Spectre: Dette er Rolls-Royce' nye elbil – så mye koster den

GYLNE TIDER: Ro lls-Royces første elbil viser resten av verden hva luksus egentlig betyr. Designen vil nok prege resten av porteføljen på lengre sikt.
GYLNE TIDER: Ro lls-Royces første elbil viser resten av verden hva luksus egentlig betyr. Designen vil nok prege resten av porteføljen på lengre sikt. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Rolls-Royce Spectre har 585 HK, firehjulstrekk og en rekkevidde på 520 kilometer. Prisen bikker 4 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

ROLLS-ROYCE: Eksportprisen på Rolls-Royces første elbil starter på 318.500 euro, drøye 3.310.000 kroner. Fra nyttår må man legge til 25 prosent merverdiavgift på salgssummen som overstiger 500.000 kroner.

Følgelig blir avgiften på Spectre minst 700.000 kroner, og prisen bikker 4 millioner kroner.

DIGITALT: Instrumentene og brorparten av dashbordet blir digitalt, komplett med tusenvis av lysdioder som skal minne om «stjerner» på himmelen. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
DIGITALT: Instrumentene og brorparten av dashbordet blir digitalt, komplett med tusenvis av lysdioder som skal minne om «stjerner» på himmelen. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Eksotisk nattklubb

Nye Spectre er en todørs coupé i ånden til for lengst utgåtte Phantom Coupé, men utseendet er langt mer futuristisk. Samtidig er det vink til historien, dashbordet og midtkonsollen for eksempel er i grunn ikke veldig annerledes enn de andre modellene. Spectre er merkets første coupé på nesten 100 år som har 23-tommers felger som standard.

Stjernehimmelen som vi er vant med fra takduken i Wraith, Phantom, Ghost og Cullinan, trekkes nå inn i dørene også. «Starlight Doors» kaller Rolls-Royce det. Med skinnseter i en spennende, eksotisk og fargerik miks av hvitt, rosa og olivengrønt skinn, er nattklubbfølelsen komplett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
NATTKLUBB: Aldri før har Rolls-Royce selv servert et lignende interiør. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
NATTKLUBB: Aldri før har Rolls-Royce selv servert et lignende interiør. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Ikke obskøn eller harry

Aldri før har Rolls-Royce lagd en mer ungdommelig bil, som samtidig ikke fremstår obskøn eller harry. Det overlater de til tunerne, som sikkert klør etter å overgå designerne fra Westhampnett.

I alt er det 4.796 lysdioder som får interiøret til å virke som om du sitter midt i verdensrommet. Lysfesten fortsetter på dashbordet, som det har tatt Rolls-Royce mer enn to år og til sammen 10.000 arbeidstimer å utvikle. Rundt «Spectre»-navnet på passasjersiden er det visstnok 5.500 slike lysstjerner. Tradisjonelle instrumenter utgår og erstattes av digitale instrumenter, kalt Spirit. Fargen på instrumentene vil matche og/eller akkompagnere interiørfargene i bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
NY VERDEN: Digitale instrumenter er nytt i Spectre, og blir trolig også å se i andre elbiler fra Rolls-Royce. Nymotens og tradisjonelt på samme tid. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
NY VERDEN: Digitale instrumenter er nytt i Spectre, og blir trolig også å se i andre elbiler fra Rolls-Royce. Nymotens og tradisjonelt på samme tid. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Veier nesten tre tonn

Spectre er bygd på en videreutvikling av alu-plattformen «Architecture of Luxury», som først ble tatt i bruk med bensindrevne Phantom i 2003. Nå er batteriene inkludert i chassiset, hvorpå bilen er 30 prosent stivere enn noen tidligere Rolls-Royce. Under teppet er det en egen etasje for ledninger og rør til klimaanlegget, mens de to batteripakkene er montert nederst for å gi et flatt gulv. I alt er det 700 kilo med lydisolasjon, noe som bidrar til å forklare egenvekten på 2.975 kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen får firehjulstrekk og ventes på markedet i fjerde kvartal i 2023. Spectre har en rekkevidde på 520 kilometer og en samlet motoreffekt på 430 kW, altså 585 HK. Dreiemomentet er 900 Nm. Null til 100 km/t forventes å ta 4,5 sekunder. Bilen er 5,45 meter lang, 2,08 meter bred og 1,56 meter høy. Akselavstanden er 3,2 meter og svingradiusen er 12,7 meter.

LITT WRAITH: Profilen er ikke veldig ulik Wraith, men det er også tegn til utgåtte Phantom Coupé. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
LITT WRAITH: Profilen er ikke veldig ulik Wraith, men det er også tegn til utgåtte Phantom Coupé. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Smiler bredere

I front har Spectre den bredeste grillen på en Rolls-Royce noensinne, mens «Spirit of Ecstacy»-mas koten på panseret er blitt mer aerodynamisk.

Totalt ble det 830 timer med testing i vindtunnel og modellering for å få det endelige resultatet, som gir luksusbilen en luftmotstandskoeffisient på 0,25 Cd. Det er tidenes beste for Rolls-Royce. Mercedes-Benz EQS frister med 0,20 Cd, men på den annen side har ikke den en like tydelig grill.

Spectre har blitt behørig fabrikktestet i ekstreme forhold, fra 40 kuldegrader i Arjeplog i Nord-Sverige til 55 varmegrader i Sør-Afrika.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
TIDENES BREDESTE: De smale LED-lyktene lurer deg kanskje, men grillen på Spectre er faktisk den bredeste som noensinne er montert på en Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
TIDENES BREDESTE: De smale LED-lyktene lurer deg kanskje, men grillen på Spectre er faktisk den bredeste som noensinne er montert på en Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Flyvende teppe

De bensindrevne bilene til Rolls-Royce har alle såkalt «Magic Carpet Ride». Elbilen blir ikke dårligere. Støtdempersystemet «Planar Suspension» ble testet på de mange svingete og smale veiene som snor seg på kryss og tvers av den franske rivieraen. Ved hjelp av ny programvare kan antiveltestagene avkobles, slik at hvert hjul opererer uavhengig av de andre, for å eliminere gyngebevegelsen som kan oppstå når den ene siden av bilen kjører over humper i veien.

Når bilen enser en sving, kobles antiveltestagene på igjen og demperne blir hardere. Når man svinger følger 18 sensorer med på styring, bremser, kraftfordeling og demperne.

FLYVENDE TEPPE: «Magic Carpet Ride» er ikke forbeholdt bensinbilene. Avanserte dempere og styring på fire hjul hjelper deg gjennom svingene. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
FLYVENDE TEPPE: «Magic Carpet Ride» er ikke forbeholdt bensinbilene. Avanserte dempere og styring på fire hjul hjelper deg gjennom svingene. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Det hjelper alltid å være en årvåken sjåfør, men firehjulssvingsystemet i Spectre sørger automatisk for at inngangen og utgangen av svingene blir mest mulig smooth.

I tillegg til en rekke vakre detaljer er det også grep vi kjenner fra før, som Rolls-Royce-paraplyen i døren, dører hengslet i bakkant for lettere å komme seg inn og ut elegant, samt et interiør der knapper lar en kjapt betjene de vanligste funksjonene. Skjermer kan være bra, men det er enklere å strekke ut armen eller fingeren og treffe blink hver gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
KALLENAVN: Forrige gang en Rolls-Royce hadde «Spectre» i navnet var i 1910. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
KALLENAVN: Forrige gang en Rolls-Royce hadde «Spectre» i navnet var i 1910. Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Navnet stammer fra 1910

10. oktober i år signaliserte Rolls-Royce Motor Cars at noe stort var i gjære, lanseringen av deres første elbil. Tilnærmingen minnet veldig om Bugatti, som før enhver stor billansering sender ut drypp av historiske modeller og historiene deres. Selv om navnet Spectre for mange yngre lesere er synonymt med James Bond og filmen fra 2015, figurerte navnet på Rolls-Royce langt tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Betydningen av å velge riktig navn for hver bilmodell er vesentlig, noe markedssjef Claude Johnson skjønte allerede før den 1. verdenskrig. Den mest kjente modellen den gang, The Silver Ghost, ble lansert på London Motor Show i 1907. Det navnet reflekterte den sølvfargede lakken, og at motoren var relativt lydløs. Frem til 1925 ble samtlige 40/50 H.P.-modeller (med tilsvarende mange/få hestekrefter) kalt nettopp det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1910 ble chassis 1601 bygd, en bil som Claude Johnson brukte i «trials» terrengløp og som demobil. Markedssjefen kalte bilen «The Silver Spectre», og det var første gang Spectre-navnet ble brukt på en Rolls-Royce. Chassiset ble solgt til det britiske krigsministeriet War Office i 1915, og sist gang man visste hvor bilen befant seg var i 1933, da den tilhørte et ingeniørselskap i Sheffield. Chassiset hadde minst tre forskjellige karosserier, noe som var typisk på den tiden, da nye eiere kunne finne på å bytte karosseri i henhold til egne preferanser og behov.

SPECTRE INTERNT: Rolls-Royce 30EX var forgjengeren til Phantom III som skulle bygges fra 1934-1937. Internt ble bilen kalt en «Spectre»-bil. Foto: The Rolls-Royce Enthusiasts' Club (RREC)
SPECTRE INTERNT: Rolls-Royce 30EX var forgjengeren til Phantom III som skulle bygges fra 1934-1937. Internt ble bilen kalt en «Spectre»-bil. Foto: The Rolls-Royce Enthusiasts' Club (RREC)

Det har vært flere eksperimentelle biler, med tillegget «EX». Det startet med 1EX i 1919 og varte frem til 45EX i 1957. I moderne tid ble den første prototyp-elbilen, basert på Phantom, kalt 102EX og vist i Genève i 2011.

Den første selvkjørende Rolls-Royce-modellen uten ratt, eller rettere sagt konseptet derav, ble døpt 103EX og lansert i 2016. Spectre-navnet ble også brukt internt som et kodenavn i 1930, på 30EX som den gang hadde en ny og adskillig mer stillegående V12-motor.