Test: Toyota bZ4X - Slett ikke alt er positivt

STRIPETE PYSJ:Selv om det allerede ligger en god del bilder ute av Toyota bZ4X, valgte de å kle den pp i stripete pyjamas for den første testkjøringen.
STRIPETE PYSJ:Selv om det allerede ligger en god del bilder ute av Toyota bZ4X, valgte de å kle den pp i stripete pyjamas for den første testkjøringen. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota har slitt med elbil-mangel, men nå får de tilskudd av Toyota bZ4X, som de håper at skal sende salget opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Barcelona, Spania: Toyota har måttet tåle noen kommentarer om de trinnløse girkassene som ikke har vært fra den enden av skalaen merket «lovprisning».

Derfor er det sikkert en glede å kunne presentere den første rendyrkede elbilen, helt fri for drivaksler, utveksling og forsøk på å kamuflere en trinnløs variabel kasse som en vanlig automat.

Toyota bZ4X har batteri i buken, to elmotorer og firehjulstrekk, det gjaldt i hver fall i den Finansavisen Motor fikk utlevert.

MASSIV STAMME: Toyota bZ4X har et lite ratt, som du sitter med i fanget. Rattstammen derimot er massiv, i påvente av det nye drive-by-wire systemet der du bruker joystick i stedet for ratt. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
MASSIV STAMME: Toyota bZ4X har et lite ratt, som du sitter med i fanget. Rattstammen derimot er massiv, i påvente av det nye drive-by-wire systemet der du bruker joystick i stedet for ratt. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Toyota bZ4X er rask nok

Det er like greit å få tallmaterialet på plass, for dem som liker å sammenligne:

Testbilen har ifølge Toyota to elmotorer på 80 kW, foran og bak, og veksler du til gammel valuta skal det visstnok bli 217,5 hk. 336 Nm dreiemoment hjelper til med å skyve bilen fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder, og et par uformelle tester på dertil egnet landevei gav inntrykk av at det stemmer godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppfarten oppgis til 160 km/t, noe det ikke var anledning til å sjekke i Spania, men den følger trafikken på motorvei med 120 km/t grense uten problemer.

PLUSSPOENG: Det er skikkelig god benplass i baksetet på Toyota bZ4X, og de som sitter der kan lade opp alt som bruker USB. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
PLUSSPOENG: Det er skikkelig god benplass i baksetet på Toyota bZ4X, og de som sitter der kan lade opp alt som bruker USB. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Alpint behov

Tilhenger-krok blir tilgjengelig, og dersom du begrenser interessen for hest til de knøttsmå utgavene som sto og gresset oppå en av de mange rundkjøringene, kan det gå an å frakte med seg husdyret.

Maks vekt med henger inkludert er oppgitt til 750 kg, men i tillegg skal det gå an å legge 75 kg i boks på taket festet til takrails.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skiluke mellom setene får du derimot ikke, så for de med kraftig alpint behov vil nok takboks bli et aktuelt tilvalg.

SÅNN PASSE: Bagasjerommet i Toyota bZ4X er sånn passe stort med 452 liter, og du får med nok bagasje til en helg på hytta. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
SÅNN PASSE: Bagasjerommet i Toyota bZ4X er sånn passe stort med 452 liter, og du får med nok bagasje til en helg på hytta. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Gratis påfyll

Batteriet består i henhold til fakta-arket av 96 celler, med en intern spenning på 355 Volt, og total kapasitet 71,4 kWh.

Med firehjulstrekk er det meningen at du skal greie 410 km målt etter WLTP, mens utgaven med kun 150 kW elmotor foran plusser på 40 til 450 km.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den innbygde laderen greier foreløpig 6,6 kW ladeeffekt, men fra Q4 2022 skal det øke til 11 kW.

VADER: For å demonstrere at Toyota bZ4X tåler å kjøre gjennom en halv meter dypt vann hadde de bygget egen søledam. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
VADER: For å demonstrere at Toyota bZ4X tåler å kjøre gjennom en halv meter dypt vann hadde de bygget egen søledam. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Under ideelle forhold oppgis hurtiglading til 150 kW ladeffekt, men i tillegg byr Toyota bZ4X på en ekstra kilde til strøm og rekkevidde. Taket består av solceller, og de som bor i solrike strøk skal visstnok kunne påregne 1.800 ekstra kilometer i året.

Omtrent her passer det vel bra å gjøre oppmerksom på at bilen i testen er en håndbyggget prototype, og ikke den endelig produksjonsmodellen.

Alle tall venter følgelig også på endelig typegodkjenning.

MARKERER SEG I FELT: Toyota bZ4X markerer seg som en overraskende god offroad bil, selv om den ikke alltid har bakkekontakt. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
MARKERER SEG I FELT: Toyota bZ4X markerer seg som en overraskende god offroad bil, selv om den ikke alltid har bakkekontakt. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

I seneste laget

Statistikk og levd liv er som kjent to forskjellige størrelser, og ute på landeveien blir det ganske raskt klart at dette er en bil som vil appellere til Toyotas kunder.

Presentert som en meny på en spansk bistro, ville dagens rett bestå av «bekymringsløs transport fra A til B».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forretten ville smake av «komfortabelt førermiljø», og desserten ville vært en skål «trygge kjøreegenskaper» med krem.

Problemet er at Toyota har brukt så lang tid på å invitere seg selv elbil-selskapet, at de egenskapene konkurrentene greide å imponere med nå har blitt dagligdags. Det er ikke lengre oppsiktsvekkende at en elbil er like god i trafikken som en bil med forbrenningsmotor, nå er det minstekravet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
TRYGG I FELT: Toyota bZ4X er trygg på foten, også på grusvei med løst dekke. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
TRYGG I FELT: Toyota bZ4X er trygg på foten, også på grusvei med løst dekke. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Villmarks-bil

Men på samme måte som den litt mystiske retten «Iberias hemmelighet» skjuler noen av de saftigste svinekotelettene du noen gang vil sette tennene i, så har Toyota bZ4X en knapp merket X-drive i midtkonsollen.

Ute på landeveien er dette en verdig arvtaker til Rav4, men i tillegg har den et par villmarks-spesialiteter på lur:

Blant annet er den vanntett i opp til en halv meter dype søledammer, og det er smått imponerende med tanke på at Range Rover Velar har en oppgitt vadedybde på 65 cm. For å demonstrere at det faktisk virker hadde Toyota bygget en hinderløype komplett med sølepytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
ØKER NESTE ÅR: Toyota bZ4X kommer i utgangspunktet med 6,6 kW ladeeffekt på den innebygde laderen, men det skal ifølge Toyota øke til 11 kW mot slutten av året. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
ØKER NESTE ÅR: Toyota bZ4X kommer i utgangspunktet med 6,6 kW ladeeffekt på den innebygde laderen, men det skal ifølge Toyota øke til 11 kW mot slutten av året. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Opp og ned av seg selv

I en bratt nedoverbakke koblet nedkjørings-assistenten seg automatisk inn, og loset bilen trygt ned.

I utganspunktet skal en ikke røre pedalene, men det går an å justere hastigheten ved å enten gasse eller bremse.

Dette skal også fungere dersom du rygger ned, ifølge PR og informasjonssjef i Toyota Norge Espen Olsen.

FØRST NED: Toyota bZ4X har nedkjørings-assistent som kobler seg inn automatisk når bilen tipper ned med nesa over et visst antall grader. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
FØRST NED: Toyota bZ4X har nedkjørings-assistent som kobler seg inn automatisk når bilen tipper ned med nesa over et visst antall grader. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Vel nede er det jo kjekt å komme seg opp igjen, og for de som ikke liker tanken på å klatre opp brattheng byr bilen på oppkjørings-assistent.

Det er ikke Alexa som hjelper poden med å består førerprøven, men derimot et automatisert system som holder jevn hastighet opp bratte bakker med grus, greiner og telehiv.

SÅ OPP IGJEN: Toyota bZ4X kommer også med oppkjørings-assistent som lar deg klatre opp temmelig bratte motbakker uten å røre pedalene. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
SÅ OPP IGJEN: Toyota bZ4X kommer også med oppkjørings-assistent som lar deg klatre opp temmelig bratte motbakker uten å røre pedalene. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Bredsladd i gjørma

Etterpå ventet travers over diagonale fartshumper der det ene bakhjulet fikk kjenne på livet i friluft, før den mest gøyale øvelsen «mudderbane» stor for tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved å trykke på knappen med X-drive dukket forskjellige kjøreprogram opp, og det gjorde en merkbar forskjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I vanlig landevei-modus stanset bilen opp i de dype hjulsporene av brun søle, og ble stående og spinne litt tafatt.

Men når programmet for søle og snø ble koblet inn, spant den seg løs og det ble anledning til å ta noen fine dynamiske bilder av bredsladd i temmelig møkkete bil.

UTEN PROBLEMER: Toyota bZ4X følger enkelt med trafikken på spansk motorvei i rundt 120 km/t. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
UTEN PROBLEMER: Toyota bZ4X følger enkelt med trafikken på spansk motorvei i rundt 120 km/t. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Skummel fremtid

Interiøret er omtrent som du vil forvente i en Toyota. Det blir pluss for komfortable seter, og god benplass samt lademuligheter i baksetet.

Rattet er ganske lite, og du sitter med det i fanget. Det stikker ut av en diger kloss av plast, fordi Toyota jobber med å finne opp rattet på nytt.

Dersom de får det godkjent, vil en styrespak lignende den piloter bruker på fly sende digitale signaler til fremhjulene om hvor du har tenkt deg.

Alle mekaniske forbindelser erstattes av en nettverks-ledning. Det høres kanskje litt skummelt ut, men Toyota sier de vil bygge inn et backup-system, og det har jo fungert på fly i årevis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordelen skal være større grad av komfort, siden du aldri trenger å snurre spaken rundt. Dessuten ligger det i kortene at autonome systemer vil kunne fungere godt med et digitalt system som slipper å rotere en tannstang.

KAN DRA LASS: Toyota bZ4X kan utstyres med tilhenger-krok, men med maks 750 kg på kroken må du se an litt hva slags dyr du eventuelt lover å frakte. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
KAN DRA LASS: Toyota bZ4X kan utstyres med tilhenger-krok, men med maks 750 kg på kroken må du se an litt hva slags dyr du eventuelt lover å frakte. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Avventer kunderespons

Toyota har tidligere vist frem bZ4X uten kamuflasje, så det virker litt sært at testbilene er kledd inn med folie. En fordel er at de ulakkerte plast-listene over hjulbuene får samme farge som resten av bilen. På spørsmål om det vil bli mulig å krysse av for at de lakkeres, kommer det litt svevende svar om at de vil se an responsen når bilen kommer i salg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
EN MILLION: Dersom du følger opp med årlige besøk forhandleren, skal Toyota bZ4X sitt batteri holde på 70% av effekten etter en million kilometer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
EN MILLION: Dersom du følger opp med årlige besøk forhandleren, skal Toyota bZ4X sitt batteri holde på 70% av effekten etter en million kilometer. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Kan få rett

Hvem skal så kjøpe denne bilen?

Toyota har definert noen parametre for tiltenkte kunder. En av dem har fått navnet «Erik», 37 år, singel og bor i Oslo med en aktiv livsstil. De regner med at han går for toppmodellen med firehjulstrekk, og at dette markerer skillet der han bytter inn fossil-bilen i en med batteri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan godt hende de får rett, men det vil ikke utelukkende være kvalitetene til bZ4X som gjør utslaget.

Flere produsenter sliter med levering for tiden, og enkelte populære modeller har bokstavelig talt årelange ventelister. Det er en god bil, og imponerende i terrenget, selv om det ikke veier tyngst for de fleste kunder. Men dersom de klarer å få nok biler til å holde leveringstiden nede, vil nok tilskuddet av bZ4X heve både salgskurvene og kakediagrammene.

Utgaven med fremhjulsdrift forventes å starte på 399.900 kroner pluss levering, og den med firehjulstrekk legger på til 427.000 kroner pluss levering. Den skal kunne bestilles fra mars, med forventet levering i juni.