TV-dominans blant debutanter
<pAv årets seks mest solgte platedebutanter, er fire hentet fra TV-skjermen.</p
Kathrine Moholt har solgt overlegent mest og Glenn Lyse har solgt nest mest. Og bak dem lurer Ida Jenshus og Thomas Brøndbo, mens mye tyder på at Erlend Bratland før året er omme kan true Moholt på toppen.
Og alle har de to ting til felles: De er platedebutanter - og de ble kjent på TV før plateeventyret startet.
Klar tendens
Helt siden Kurt Nilsen vant den første norske «Idol»-konkurransen i 2003, har tendensen vært like klar som omdiskutert. I alt større grad har plateselskapene fokusert på mer eller mindre talentfulle deltakere i TV-konkurranser og realityserier, når de skal finne nye artister til stallen sin.
- Det er helt greit, så lenge de har talent. Men noen av de største talentene finner vi nok blant dem som ikke vil stille opp. Og alle de som viser seg på skjermen har kanskje ikke så stort talent, så for de plateselskapene som i stor grad fokuserer på TV-folk kan det bli en kortsiktig gevinst, mener Larry Bringsjord, formann i FONO, organisasjonen av de uavhengige, norske plateselskapene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEn tredjedel fra TV
Av 21 norske platedebutanter som har karret seg inn på VG-lista for album i år, er en tredel hentet fra TV-skjermen. Og altså med Kathrine Moholt som den suverene vinneren. 32 000 har kjøpt hennes debutalbum «Sweetheart», men så har hun da også lenge vært en av TV-Norges største sweethearts, med programlederroller i «Jakten på kjærligheten», «Isdans» og ikke minst «Allsang på grensen».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDer fikk den tidligere vinneren av TV-programmet «Skal vi danse?» også vist frem sine musikalske ferdigheter, noe som førte til platekontrakt og utgivelse hos Sonets underbruk Slagerfabrikken.
- Vi retter oss stort sett inn mot det brede voksenmarkedet, og vi jobber med artister som allerede har et navn. Og da er det jo helt naturlig at vi skjeler til TV, bekrefter Erik Landet, produktsjef i Slagerfabrikken, som foruten Moholt også har Thomas Brøndbo («Lyden av lørdag») og Svein Østvik («Charterfeber») i stallen.
Artikkelen fortsetter under annonsen- At så mange plateartister i dag rekrutteres fra TV-programmer er helt naturlig. For å selge på bensinstasjoner i dag er en debutant nødt til å være kjent fra TV. Før kunne ukjente artister med «kred» selge mellom 5 000 og 10 000 bare på gode anmeldelser. Det skjer ikke i dag, sier Landet.
- Unntaksvis bra
- Av artister som blir kjent på TV, er det bare helt unntaksvis at de er bra, sier Per Tronsaune.
Bransjeveteranen har tidligere vært manager for Wannskrækk og Gåte, og er det i dag for Gunnhild Sundli og Ida Jenshus. Sistnevnte for øvrig vinner av NRKs talentprogram «Lyden av lørdag», og ifølge Tronsaune selvsagt et av de få kvalitetsunntakene blant TV-artister.
- Vi fikk henvendelser fra plateselskaper som på et tidlig tidspunkt i «Lyden av lørdag» gjorde klart at de gjerne ville ha henne, selv om hun hadde blitt stemt ut i «Lyden av lørdag». Så Ida hadde ganske sikkert kommet ut på plate uansett, hevder Tronsaune, som ikke er særlig glad for «TV-trenden».
Artikkelen fortsetter under annonsen- Tallenes tale er dessverre klar, om at du på en eller annen måte helst må synes i media, skal du ha håp om en platekarriere. Men jeg håper og tror at det fortsatt er rom for artister som Kaizers Orchestra og Sondre Lerche, som slår seg frem via konsertscenen.