Derfor har den det «rare» navnet

MESTEREN: Giorgetto Giugiaro ble gjenforent med mer enn 30 eksemplarer av Alfa Romeo Alfasud på samme sted i Torino som modellen ble lansert for 50 år siden. Foto: Italdesign
MESTEREN: Giorgetto Giugiaro ble gjenforent med mer enn 30 eksemplarer av Alfa Romeo Alfasud på samme sted i Torino som modellen ble lansert for 50 år siden. Foto: Italdesign

50 år etter at han designet den kunne Giorgetto Giugiaro være midtpunkt i feiringen av Alfa Romeos største suksess gjennom tidende: Alfasud.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

I hele 18 år fra 1971 til 1989 holdt Alfa Romeo liv i Alfasud-modellen. En modell som totalt ble produsert i over en million eksemplarer i sine ulike varianter. Navnet fikk den fordi den ikke ble produsert i nord, men i en ny fabrikk i Syd-Italia.

Giugiaro-design

Østerikeren Rudolf Hruska ledet den tekniske utviklingen, mens den lekre og smarte designen var signert Giorgetto Giugiaro, som hadde startet sitt eget designfirma Italdesign tre år tidligere.

Alfasud skulle bli den nye folkebilen, og med moderne design, god økonomi og spreke motorer ble den raskt en kjempesuksess. Men dårlig holdbarhet og store rustproblemer skulle forfølge modellen og skape dårlig rykte. For Giugiaro var den imidlertid et godt springbrett videre mot enda større suksesser, ikke minst hos Volkswagen.

Avdempet feiring

Modellen ble lansert på Torino-utstillingen høsten 1971, og det var også her 50-årsfeiringen gikk av stabelen. Ikke i regi av Alfa Romeo, men av Alfasud Club Italia og Italdesign, med Giorgetto Giugiaro som æresgjest. 83 år gammel og fortsatt sprek.

Personvernpolicy