- Fremtiden lysest for liveartistene

REDNINGEN? Kan Warners nye storsatsing, Torstein Sørdal, redde det norske debutantåret 2008? Foto: Cornelius Poppe/Scanpix.
REDNINGEN? Kan Warners nye storsatsing, Torstein Sørdal, redde det norske debutantåret 2008? Foto: Cornelius Poppe/Scanpix.

<pBransjefolk er bekymret for platedebutantenes fremtidige kår. Fremtiden er best for artister som faktisk kan spille live og gjør det mye, mener manager. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir tøffere og tøffere for hvert år som går for norske platedebutanter.

ABC Nyheter avslørte mandag at TV2-programleder Kathrine Moholt er den blant årets debutanter som har solgt desidert flest plater til nå i år. Og at årets platedebutanter er dominert av artister som har blitt oppdaget på TV.

Selv om Moholt har solgt mest, så er det likevel et stykke opp til de salgstallene norske debutanter kunne skilte med for fem år siden.

Programlederen fra TV2 er årets mest suksessfylte platedebutant. Foto: Heiko Junge/ScanpixProgramlederen fra TV2 er årets mest suksessfylte platedebutant. Foto: Heiko Junge/Scanpix

Moholts coverlåt-utgivelse «Sweetheart», bestående av folkekjære svisker, er gått ut i 32.200 eksemplarer så langt. Til sammenligning solgte Kurt Nilsen, også han kjent fra TV (som vinner av «Idol»), nærmere 72.000 plater av solodebuten «I» tilbake i 2003.

Markedet har utvilsomt utviklet seg på de fem årene som har gått, og selv om pilen for norskandelen på statistikken peker i riktig retning, selges det totalt sett langt færre plater i dag enn i 2003, inkludert nedlasting.

Tøffere tak

Men hva betyr denne utviklingen for norske platedebutanter fremover?

- Det blir veldig tøffe tak for debutantene, og problemer med å nå ut, når mange byer nå er helt uten platebutikker.

- Riktignok øker nedlastingen, men det er enkeltlåter og ikke album som dominerer, mener Larry Bringsjord, formann i FONO (interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper).

- Vi er klare over den reduserte størrelsen på markedet, og ingen tvil om at det blir tøffere for debutanter. Men vi er likevel positive til å lansere nye artister, og signerer flere enn vi har gjort på mange år. For folk bruker musikk mer enn noensinne, sier Terje Pedersen, norskansvarlig hos Warner Music.

Selskapet hans har blant annet Tommy Tokyo & Starving For My Gravy, Real Ones, Surferosa og debutanten Torstein Sødal i norskstallen sin.

De multinasjonale selskapene - Warner, EMI, SonyBMG og Universal - satser likevel totalt sett mindre på lokale debutanter enn hva de pleide å gjøre inntil for få år siden. Dette kan gjøre det vanskeligere for artister i etableringsfasen å nå ut.

- Det er trangt om plassen, og totalt kan det tenkes at det blir færre platedebutanter.

- Trist, konkluderer Pedersen.

Selskapet hans satser likevel stort på én norsk debutant frem mot jul; Torstein Sødal, som kom på andreplass i den norske Grand Prix-finalen i år. Men tallene for det ferske selvtitulerte albumet er foreløpig ikke kare - det ble nemlig sluppet i går.

Trangere nåløye

Per Tronsaune, tidligere manager for blant annet Gåte, mener at situasjonen i dag ikke er sammenlignbar med forholdene fem år tilbake i tid.

- Man kan ikke sammenligne situasjonen i dag med den for fem år siden. Nåløyet er blitt mye trangere, sier han.

Tronsaune tilføyer at fremtiden er best for artister som faktisk kan spille live og gjør det mye.

- Da kan CD-en brukes som en CV på konsertmarkedet, mener han.

Den nye trenden er de såkalte 360-avtalene, hvor selskapet (som ikke nødvendigvis behøver å være et plateselskap) tar seg av alt rundt sine artister. Internasjonalt har blant annet Madonna skrevet kontrakt med konsertarrangøren Live Nation, som vil ta seg av alt fra plateinnspillinger og promotering, til konserter og salg av effekter relatert til artisten.

I Norge har Warner inngått en tilsvarende avtale med Tommy Tokyo, som platedebuterte sammen med sitt band Starving For My Gravy tidligere i høst.

Kan vise til respektable salgstall, men ikke i forhold til de som debuterte i 2003. Foto: Marcel Leiënhof (Warner Music/promo)Kan vise til respektable salgstall, men ikke i forhold til de som debuterte i 2003. Foto: Marcel Leiënhof (Warner Music/promo)

Salget av det kritikerroste albumet «Smear Your Smiles Back On» har likevel ikke tatt helt av, og albumet er til nå solgt i rundt 7000 eksemplarer. Et lavt tall, men som det likevel står respekt av på dagens nivå.

- For selskapene blir et grep såkalte 360-avtaler, hvor svikten i platesalget kan bli kompensert av andre inntekter, sier Terje Pedersen om den nye ordningen.

Inntekter fra flere steder

Larry Bringsjord i FONO ser også behovet for endringer og for at inntektene må komme fra mer enn platesalg.

- Skal fremtidens artister kunne leve av musikken, må vi finne andre pengestrømmer. Singler på spill kan være en måte å selge låter på, samt reklame og nettsteder, sier han.

Antallet debutanter er ikke nødvendigvis redusert i tråd med nedgangen av salget.

- Multiselskapene gir ut færrest debutanter, mens norske uavhengige fortsatt satser godt. Men også de sliter med salget, forteller Bringsjord.

Flere konserter kan hjelpe

Per Tronsaune mener at konserter kan være en nøkkel til å sikre artistene bedre inntekter fremover.

- Det er jo like mange som går på konserter, så der vil verdiskapingen fortsette. Men et nytt band á la Spice Girls vil nok slite mye tyngre nå enn den gangen.

- Gåte turnerte i tre år og bygget opp solid fanskare før debutplata kom. Og «Jygri» solgte tett oppunder 50.000 (i 2002 red.anm.).

Les mer musikk her

Les plateanmeldelser her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Retrohue her

Les Lyttelua her

Finn alt innen musikk på Startsiden

Personvernpolicy