjøpere og selgere, fiskere og industri skal kunne inngå avtaler uten at salgslagene skal kunne overprøve dette med en slags vetorett, sier Aspaker til NTB.

Les også: Fiskeriministeren gir Røkke rett mot Gamvik-samfunnet

Styrer mot nederlag

Lederen av Stortingets næringskomité, Geir Pollestad (Sp), er ikke imponert over at regjeringen legger opp til en omkamp om den nye fiskesalgslagsloven som ble vedtatt i 2013.

– Her går regjeringen med åpne øyne mot et nederlag i Stortinget. Aspaker vet at en samlet opposisjon med KrF og Venstre på lag ikke ønsker disse endringene. Jeg ser det mest som en provokasjon som skaper støy og tar oppmerksomhet slik at det skal bli lettere å få gjennom de øvrige forslagene, sier Pollestad til NTB.

Han mener forslaget utfordrer viktige bærebjelker i norsk fiskeripolitikk. Aspaker vil fjerne reguleringer som ikke virker.

– Men hun fjerner dem ikke helt. Du kan ikke mene at fylkesbindingene ikke har noen hensikt samtidig som du foreslår å opprettholde en binding mellom nord og sør. Dette er en krevende argumentasjon å forholde seg til, sier Pollestad.

Paradoks

Professor Torbjørn Trondsen ved Norges fiskerihøgskole mener det er et paradoks at stortingsmeldingen om sjømatindustrien ender opp med å fjerne siste rest av forpliktelser til å forsyne industrien med råstoff. Nå blir det ifølge professoren enda lettere å stikke av med verdiene i fiskeriene som kystfolket har hevd på.

– Fokuset fra Aspaker er feil. Hvis det er slik at trålerne ikke kan utføre samfunnsoppdraget de er tildelt, må kvoten flyttes over til andre fartøytyper som er i stand til å gjøre jobben, sier Trondsen til NTB.

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus