Test av Mini Countryman: Morsom, men er det nok?

Mini Countryman er kommet i helt ny utgave, der den elektriske versjonen er mest aktuell for Norge.
Mini Countryman er kommet i helt ny utgave, der den elektriske versjonen er mest aktuell for Norge. Foto: Bernhard Filser
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektriske Mini Countryman sjarmerer med sitt solide interiør og morsomme detaljer, men skuffer samtidig på helt vesentlige punkter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge selges det i dag 327 forskjellige elektriske SUV-modeller. Tallet er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og inkluderer de mange nesten like utstyrsversjonene, så det kan godt tas med en liten klype salt. Sannheten er imidlertid at utvalget litt høyreiste, elektriske biler – som nordmenn jo elsker – er stort.

Det norske elbilkjøpere ikke egentlig har fått tilgang på er en elektrisk SUV med litt humor og spenst. Frem til nå.

Fasongen på lyktene kan nesen minne litt om en de maskuline trekkene en Range Rover har. Foto: Bernhard Filser
Fasongen på lyktene kan nesen minne litt om en de maskuline trekkene en Range Rover har. Foto: Bernhard Filser

Gøy bak rattet?

Det kan godt være morsomt å kaste en kraftfull elbil inn i en skarp sving. Tivolifølelsen av å kjenne på G-kreftene er så absolutt til stede.

Etter å ha testet Hyundai Ioniq 5 N i Sør-Korea ble det åpenbart at en elbil ikke behøver å være voldsomt dyr for å kunne være gøyal på bane. Det hjelper selvfølgelig med 650 hestekrefter, men selve bilen kan neppe beskrives som utpreget humoristisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenter, enten de er fra Japan, USA eller Tyskland, er generelt forsiktige med å legge inn det som kan oppfattes som fjollete elementer eller retropek som strengt tatt er unødvendig.

Det kan synes som at bilprodusenter flest foretrekker å selge alvorlige, stramme biler der moroa kommer i form av kjøreglede (hos noen av dem) – ikke at bilen skal være søt eller få deg til å smile.

Slik tenker ikke Mini som nå kommer med en helt ny og for første gang elektrisk utgave av familiebilen Countryman.

Mini Countryman har et glimrende interiør der du sitter godt og kan more deg over de mange detaljene. Foto: Bernhard Filser
Mini Countryman har et glimrende interiør der du sitter godt og kan more deg over de mange detaljene. Foto: Bernhard Filser

BMW-basert

Nye Mini Countryman er 4,44 meter lang og 1,84 meter bred. Noen diger bil er det åpenbart ikke, men den er stor nok til at en slank familie nok kan finne seg til rette. Bagasjerommet sluker forholdsvis akseptable 460 liter, mens ryggen på de tre baksetene kan justeres individuelt med opptil 12 grader. Slås alle seteryggene helt ned blir det plass til 1.450 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Testen av nye Mini Countryman foregår i Portugal, der moderselskapet BMW også har med SUV-en BMW iX2 basert på samme plattform.

Det betyr at disse bilene, i tillegg til BMW iX1, er naturlig å sammenligne. Dessverre for Mini betyr det at du noterer deg en interessant forskjell: BMW iX1 rommer 490 liter i bagasjerommet mens iX2 tar 525 liter.

Da er det greit å samtidig få med seg prisforskjellen, for det skal visst være rimeligere å velge en elektrisk Mini fremfor en BMW selv om det tekniske fundamentet er det samme. En BMW iX1 koster fra 507.300 kroner, en iX2 koster 520.800 kroner mens Mini-en som også har firehjulsdrift koster 460.600 kroner.

For å starte bilen vrir du en fysisk bryter mot høyre. Egentlig helt unødvendig, men morsomt og tilfredsstillende. Dette viser at de hos Mini tenker annerledes. Foto: Bernhard Filser
For å starte bilen vrir du en fysisk bryter mot høyre. Egentlig helt unødvendig, men morsomt og tilfredsstillende. Dette viser at de hos Mini tenker annerledes. Foto: Bernhard Filser

Mye motor

At den nye elbilutgaven av Mini Countryman slekter på sine alvorlige søsken fra München, er lett å se på tallene. Her er det – i likhet med det du finner i iX1 og iX2 – to elmotorer, firehjulsdrift og 313 hestekrefter. Individuelt yter de to motorene akseptable 190 hestekrefter hver og 0 til 100 skal gå unna på 5,6 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er imidlertid ikke dette som skiller Mini Countryman fra BMW eller de andre bilmerkene. Forskjellen ligger i hvordan Mini har designet sin bil og spesielt innsiden har noen sjarmerende trekk.

Hele bilen er ny, men ekstra artig er skjermen i midte, som for første gang på en produksjonsbil er en rundt, høyoppløselig OLED-skjerm.

Mini Countryman lader med effekt på 130 kW. Den burde ladet kjappere. Foto: Bernhard Filser
Mini Countryman lader med effekt på 130 kW. Den burde ladet kjappere. Foto: Bernhard Filser

Jobber for tungt

Med en fysisk knapp nedenfor skjermen kan du eller passasjeren velge mellom syv forskjellige «modes» der interiørlys, utseende, skrifttyper og farger på skjermen endres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Velges for eksempel den såkalte «Go-Kart Mode» endres i tillegg kjøreegenskapene slik at bilen blir mer sportslig, mens «Vivid mode» gir farger og lys som gjenspeiler sangene du spiller.

Dette er artige elementer du vil slite med å finne i konkurrerende biler, og er du typen som lar deg fascinere av slikt, vil utvilsomt nye Mini Countryman fremstå mer forlokkende enn før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre må det nevnes at infotainmentsystemet jobber tungt med endringen av all denne gøyale grafikkendringen, så enkelte elementer er mer hakkete enn du skulle ønske. Kanskje dette bare er et problem på testbilen i Portugal, men det lover uansett ikke godt.

Er Mini for gjerrig med prosessorkraften i systemet de bruker mye tid på å skryte av?

Det er ikke utenkelig at alt dette lar seg løse med en programvareoppdatering som uansett bør være rundt hjørnet, for på testturen forsvinner navigasjonen merkelig nok hver gang vi tester en ny «mode».

Rekkevidden er i beste fall på 432 kilometer. Det tallet kan du bare glemme på vinterføre. Foto: Bernhard Filser
Rekkevidden er i beste fall på 432 kilometer. Det tallet kan du bare glemme på vinterføre. Foto: Bernhard Filser

Puslete batteri

At Mini er et bilmerke der humor står sentralt, er sikkert. Det kan imidlertid hende at ingeniørene burde brukt litt mindre til på skøy, og litt mer tid å få en anstendig rekkevidde, for denne er på puslete 432 kilometer målt etter WLTP. Bakgrunnen er at batteriet bare måler 64,6 netto kapasitet og derfor sliter Mini med det samme problemet Finansavisen har påpekt under testing av BMW iX1 og iX2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over hos Tesla fås bestselgeren Model Y med hele 533 kilometers rekkevidde for tilsvarende pris, siden Tesla leverer sine biler nærmest ferdig utstyrt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nesten ubegripelig at BMW og Mini kan komme trekkende med helt nye elbiler der rekkevidden ikke er bedre. Det må selvfølgelig huskes på at de nevnte 432 kilometerne er basert på snill kjøring i varmt vær – ikke i surt vintervær i Norge, hvor rekkevidden nødvendigvis må bli enda dårligere.

Det hadde slik sett vært hendig om nye Mini Countryman reddet seg inn med en fremragende effekt på hurtigladeren, men heller ikke her imponerer bilen. Bare 130 kW er den maksimale hastigheten du får – i likhet med iX1 og iX2.

For ordens skyld kan det tas med at en Audi Q4 e-tron har maksimal ladeeffekt på 175 kW mens en Hyundai Ioniq 5 ligger på hele 220 kW. Det hører også med til historien at maksimal effekt bare er ett element når tidsbruk på hurtigladestasjonen betraktes. Hvor høy snitteffekt batteriet klarer over tid, vil også være utslagsgivende, noe BMW i Finansavisens tester har vist seg å være gode på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Portugal ble ikke dette testet, men er noe vi vil komme tilbake til når Mini Countryman er tilgjengelig i Norge.

Artikkelen fortsetter under bildene

Bilen er 4,44 meter lang og bagasjerommet skal ta unna brukbare 460 liter. Foto: Bernhard Filser

Lite fristende

Det kan se litt mørkt ut for salget av denne Mini-en i Norge. Nordmenn digger rekkevidde og da faller gjerne valget på de elbilene som leverer solide tall, selv om salget av Toyota bZ4X er beviset på det motsatte. Det er uansett en trøst for Mini at kjøreegenskapene på nye Countryman slett ikke skuffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akselerasjonen er kraftfull og drivlinjens presisjon høy. Dette er en bil du absolutt kan more deg med på svingete vei, og for noen kan det være viktigere enn rekkevidde og ladehastighet. Bilen kan leveres med adaptive støtdempere som generelt gjør turen mer komfortabel i det daglige, og mer sportslig de gangene du vil ratte aktivt.

Med sin sportslige sittestilling, runde OLED infotainmentskjerm og velbygde interiør er det mye å like med elektriske Mini Countryman, men det gjenstår å se om dette er nok til å overbevise et større antall elbilsultne nordmenn.

At kort rekkevidde fremstår lite fristende, er trolig noe som ikke vil endre seg med det første.

NØKKELINFO: MINI Countryman SE ALL4

Drivlinje: To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 313/230/494

0-100 km/t: 5,6 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Rekkevidde (WLTP): 432 km

Batterikapasitet, netto: 64,6 kWh

Maksimal ladeeffekt: 130 kW

Egenvekt uten fører: 2.000 kg

L/B/H: 444/184/163 cm

Forbruk: 11,1 kWh/100 km

Bagasjerom: 460/1.450 liter

Maksvekt tilhenger m/brems: 1.200 kg

Maks taklast: 75 kg

Priser: Denne modellen: 474.120 kroner. Med utstyr: 661.482 kroner
Dette liker vi:

  • Design
  • Kjøreegenskaper
  • Interiør

Dette liker vi ikke:

  • Treg infotainmentskjerm
  • Rekkevidde
  • Hurtiglading

Design: Nye Mini Countryman ser stram og tøff ut. Det er et utseende mange kommer til å like.

Førermiljø: Interiøret er velbygd og med mange spennende detaljer. Her er det mye å sette pris på.

Kjøreegenskaper: Den kjører som en Mini, noe du også må kunne forvente. Bestill bilen med adaptivt understell.

Ytelser: Her er det mer enn nok motorkraft, bilens størrelse tatt i betraktning.

Plass: Det er ikke like mye plass som i en BMW iX1, men det er slett ikke så langt unna heller.

Mye for pengene: Rekkevidden skuffer. Det er merkelig at batteriet ikke er større eller at den lader hurtigere.

Konklusjon: 6/10. Dette er en glimrende bil, men rekkevidden må forbedres for at den virkelig kan konkurrere.

Denne artikkelen er tidligere publisert av Finansavisen Motor.