Var nesten et vrak da Tore kjøpte den – sjekk BMW-en nå

Slik ser den en gang avdankede BMW-en ut nå. Den her gjenoppstått som en ekte asfaltracer. Foto: Kollegard Foto.
Slik ser den en gang avdankede BMW-en ut nå. Den her gjenoppstått som en ekte asfaltracer. Foto: Kollegard Foto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Super-entusiasten har brukt syv år på jobben.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

l spalten «Bilen Min» har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

BMW 3-serie har helt siden den kom første gang i mai 1975 hatt ord på seg for å være en svært kjøreglad bil med utpregete sportslige kjøreegenskaper.

Dette har gjort bilene svært populære på bruktmarkedet. Når prisene blir lave nok, er det gjerne yngre bilkjøpere som ender opp med dem. Som ungdomsbil har den nærmest en unik standing.

Men også innen motorsport har den snertne bilen fra Bayern gjort seg bemerket. Tore Hermansen fikk tak i en billig, svensk rånerbil – som han nå har bygd opp igjen til en heftig racerbil.

Bli bedre kjent med både bilen og mannen bak den her:

Her er bilen før den får dekor for å bli lik E36-bilene som kjørte BTCC i 1994.
Her er bilen før den får dekor for å bli lik E36-bilene som kjørte BTCC i 1994.

Bilen:

Merke, modell: BMW E36 325 TDS, 1994-modell.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid bilen i syv år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det begynte med at jeg kjøpte en BMW 325 TDS i Skåne, Sverige. Jeg dro den med hjem, plukket denne fra hverandre og fant ut at det var litt litt vel mye rust på den.

Via en bekjent fikk jeg tips om en annen, men lik bil. Etter MYE om og men fikk jeg kontakt med eieren av denne. Utslitt clutch, kappede fjærer, sveiset differensial, diesellekkasje og ikke godkjent var beskjeden fra eieren. Men den var billig.

Jeg dro for å se/prøvekjøre. Det stinket diesel, clutchen sluret, bakvinduet «hadde blitt borte"» og bilen var så skamsenket at jeg ikke fikk skotuppen mellom kanalen og asfalten. Hjulene hadde subbet hull i innerskjermene – så lav var den. Men det ble handel likevel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Heldigvis var både kanalene og hjulbuene rustfrie. Hele karosseri var rett og pent. Bilen hadde tross alt bare gått bare 402.000 kilometer. Innerskjermene som hjulene hadde subbet hull i ble sveiset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den beste bilen – det er én vi har hatt

Som man ser av røykskyen bak bilen – denne gangen var den utstyrt med dieselmotor. Foto: Privat.
Som man ser av røykskyen bak bilen – denne gangen var den utstyrt med dieselmotor. Foto: Privat.

Hva har du gjort med den? Mye! Jeg har bygget og forandret på bilen i syv år. Den har blitt omlakkert to ganger i mitt eie. Jeg har gjort alt selv. Blant annet skiftet et antall dieselmotorer – før jeg til slutt satte inn en større bensinmotor.

Bilen skal nå gå i asfaltracing. Det er delt inn i flere klasser med tanke på motorstørrelse og effekt vs. vekt. Min bil er klasset inn i GT4 og er godkjent som racingbil.

Tore Lindgren Hermansen, har nærmest skapt gull av gråstein med sin BMW E36. Foto: Kollegard Foto.
Tore Lindgren Hermansen, har nærmest skapt gull av gråstein med sin BMW E36. Foto: Kollegard Foto.

Liker best med bilen: Kjøreegenskapene og følelsen man får motoren når motoren nærmer seg 6.800 omdreininger i minuttet.

Liker minst med bilen: Tja. Det har ikke vært så mye da jeg kjøpte en bil med lite rust denne gangen.

Beste opplevelse med bilen: Det er helt klart når adrenalinet pumper på, ute på banen. Lukten av en skikkelig varm racermotor er også unikt god. Det er uforklarlig og må oppleves, men jeg tror man må ha en litt spesiell interesse for å forstå det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 10: Her er dieselbilene vi fortsatt kjøper

Framtidsplaner for bilen: Planer med tiden er å forbedre bilens kjøreegenskaper, men per nå må bilen prøves ut ordentlig da det er nytt understell fra sist den ble brukt. GT4-reglementet er ganske fritt. Det er lov med store modifikasjoner. Dermed er det mye å sette seg inn i. Bilen blir neppe noen gang helt ferdig. Det er alltid noe som kan forbedres ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebil: Det er enkelt! En bil som har ekstremt lite reparasjons og service-utgifter og som har framkomstgaranti. Den har noe høyt forbruk på motorveien, men målt i smiles per liter, er det ikke så ille. Vi snakker om Toyota Hiace!

Annet: Ja da, jeg innrømmer at jeg kanskje er litt « skadet» når jeg heller snur meg når jeg hører en Toyota Hiace starte, enn en Ferrari🤪

Les også: Den er 31 år – men fullstendig som ny

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren:

Navn: Tore Lindgren Hermansen.

Alder: Har blitt 32 år gammel.

Bor: Jeg bor i Halden.

Litt om meg selv: Meget stor bilinteresse. Dette med bil har vært i familien, på begge sider, i alle år. Jeg jobber nå som verksmester på Felleskjøpet. Tidligere har jeg jobbet som bilmekaniker i 10 år. Jeg har også jobbet mekanisk på landbruksmaskiner, lastebiler, gravemaskiner og som lastebilsjåfør, maskinfører, og bonde. Enkelt forklart: Jeg er en potet som kan brukes til alt!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Artikkelen er først publisert av broom.no.