Test: Audi A8 60 TFSI e quattro - Dette gjør flaggskipet nytt og bedre

LUKSUSLIMOUSINE: Den ladbare Audi A8 60 TFSI e quattro frakter deg akkurat så fort du ønsker og i så god stil du måtte ønske, uansett vei og underlag.
LUKSUSLIMOUSINE: Den ladbare Audi A8 60 TFSI e quattro frakter deg akkurat så fort du ønsker og i så god stil du måtte ønske, uansett vei og underlag. Foto: Audi
Artikkelen fortsetter under annonsen

MÜNCHEN, TYSKLAND: Dagens Audi A8 dukket opp i 2017 og nå har den fått en bitteliten ansiktsløfting. Den føles likevel ny og bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Har du hatt en ladbar Audi A8 60 TFSI e quattro tiptronic i noen år og ønsker deg en ny bil, blir du neppe skuffet av den ansiktsløftede bilen, selv om endringene er få og små.

Følelsen og lukten av en helt ny bil skal nemlig ikke undervurderes.

Blant endringene på Audis flaggskip er et ubetydelig større batteri, som likevel øker den elektriske rekkevidden fra 47 til 59 kilometer. En oppgradering av elmotoren gjør samtidig at den samlede effekten øker fra 449 til 462 hestekrefter.

Ytelsene er tilnærmet identiske som før, men 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder gjør deg ikke til en sinke. Det er imidlertid når du bruker den økte elektriske boost-funksjonen ved forbikjøringer du merker at bilen har mer å by på.

SPORTY: Audi A8 kan nå leveres som S-Line, noe som betyr en rekke sportslige detaljer både innvendig og utvendig. Foto: Audi
SPORTY: Audi A8 kan nå leveres som S-Line, noe som betyr en rekke sportslige detaljer både innvendig og utvendig. Foto: Audi

Designendringer

Før det har du antagelig sett at den gigantiske grillen har løftet ytterkantene og fått en ny utforming av mønsteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støtfangerne foran og bak er senket, spesielt hvis du har bestilt bilen med den helt nye designpakken S-Line.

Denne tilbyr også nye designelementer i coupéen, samt nye felger, farger og lakktyper. Ellers er kjørelysene lagt over hovedlysene og lysstripen bak er delt opp i flere deler for et tøffere uttrykk.

NYTT: Oppdeling av lysstripen og endringer på diffusoren er små grep som viser at bilen er ny. Foto: Audi
NYTT: Oppdeling av lysstripen og endringer på diffusoren er små grep som viser at bilen er ny. Foto: Audi

Den største endringen er kanskje hovedlysene som har fått såkalt digitale Matrix LED. Det skal gjøre lyset sterkere, blendingen bedre og ikke minst raskere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På dagtid i Tyskland merket vi lite til dette, men forbedringene på lysfronten har allerede vært formidable de siste årene, så alt tyder på at kjøringen på nattestid blir bedre og tryggere.

Innstegsmodellen kan leveres med 18 tommers felger, men du kan velge og vrake i en håndfull gamle og like mange nye felger i både 19, 20 og 21 tommers dimensjoner. Fire nye metallic- og fem nye mattlakkfarger er nå tilgjengelige, i tillegg til et nytt treeiket S-Line sportsratt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Audi

Mer effektiv

Navigasjonssystemet er blitt enda flinkere til å utnytte den hybride drivlinjen maksimalt og WLTP-forbruket kuttes fra 0,23 til 0,21 liter pr. mil, med en tilsvarende reduksjon i CO2-utslippet.

I praksis ikke den store endringen, men alt går i riktig retning. Hva forbruk og utslipp ligger på når du butter i fartssperren på Autobahn tør vi imidlertid ikke tenke på, men det er godt å vite at du kan være blant de raskeste der også.

I slike hastigheter sliter den gode lydisolasjonen med å holde vindsuset ute. I mer normale og norske hastigheter er imidlertid vindstøyen nesten ikke eksisterende, slik hjulstøyen også er.

Lyden fra V6-motoren er som forsiktig kattepurr når du behandler gasspedalen med silkefot, men samtidig en anelse frekk når du pumper mest mulig bensindamp inn i det tre liter store slagvolumet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elmotoren tilfører drivlinjen 122 av de 462 hestekreftene, så om du struper bensinmotoren i EV-modus, takler du det normale trafikkbildet greit uten å bli en sinke. Kjører du imidlertid først en A8 ønsker du kanskje å påkalle noen fossile hester også, men du trenger dem bare hvis du er utålmodig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
BLANKT: Førermiljøet er stort sett uendret, men det er lett å finne seg til rette bak rattet med mye utstyr og deilige materialer rundt deg. Foto: Audi
BLANKT: Førermiljøet er stort sett uendret, men det er lett å finne seg til rette bak rattet med mye utstyr og deilige materialer rundt deg. Foto: Audi

Firehjulsstyring

Bilen har selvfølgelig quattro firehjulsdrift som sørger for god fremkommelighet vinterstid og gode kjøreegenskaper året rundt. Systemet motvirker under- og overstyring helt til du skrur av ESP et hakk eller to og påkaller det.

Velger du firehjulsstyring får du bedre manøvrering i lave hastigheter og økt stabilitet i høye, mens den hastighetsavhengige servotronic styringen bistår deg ytterligere uansett fart.

Deilige seter, god plass og flust med utstyr er inkludert, men Audi har både ekstrautstyrslister og Exclusive-tilpasninger for dem som ønsker noe ekstra. Da kan du lempe på med kostbart skinn, treverk og karbon, og enda mer utstyr for en påtrengende luksusfølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
MIL ETTER MIL: Audi A8 TFSI e kan kjøre elektrisk et stykke og fort om det trengs. Foto: Audi
MIL ETTER MIL: Audi A8 TFSI e kan kjøre elektrisk et stykke og fort om det trengs. Foto: Audi

Opp og ned

Bilen har selvfølgelig luftfjæring som gjør at den kan heves og senkes inntil 50 millimeter avhengig av oppsett og hastighet.

Kjøreprogrammet Auto vil nok dekke det meste for de fleste, men alt fra Eco og Comfort til Dynamic og Individual lar deg stille inn gassrespons, understell og styring.

Den åttetrinns automatgirkassen kan velges i Drive eller Sport, samt overstyres via hendler på rattet.

ENDRINGER: Kjørelysene er flyttet opp i lyktene, mens grillen er endret i fasong og fått nytt mønster. Foto: Audi
ENDRINGER: Kjørelysene er flyttet opp i lyktene, mens grillen er endret i fasong og fått nytt mønster. Foto: Audi

Dagens Audi-eiere vil kjenne igjen det digitale instrumentpanelet med en rekke visningsalternativer, praktisk Head-up display og flere blanke flater med berøringsfelter for betjening. Noe kan også styres fra rattet eller med stemmen, så mye tyder på at du vil trives ombord.

En V6-versjon uten batteri og elmotor, færre hestekrefter og tilsvarende pris vil neppe slå an i Norge, slik modellen med økt akselavstand heller ikke vil, mens S8 blir for de spesielt interesserte.

Slår du ikke til på den oppgraderte versjonen nå, blir det spennende å se om Audi har en helt ny A8 tilpasset det norske markedet når neste generasjon dukker opp om noen år.

NØKKELINFO: Audi A8 60 TFSI e quattro

Drivlinje: 3,0 liter R6 + elmotor 4x4

HK/kW/Nm 462/340/700

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt: 2.385 kg

L/B/H:519/195/147 cm

Forbruk: 0,20 l/mil

CO2-utslipp: 46 g/km

Bagasjerom: 390 liter

Hengervekt: 2.300 kg

Pris: Fra 1.329.200 kr

Pluss:

Luksusfølelse

Ytelser

Teknologi

Minus:

Lite nytt

Mye dyrt utstyr

Høyt forbruk (i 250 km/t)

Design: Klassisk Audi-limousine med oppgradert teknikk, grill og lys.

Førermiljø: Mange blanke digitale flater og mye skinn i elegant utforming.

Kjøreegenskaper: Storbil med mange oppsett som tåler all type kjøring.

Ytelser: Slapp på ren elektrisitet, men lynrask med begge motorene.

Plass: Ekte storbil som kommer i L-versjon for dem med egen sjåfør.

Mye for pengene: Beskjeden avgift gjør plugg-inn-versjonen den mest aktuelle.

Konklusjon 8: Klassisk luksus som er blant de siste med fossil drivlinje (i Norge).