Bilhistoriens feteste og rareste dørhåndtak

NYE KLÆR: Styreleder i Chrysler, Lee Iacocca, sitter i da splitter nye hesblesende Dodge Viper under en bilutstilling i 1990. Her kan en skimte dørhåndtaket, som dyttes inn i karosseriet på enden av døren.
NYE KLÆR: Styreleder i Chrysler, Lee Iacocca, sitter i da splitter nye hesblesende Dodge Viper under en bilutstilling i 1990. Her kan en skimte dørhåndtaket, som dyttes inn i karosseriet på enden av døren. Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Synes du BMW iX, Tesla Model S og Ford Mustang Mach-e har rare – eller kule – dørhåndtak? Vel, de er hverken alene eller først ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Nå om dagen prøver alle bilprodusenter å finne opp hjulet på nytt. Ikke bokstavelig talt, men i dørhåntakets øyemed. Å komme seg inn i bilen skal bli enklere for eieren og vanskeligere for tjuvradder. Den konvensjonelle bilnøkkelen har samtlige kvittet seg med for lenge siden. Dørhåndtaket har vi imidlertid enda. Men mange fiffige forsøk på re-design popper opp. Se bare på kroken og knappen Ford bruker i nye Mustang Mach-e.

Eller hva med Polestar 1 og Jaguar F-Pace, hvor håndtak popper ut i vinkel og presenterer seg selv – kanskje klare med et grep som innerst inne vil klype fingrene dine om du ikke fomler riktig. Trolig var Aston Martin først ut med den løsningen. Så kom Nissan GT-R med noe lignende. Fordi det er aerodynamisk å gjemme ting som stikker ut av karosseriet. Nå har svært mange andre produsenter forbarmet seg over den sleeke løsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er om dørhåndtaket det neste designslaget står. Her er et par av de kuleste, rareste og smarteste dørhåndtakene gjennom tidene.

«E-LATCH»: Dørhåndtakene på en Lincoln Continental 2019-modell. Egentlig ser de mest ut som håndtak du ellers ville funnet på innsiden, i interiøret, over passasjerdørene. Eller dørhåndtaket på et dyrt kjøleskap. Foto: Lincoln
«E-LATCH»: Dørhåndtakene på en Lincoln Continental 2019-modell. Egentlig ser de mest ut som håndtak du ellers ville funnet på innsiden, i interiøret, over passasjerdørene. Eller dørhåndtaket på et dyrt kjøleskap. Foto: Lincoln

Lincoln Continental

Vi starter med den nyeste først. I en tid hvor alt skal ha fiffige navn med teknologisk schwung.

«E-latch» definerer amerikanske Lincolns mest annerledes dørhåndtak de siste ti årene. Den så først dagens lys i luksussedanen Continental i 2017 og er et eksempel på dagens søken etter å revolusjonere måten du kommer deg inn i bilen på, om enn noe konservativt (fordi bilen fortsatt har faktiske håndtak). Løsningen er forsåvidt nokså elegant. I stedet for å gjøre som alle andre (gjemme de bort) har Lincoln integrert hendelet som en permanent del av dørrammen. Den har ingen bevegende knapper eller hengsler, men døren låses opp ved hjelp av en berøringssensor. Det hele ser skikkelig elegantut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Chevrolet Corvette og Dodge Viper

De to legendariske, amerikanske muskelbilene. På 60-tallet hadde Chevrolet Corvette (i C3-generasjonen) et dørhåndtak som måtte trykkes inn i karosseriet. GM gikk senere vekk fra denne løsningen, men plutselig dukket noe svært lignende opp igjen hos Chrysler, da i tøffingen Dodge Viper. I modellårene 2013 og 2014 ble muskelbilen forøvrig tilbakekalt fordi dørhåndtakene ikke fungerte.

BRITISK TVIST: TVR droppet håndtak helt og puttet en liten sort knapp på undersiden av sidespeilene i stedet. Foto: Dreamstime
BRITISK TVIST: TVR droppet håndtak helt og puttet en liten sort knapp på undersiden av sidespeilene i stedet. Foto: Dreamstime

TVR

Ikke bare amerikanere kan mekke håndtak som favner utenfor boksen. Eller droppe håndtak helt. Den britiske sportsbilprodusenten TVR gjemte (på flere av sine modeller) åpningsmekanismen.

Du måtte virkelig vite hva du skulle se etter for å finne «dørutløseren». Den ble gjemt, som en liten sort knapp, under sidespeilet. Sært, fra et litt sært bilmerke fra Blackpool.

AERODYNAMISK: 1955-modell Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé». Foto: Mercedes-Benz / Daimler
AERODYNAMISK: 1955-modell Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé». Foto: Mercedes-Benz / Daimler

Mercedes-Benz

Flere andre produsenter hadde lignende, aerodynamiske og bortgjemte håndtak på 50-tallet. Blant andre Ferrari 250 LWB. Ekstra kult ser det ut i Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupé».

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å åpne døren må du trykke ytterst til høyre, slik at hendelet popper ut. Det minner om det vi ser i flere nye dyre biler i dag.

DØRHÅNDTAK, BOKSTAVELIG TALT: Håndtaket inn til utedoen på hytta, eller på en Citroen 2CV? Foto: Citroen
DØRHÅNDTAK, BOKSTAVELIG TALT: Håndtaket inn til utedoen på hytta, eller på en Citroen 2CV? Foto: Citroen

Citroen

På alt fra 2CV til Traction Avant benyttet Citroen håndtak som også kunne vært brukt til inngangsdøren på et rekkehus. Eller en eller annen fransk låve. Enkelt og greit. Og det ser faktisk ganske lekkert ut.

Designet du ser avbildet på denne tidlige 2CV-en er av den enkleste typen, mens den litt mer luksusaktige Traction Avant hadde en større, med bredere håndtak – og følgelig var den mer likt noe fra inngangsdøren på en fin villa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
SIDEN 1980: Ford har utstyrt flere sine modeller med merkets Securicode-funksjon, som gjør at du kan låse/låse opp bilen uten nøkler - ved bruk av en femsifret kode. Du kan ikke unnlatt å ha lagt merke til knappene på Crown Victoria-politibiler i amerikanske krimserier, vel? Foto: Ford
SIDEN 1980: Ford har utstyrt flere sine modeller med merkets Securicode-funksjon, som gjør at du kan låse/låse opp bilen uten nøkler - ved bruk av en femsifret kode. Du kan ikke unnlatt å ha lagt merke til knappene på Crown Victoria-politibiler i amerikanske krimserier, vel? Foto: Ford

Ford «Securicode»

Ford Mustang Mach-e bringer noe til Norge som vi sjelden ser. Nemlig noe merket er ganske alene om. Kodelås på døren. Ok, så er kanskje ikke dette et dørhåndtak, men i det minste knyttet til hvordan en kommer seg inn i bilen.

I 1980 ble kodefunksjonen første gang introdusert. Ford kaller den «Securicode» og gjør at du kan låse/låse opp bilen uten nøkler. Alt du trenger er å huske en fem sifret kode. Perfekt om du glemmer nøkkelen – eller av en eller annen grunn vil låse nøkkelen inne i bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før i tiden implementerte Ford Securicode som gummierte knapper rett over ellers anonyme dørhåndtak – eksempelvis på deres sedaner som Crown Victoria. Nå finner du den (i det minste på Norges-aktuelle Mach-e) innfelt i B-pilaren med touchfunksjon – mest fordi at du skal kunne ha en mulighet til å åpne bilen om den er tom for batteri, i følge Fords norske nettsider.