Test av Peugeot 308 SW: Gjør det til en glede å kjøre elbil

Peugeot E-308SW ser skikkelig tøff ut med den nye grillen, overhalt løve på logoen og skulende LED-matrix frontlykter.
Peugeot E-308SW ser skikkelig tøff ut med den nye grillen, overhalt løve på logoen og skulende LED-matrix frontlykter. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bør turen mellom ladestasjonene være så lang som mulig, eller gi deg mest mulig kjøreglede?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Barcelona, Spania: Peugeot 308 SW gir et grunnkurs i faget bilosofi, der pensum består av å tenke nøye gjennom hva du egentlig vil ha når det står «ny bil» på handlelisten.

Svært mange har kjøpt en SUV, blant annet fordi produsentene ikke har villet lage noen av de tradisjonelle formatene på en stund.

Men nå har designavdelingen hos Peugeot bladd i minneboken, og oppdaget at de har en lang rekke stasjonsvogner i kartoteket.

Trenger ikke SUV

Den seiglivede Peugeot 504 stasjonsvognen fra 1970 ble produsert i Nigeria frem til 2007, og gjør fremdeles tjeneste som taxi i deler av Vest-Afrika. Det er altså ikke tvingende nødvendig å ha en SUV med høy fjæring og firehjulstrekk for å komme seg frem, selv i områder med varierende veistandard.

Siden Peugeot gjerne vil selge 308 SW i Norge, har de lagt ned et batteri på 54 kWh brutto i gulvet. Netto kapasitet oppgis til 51 kWh, og det skal holde til 410 kilometer målt etter WLTP. Peugeot oppgir også 527 kilometer WLTP, ved bykjøring. Kobler du den til en hurtiglader er maksimal effekt 100 kW, mens den innebygde greier 11 kW. Førstnevnte løsning vil ifølge produsenten lade opp batteriet fra 20-80 prosent på 30 minutter, mens det tar tre timer og ti minutter i garasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Peugeot E-308 SW er et kjærkomment gjensyn med stasjonsvognen, som lenge har ligget i koma mens SUV-bølgen har skyllet inn over markedet. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Peugeot E-308 SW er et kjærkomment gjensyn med stasjonsvognen, som lenge har ligget i koma mens SUV-bølgen har skyllet inn over markedet. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Bilosofi

Elmotoren yter 115 kW, eller 156 HK, og har 270 Nm i dreiemoment. Det rekker til en toppfart på 170 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 10,5 sekunder. Så langt er det vel neppe noen tall som tar pusten fra deg, og du kjenner kanskje at et lite gjesp ligger på lur. Men nå er forelesningen om statistikk ferdig, og det spennende faget bilosofi står på timeplanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av forberedelsene består av å erkjenne at noen biler kan vekke begjær, gjøre deg nysgjerrig, og gi et grøss av glede når noe flatt og rødt suser forbi. Konseptet med å kunne signere på et papir og så få nøklene til din egen private transportmaskin, har fascinert bilglade folk i over 100 år. Og Peugeot ser ut til å ha forstått at linjene må banke på hjertets garasjeport for at den i første omgang skal åpne seg på gløtt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Valg av ny bil blir gjerne en god miks av hva hjertet, hjernen og banken sier. Peugeot E-308 SW vekker gode følelser og vil nok klare å overbevise de to andre i en god del tilfeller. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Valg av ny bil blir gjerne en god miks av hva hjertet, hjernen og banken sier. Peugeot E-308 SW vekker gode følelser og vil nok klare å overbevise de to andre i en god del tilfeller. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Smeltet duk

Når en ny bilmodell presenteres står den gjerne utstilt under en tynn duk, som så trekkes av til fanfarer og salutt. Problemet til en rekke av dagens elbiler er at de ser ut som om duken har smeltet fast og fremdeles sitter på. Pregløse konturer uten særtrekk får de til å ligne bakgrunnskulisser i en film det ikke er meningen du skal se på nært hold.

Det er ingen hemmelighet at Peugeot 308 SW også blir bygget med motorer som brenner fossilt drivstoff, i tillegg til denne utgaven med elektrisk drift. Det bidrar til å gi bilen en kraftfull og helhetlig design. Grillen har ikke noen motor å levere frisk luft til, men det spiller ingen rolle. Sammen med den nylig overhalte løve-logoen og de skulende LED-matrix frontlyktene ser bilen ut som noe du virkelig får lyst til å prøve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Peugeot E-308 SW henvender seg til bilosofer, interessert i å studere hva som gjør en bil interessant å kjøre. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Peugeot E-308 SW henvender seg til bilosofer, interessert i å studere hva som gjør en bil interessant å kjøre. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Dypfryst

Dørhåndtaket er ikke en digital dings du håper vi slippe deg inn i bilen din, men en velprøvd konstruksjon av den mekaniske typen. Når gradestokken står og skjelver på utsiden av kjøkkenvinduet og vil inn foran peisen, bringer det indre ro å vite at du vil kunne åpne bildøren med et solid røsk selv om den er dypfryst. Vel på plass i førersetet er det klart for neste modul i bilosofikurset. Akkurat her slurver mange produsenter, med påfølgende trekk for dårlige passform.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene i Peugeot 308 SW er store nok til en fullvoksen kar, og sitteputen gir støtte under knehasene. De er komfortable, men samtidig faste nok i stoppen og med god sidestøtte slik at du ikke ramler ut i hårnålssvinger. De fleste konkurrentene stiller med elektrisk justerbare seter, og her blir det markering for manuelle kontroller. Men det går raskt å finne en god stilling, og det bidrar til å holde kostnadene nede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Setene i Peugeot E-308 SW har manuell justering, i kontrast til flere av konkurrentene. Men de er store og gode, og du ramler ikke ut i krappe svinger. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

To telefoner

Rattet er mye mindre enn det du finner i andre biler. Det ligger svært godt i hånden, og inviterer til aktiv kjøring. Peugeot 308 SW kommer med i-Cockpit, som betyr instrumenter med 3D-effekt, 10-tommers skjerm og tilkobling av to telefoner samtidig. Gir-velgeren er velkjent fra det felles delelageret til Stellantis og dukker opp på søskenbarna fra blant annet Opel, Citroën, og DS, men fungerer bra.

Et knappetrykk sender Peugeot 308 SW ut i den spanske ettermiddagstrafikken. Den elektriske drivlinjen kler bilen svært godt, og dreiemomentet sørger for at den er kvikk nok til å smette inn i de lukene som byr seg. Den som vil kan velge blant et økende antall elbiler med hundrevis av elektriske hester og akselerasjon som en kappsag, men det er sjelden en får mulighet til å utnytte all effekten på en tur til butikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Rattet i Peugeot E-308 SW er betraktelig mindre enn de du finner i andre biler, men ligger godt i hånden og gjør bilen morsom å kjøre. Foto: Ragnvald Johansen
Rattet i Peugeot E-308 SW er betraktelig mindre enn de du finner i andre biler, men ligger godt i hånden og gjør bilen morsom å kjøre. Foto: Ragnvald Johansen

Rosemaling

Det du derimot kan nyte godt av i byen og på motorveien er komfort og kjøreglede. Testruten snor seg oppover et spansk fjell, der de som bygde veien muligens kom rett fra et kurs i rosemaling. Snirkler og kruseduller frister til å sette bilen i «Sport», noe som skjerper gassresponsen og gjør styreutslag litt tyngre. Det lille rattet og den presise styringen vitner om at Peugeot 308 SW er utviklet av folk som synes det er en glede å kjenne hvordan bilen setter seg i svingen, griper tak og fyker av gårde mot neste kurve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under pressekonferansen ble det lagt vekt på slagordet «Fun to drive», og det kan bekreftes at Peugeot 308 SW leverer. Hvis du også har noe du skal levere, får du plass til 548 liter i bagasjerommet, eventuelt 1.574 dersom dere bare er to. En knapp sørger for å senke baksetet ned, hvis du trenger et helt flatt lasterom. Peugeot 308 SW har ikke tilhengerfeste, og det blir testens andre røde markering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Peugeot E-308 SW har ikke mulighet for montering av hengerfeste, men bagasjerommet tar 548 liter, eller 1.574 som toseter. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Peugeot E-308 SW har ikke mulighet for montering av hengerfeste, men bagasjerommet tar 548 liter, eller 1.574 som toseter. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Statistikk og bilosofi

Hvis du måler hvor mye glede du får av en ny bil ved å sammenligne statistikk, vil Peugeot 308 SW kanskje ikke få de høyeste karakterene på vitnemålet. Men hvis du har lest helt ned hit og konkludert med at du er en livslang student ved instituttet for bilosofi, anbefales det å ta en prøvetur.

Bilen skal ifølge importøren være tilgjengelig fra april 2024. Pris for stasjonsvognen er ikke klare, men E-308 finnes også som vanlig femdørs kombi, og den starter på 429.900 kroner.

NØKKELINFO: Peugeot E-308 SW

Drivlinje: 1 elmotor, fremhjulsdrift

HK/kW/Nm: 156/115/270

0-100 km/t: 10,5 sek

Toppfart: 170 km/t

Rekkevidde (WLTP): 410 km

Batterikapasitet, netto: 51 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt uten fører: 1.716 kg

L/B/H: 4.636/2.062/1.442 mm

Forbruk: 15,1 kWh/100 km

Bagasjerom: 548 / 1.574 liter

Taklast: 70 kg

Tilhengervekt: Kun sykkelstativ maks 80 kg

Priser: Denne modellen: 429.900 kroner (anslått). Med utstyr: 475.000 kroner (anslått)

Dette liker vi:

  • Lekker design
  • Cockpit og kjøreegenskaper
  • Sittekomfort

Dette liker vi ikke:

  • Ikke hengerfeste
  • Manuelle seter
  • Rekkevidde kunne vært lengre

Design: Ser skikkelig kul ut

Førermiljø: Moderne og stillig

Kjøreegenskaper: Svært gode, morsom å kjøre

Ytelser: Ikke lynrask, men holder lenge

Plass: Bra plass, stort bagasjerom

Mye for pengene: Ja, hvis du er bilosof og ikke statistiker

Konklusjon: 7/10, Gjør det til en glede å kjøre elbil

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.