Bruktbiltest: Mitsubishi Outlander PHEV - Ikke alt er like bra

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitsubishi Outlander PHEV har solgt i bøtter og spann i Norge. Den er en «het potet» i bruktbilmarkedet, men ikke alt er like bra. Se video

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BRUKTBIL: Statsminister Jonas Gahr Støre har én, det står sikkert en litt lengre ned i gata der du bor, og utenfor butikken du handler er det parkert det minst enda en til.

Det er den store, familiebilsuksessen Mitsubishi Outlander PHEV vi snakker om. Det formelig mysser av den. Over alt. Om du bare ser etter. For bilen gjør liksom ikke så mye ut av seg.

Outlander er en bil som har «gått stille i dørene». Det har liksom aldri være noe støy, styr eller ståk rundt modellen. Den bare er der - og gjør jobben sin i det stille. Uten å forlange så mye oppmerksomhet eller spalteplass.

Det er faktisk litt fristende å trekke paralleller til den rake motsatsen. Nemlig Tesla Model S. En bil det har vært alt annet en stille rundt. Har har det vært hyl og skrik siden dag én. Hvor mange spaltemeter som er brukt på å beskrive bilens fortreffelighet – eller det motsatte, vet ingen. Det er forresten ikke snakk om spaltemeter, men om kilometer, eller kanskje mil ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Broom-Benny tester brukt Mitsubishi Outlander
Broom-Benny tester brukt Mitsubishi Outlander

Var en bestselger – er fortsatt populær

Urettferdig sammenlikning tenker du kanskje. Det er nok på sett og vis riktig. Men: bilene kom samtidig. Altså i 2013. Og de har solgt i ganske nøyaktig samme antall. Nå er det bruktbilmarkedet som gjelder (i alle fall for Outlander) og stort sett for Model S også, selv om den kan fås som ny.

Outlander ble tidligere i år erstattet av Mitsubishi Eclipse Cross. Outlander finnes fortsatt, men ikke for det europeiske markedet. Dessverre, vil nok mange si.

For selv om bilen har levd et stille og rolig billiv, var den faktisk Norges mest solgte SUV. Ikke bare ett eller to år, men faktisk hele syv år på rad. Det står det respekt av!

Den var lenge også den eneste ladbare SUV-en man kunne på kjøpt. Etter hvert kom andre til, som BMW X5, Porsche Cayenne og Volvo XC90, men da til helt andre priser.

Biler som er populære som nye, selger også godt som brukte. Slik har det vært lenge og slik er det fortsatt.

Se også: Snobbebil? Dette kjører statsministeren privat

Denne artikkelen ble først publisert i Broom i oktober 2021.