Pepperkverner , vevstoler og dampgressklippere:Dette gjorde bilfabrikkene før de produserte biler

Opel er i dag ett av verdens mest kjente bilmerker. Men de startet med symaskinproduksjon. Foto: NTB scanpix / Youtube.
Opel er i dag ett av verdens mest kjente bilmerker. Men de startet med symaskinproduksjon. Foto: NTB scanpix / Youtube.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel lagde symaskiner, Saab produserte fly og Peugeot satte standarden for pepperkverna. Her er en oversikt over hva kjente bilprodusenter gjorde før de begynte med biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilens historie starter den 3. juli 1886 i Mannheim i Tyskland. Da rullet en motordrevet doning med tre hjul ut fra garasjen til den tyske oppfinneren Carl Benz. Bilen fikk navnet Patent Motorwagen.

Den hesteløse kjerren til Benz ikke ble en umiddelbar salgssuksess, og det skulle ta ytterligere noen år før masseproduksjonen av de rullende doningene startet. Først i Frankrike. Så i USA.

I dag er selskaper som Ford, Toyota og Opel, for å nevne noen, blant verdens mest kjente. Vi forbinder dem med biler.

Men flere av selskapene som i dag er kjent blant verdens største bilprodusenter, startet i realiteten som noe helt annet. Da masseproduksjonen av bilen skjøt fart rundt 1900, var flere av selskapene som ville prøve seg på bilproduksjon allerede eksisterende selskaper kjent for helt andre ting.

Franske Peugeot ble for eksempel grunnlagt allerede i 1810 og hadde slått seg opp med et produkt som siden har blitt regnet som selve Rolls-Roycen på sitt område: De lagde selve standarden for pepperkverna.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og selv om den første Saab-bilen først rullet ut på svenske veier i 1947, altså 60 år etter bilens oppfinnelse, hadde Saab som selskap allerede eksistert siden 1937. Som flyprodusent.

Her har vi samlet en oversikt over andre bilfabrikanten som startet med noe helt annet enn produksjonen av bilmerkene de i dag er mest kjent for.

Opel - symaskiner

Reklame for Opel Symaskin fra 1901. Foto: Wikipedia Commons.
Reklame for Opel Symaskin fra 1901. Foto: Wikipedia Commons.

Opels første bil så dagens lys under et motorshow i Hamburg i 1902. Men da grunnlegger Adam Opel startet selskapet i januar 1862 var det for å produsere symaskiner. Senere utvidet de til sykler i 1886 – mens de begynte med biler rundt århundreskiftet. Først etter at fabrikken til selskapet brant ned på begynnelsen av 1900-tallet bestemte Opel seg for å droppe symaskinproduksjonen for å satse fullt og helt på biler. I 1930 hadde selskapet blitt Europas største bilprodusent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Opel kjøpt opp i Norge – nå blir det nye tider

Citroën - tannhjul og granater

André Gustave Citroën drømte om å bli Europas Henry Ford. Han ville lage biler for folk flest. Men før han startet produksjonen av biler, begynte han med tannhjul – et element som fortsatt brukes i logoen på det franske bilmerket. Under første verdenskrig produserte Citroën granater. Produksjonen kom helt opp i 10.000 granater om dagen på det meste. Den første bilen fra selskapet så dagens lys for 100 år siden, altså i 1919.

Toyota - vevstoler

Toyotas automatiske vevstoler. Foto: Wikipedia Commons.
Toyotas automatiske vevstoler. Foto: Wikipedia Commons.

Toyota er et bilmerke mange nordmenn har et godt og nært forhold til gjennom flere tiår. Det japanske selskapet med samme navn ble etablert i 1924 som familieselskap grunnlagt av Sakichi Toyoda. Til å begynne med produserte selskapet automatiske vevstoler. Først på 30-tallet fikk selskapet i gang en egen bilavdeling. I dag er Toyota verdens største bilprodusent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Toyota Corolla: Verdens mest solgte gjør comeback i Norge – her er prisene

Land Rover - dampdrevne gressklippere og sykler

Bilmerket Land Rover ble opprinnelig lansert av britiske Rover. Og Rover igjen startet som Lancashire Steam Motor Company i 1896. De satset først på dampdrevne gressklippere. Det var for øvrig grunnleggeren, John Kemp Starley, som lagde sykkelen som skulle bli standarden for hvordan sykler skulle se ut. I 1885 designet han en sykkel med like store hjul, kjededrift på bakhjulene og styre foran. Sykkelen ble kjent som Rover Safety Bicycle. Faktisk kommer det polske ordet for sykkel (rower) fra navnet på selskapet. Også på hviterussisk og ukranisk bruker man et lignende ord. Rovers første bil ble produsert i 1904. Merkenavnet Rover er i dag eid av indiske Tata Motors.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tata - stålindustri

Kanskje ikke så godt kjent blant oss nordmenn, men indiske Tata er et av verdens største konsern med hovedvekt på produksjon av stål og andre metaller. Selskapet ble grunnlagt i 1870. Først i 1954 produserte selskapet sin første bil. I 2009 fikk de oppmerksomhet verden over for å ha introdusert «verdens billigste bil», Tata Nano med en pris på rundt 15.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens billigste legges ned – så lite koster den

Peugeot - kverner

Bilprodusenten Peugeot er også kjent for å ha designet det som regnes som standarden for pepper- og saltkverner. Foto: Clas Ohlson.
Bilprodusenten Peugeot er også kjent for å ha designet det som regnes som standarden for pepper- og saltkverner. Foto: Clas Ohlson.

Allerede nevnte Peugeot ble grunnlagt omlag et århundre før man begynte masseproduksjon av biler. Da den franske familiebedriften startet i 1810 var det som produsent av kaffe- og pepperkverner. Fortsatt produserer selskapet pepperkverner som ser ut omtrent som originalen fra 1842.

Mitsubishi - shipping

Mitsubishi startet i Kobe i Japan i 1870. Først var det et shippingselskap. Men selskapet vokste og i 1921 ble det utvidet til også å lage elektriske skipsmotorer. Bilproduksjonen startet i 1917. Mitsubishigruppen består i dag av over 300 selskaper og underselskaper involvert i alt fra produksjon av kameraer, broer og øl til bil- og flyindustri.

Hyundai - byggeindustri

Koreanske Hyundai dukket første gang opp i Norge på begynnelsen av 1990-tallet. Selskapet hadde da produsert biler i tre tiår. I dag er det sørkoreanske selskapet verdens tredje største bilprodusent. Imponerende – for et selskap som opprinnelig startet som et lite byggefirma i 1947.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab - jagerfly

Svenske Saab startet som flyprodusent og fortsatte som flyprodusent. De produserte også biler. Her er et SAAB Gripen-fly. Foto: NTB scanpix.
Svenske Saab startet som flyprodusent og fortsatte som flyprodusent. De produserte også biler. Her er et SAAB Gripen-fly. Foto: NTB scanpix.

At Saab startet som flyprodusent burde du allerede fått med deg (frontgrillen ser jo ut som en flyvinge!). Selve navnet er faktisk en forkortelse for Svenska Aeroplan Aktiebolaget (AB). Det svenske selskapet ble grunnlagt i 1937 for å skape en svensk flyindustri. Etter andre verdenskrig ble imidlertid behovet mindre for fly, og selskapet begynte å produsere biler. Selv om bilproduksjonen i Trollhättan ble lagt ned i 2011, lager selskapet Saab AB fortsatt nesten alt innen militært materiell som jagerfly, ubåter, våpensystemer og overvåkningsutstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Saabs tidligere toppsjef frikjent for grov svindel

Skoda - sykkelreparasjon

De gamle skodavitsene er trolig parkert for lengst, for det tsjekkiske bilmerket (eid av tyske Volkswagen) har lenge levert kvalitet og vært en salgssuksess her hjemme. Tsjekkiske Skoda startet opprinnelig med to menn, Laurin og Klemet, som hadde sykkelverksted. I 1895 etablerte de selskapet Laurin&Klement som spesialiserte seg på sykkelproduksjon. De første bilene så dagens lys ti år senere, i 1905. Som et anerkjennende nikk til de to grunnleggerne, bruker bilprodusenten i dag begrepet «Laurin & Klement» på bilene som leveres med eksklusivt utstyrsnivå.

Kilde: A-magasinet, Wikipedia, Broom, inmagasinet, autoevolution.com, Store Norske Leksikon, oldest.org.