Problembilen Toyota bZ4X forbedres

Elbilen Toyota bZ4X oppgraderes.
Elbilen Toyota bZ4X oppgraderes. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen Toyota bZ4X fikk en tung start da den omsider dukket opp i Norge. Salget i 2023 tok seg opp og nå er en oppdatert versjon på vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har vært en mildt sagt humpete elbilstart for Toyota. SUV-en med det underlige navnet bZ4X fikk slakt av norske biljournalister da den kom, noe også Finansavisen behørig har omtalt.

Den mektige Toyota-importøren og det store salgsapparatet i Norge ble imidlertid raskt satt i sving, noe som resulterte i forbedringer spesielt på rekkeviddeindikasjon. Toyotas grep sendte bZ4X-salget mot toppen av salgsstatistikken i 2023.

Raskere hurtiglading

Nå kommer Toyota med nok en oppgradering av den populære elbilen. Denne gangen er det dessverre ikke snakk om endringer eksisterende kunder får glede av via en programvareoppdatering, kun de som velger å kjøpe helt ny bil får oppdateringen.

Det er snakk om flere tekniske endringer, men viktigst er en ny varmeveksler og justeringsventil for varmekretsen som skal gi økt temperatur til batteriet under lading. Dette skal ifølge Toyota redusere ladetiden betraktelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet trekker selskapet frem at hurtiglading i minus 30 grader reduseres fra 140 til 100 minutter, mens den samme ladeøkten reduseres fra 110 til 85 minutter når det er 20 minusgrader ute. Det er verdt å merke seg at det fortsatt ikke er mulig å forvarme batteriet, slik flere konkurrenter kan.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

I 2022 var Toyota bZ4X med i Finansavisens kåring av årets elbil, men den vant ikke. Her med ID. Buzz, Kia Niro EV, BMW iX1 xDrive 30, Renault Megane E-Tech og Nissan Ariya. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
I 2022 var Toyota bZ4X med i Finansavisens kåring av årets elbil, men den vant ikke. Her med ID. Buzz, Kia Niro EV, BMW iX1 xDrive 30, Renault Megane E-Tech og Nissan Ariya. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Fjerde mest solgte

Her er endringene på Toyota bZ4X:

  • Toyota øker ladeytelsene på den fullelektriske bZ4X
  • Hurtiglading i kalde temperaturer går raskere gjennom et endret batterivarmesystem
  • Ny strålevarme gir rask varme for fører og forsetepassasjer for høyere utstyrsnivåer
  • Nytt sikkerhetssystem for unngåelse av kollisjon bakfra og digital nøkkel tilgjengelig for høyere utstyrsnivåer.

– bZ4X har vært en stor suksess for Toyota i Norge og den fjerde mest solgte personbilen i 2023. Vi har allerede gjort endringer på bilen i løpet av året og basert på tilbakemeldinger fra markedet kan vi nå presentere ytterligere forbedringer, sier sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Den oppdaterte Toyota bZ4X starter på 423.000 kroner for rimeligste variant mens toppmodellen med firehjulsdrift starter på 546.600 kroner.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen.