Test av Toyota Corolla Sports Tourer: Slik takler den vinterføre

Til tross for navnet Toyota Corolla Sports Tourer GR Sport Hybrid er dette en relativt sindig og vanlig bil, med mange av Toyotas andre kvaliteter.
Til tross for navnet Toyota Corolla Sports Tourer GR Sport Hybrid er dette en relativt sindig og vanlig bil, med mange av Toyotas andre kvaliteter. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste år vil myndighetene bare ha nye nullutslippsbiler, men Toyota selger fortsatt sin Corolla uten ledning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du behøver ikke lide av elektromagnetisk hypersensitivitet slik som Chuck McGill i Netflix-serien «Better Call Saul» for å mislike elbiler, men de aller fleste vil før eller siden måtte krype til korset og kjøre elektrisk.

Det som er og blir veteranbiler, samt de få bilene som fortsatt selges med forbrenningsmotorer vil fortsatt kunne kjøres, men de blir sjeldne.

Ikke minst fordi avgiftsnivået på biler med drivstofftank trolig øker i neste statsbudsjett.

Sjelden er ikke Toyota Corolla, som er verdens mest solgte bilmodell med godt over 50 millioner produserte, hvorav 81.786 bare i Norge siden 1980, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det blir neppe mange flere her til lands med dagens milde hybridlinje, selv om en av modellene har det lange navnet Toyota Corolla Sports Tourer GR Sport Hybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor ble det registrert over 2000 Corolla i Norge, men i januar i år ble det kun registrert 22.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Logoen GR Sport hinter til noen heftige kjøremaskiner fra Toyota, men Hybrid-logoen røper samtidig at det er en tradisjonell drivlinje med enkelte GR-designdetaljer. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Traust og vanlig

Er du en av disse, eller en av de som skal kjøpe denne, får du en bil som fremstår veldig traust og vanlig uten store høydepunkter, men også uten lavpunkter. Det er da også noe av suksesshistorien til Toyota, at du får en bil som fungerer.

Så også med denne mellomstore stasjonsvognen.

Bilen ser for så vidt bra ut og skiller seg fra de fleste andre med noen spesielle vinkler og former på den gitte stasjonsvognfasongen. Lyktene er skarpe og tøffe, slik grillen også er. Med tonede ruter og sort tak ser den lang, lav og smekker ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig har Toyota økt andelen polstrede materialer og dekket flere flater og seter med kunstskinn, men en del plast finner du også. Utformingen fremstår som om elementene er klattet på etter hvert uten noen helhetlig tanke, hvor berøringsskjermen stikker høyt opp fra dashbordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildene).

Førermiljøet preges av en høytstående skjerm uten de store høydepunktene og klattvis design av paneler og andre elementer. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Ikke for langbente

Setene er komfortable, men kort sittepute uten mulighet for tilt betyr at langbente ikke vil trives på langtur.

Heller ikke i det 60/40-delte baksetet vil langbente trives over tid, men bagasjerommet er romslig med en stor brønn, og bakluken kan åpnes med med fotbevegelse.

Bilen har et behagelig skinnratt med en del funksjoner for avlesninger og innstillinger, som adaptiv fartsholder, stereo og stemmestyring som i alle fall delvis fungerer.

Det samme gjelder radioen hvor kanalene ofte forsvinner, spesielt i tunneler med meldinger om «Intet signal» og «Ingen internettdekning».

Rattet har for øvrig bare varme i grepsonene kvart på tre, noe som oppfordrer til riktig grep i kaldt vær.

Berøringsskjermen har relativt enkel grafikk og er ikke spesielt intuitiv eller omfattende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Voluminnstillingen skjer med trykknapper på rattet eller i midtkonsollen, så det er lov å savne et tradisjonell volumbryter.

Flere paneler for klimaanlegg, kjøreoppsett, setevarme og øvrige funksjoner er spredt litt rundt omkring.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Toyota Corolla stasjonsvogn er ikke en stor bil, men fasongen gjør den mer praktisk enn både sedaner og SUV-er, uansett drivlinje. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Gode egenskaper

Forskjellene i kjøreoppsettet med «Normal», «Eco» og «Power» merkes best på gassresponsen, som aldri er spesielt kraftfull. Fordelen er at den trinnløse girkassen er mindre masete og bråkete enn tidligere, men veistøyen trenger godt inn i kupeen, spesielt i tunneler.

Bilen har også en egen EV-mode som lar deg kjøre korte strekninger helelektrisk, men systemets beste egenskap er at det bidrar til lavt forbruk og utslipp i praksis, ikke bare når det gjelder WLTP-tall.

Dreiemomentet på 300 Nm er relativt høyt, så selv om akselerasjonen er beskjeden føles ikke bilen veldig treg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen god egenskap ved bilen er den beskjedne vekten på 1.400 kilo, som gjør den enklere å navigere i alle situasjoner.

Selv om stabilitetskontrollen er relativt streng, kan du kjøre fortere og tryggere enn de fleste andre på svingete vinterveier, spesielt når de andre er livredde det hvite underlaget. Snø og vinterdekk påvirker styringen i negativ retning, men bilen er komfortabel og lettkjørt helt til du tror du kjører sportsbil.

(Artikkelen fortsetter under bildene).

Betjening av bilens mange funksjoner er spredd litt rundt omkring, men er enkle å forstå og benytte. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Oppdatert

Hvis du ikke liker Toyotas brukergrensesnitt kan du speile telefonen din i berøringsskjermen. Du har også en app for overvåkning av bilen, samt fjernstyring av klima og navigasjon.

Skulle det dukke opp nyheter har bilen OTA-oppdatering, mens alle de forventete komfort- og sikkerhetssystemene er på plass.

Ekstrautstyret består av metallic-lakk til 7.500 kroner, så er det bare det at elbilene i denne prisklassen slipper avgifter og moms, men da må du huske å lade for å unngå rekkeviddeangst. Denne lader seg selv.

NØKKELINFO: Toyota Corolla Sports Tourer GR Sport Hybrid

Drivlinje: 1,8 liter R4 + elmotor

FWDHK/kW/Nm: 140/103/300

0-100 km/t: 10,9 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Forbruk: 0,46 l/mil

CO2-utslipp: 107 g/km

Batterikapasitet, netto: 1,3 kWh

Egenvekt uten fører: 1.400 kg

L/B/H: 465/179/144 cm

Bagasjerom: 598/1.606liter

Maksvekt tilhenger m/brems: 750 kg

Maks nyttelast: 355 kg

Pris: Fra 441.700 kr. Denne modellen 501.000 kr

Dette liker vi:

  • Komfortabel
  • Stort bagasjerom
  • Fint ratt

Detter liker vi ikke:

  • Drivlinje
  • Veistøy
  • Radioproblemer

Design: Spenstig stasjonvogn med særegne lykter og noen fine detaljer.

Førermiljø: Litt rotete med høy skjerm som ikke er veldig intuitiv.

Kjøreegenskaper: Komfortabel og morsommere enn den fremstår på vinterføre.

Ytelser: Treg med masete girkasse og ESP som holder deg i ørene.

Plass: Trangt i baksetet, men god plass i bagasjerommet.

Mye for pengene: Alternativt får du mye bil for en halv million i elbillandet Norge.

Konklusjon: 5 Traust og komfortabel uten de store høydepunktene til en høy pris.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen.