Meny

Når girkassen ryker kan det bli veldig dyrt

Automatgirkassa på Porschen gikk i stykker – det ble dyrt. Illustrasjonsbilde
– Er det normalt at den ryker så fort?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Kjøpte Porsche 911 Carrera4, 1999-modell med automatgir i 2013 hos forhandler, den var da gått 92.000 kilometer.

Ved ca. 110.000 kilometer oppsto en slags «klirrelyd» som var vanskelig å lokalisere. Dette var med varm motor og lett rusing i N. «Klirrelyden» ble tydeligere etterhvert. Ved 120.000 km. dro jeg til Porsche-forhandler: Gearkasse ut, torque-converter og 2 clutcher utslitt, full overhaling. Dyrt!

Synes at bare 120.000 km er dårlig holdbarhet ved normal kjøring, bortsett fra en og annen raptus, men alltid med varm motor. Hva syns du?

Benny svarer:

Heisann. Jeg synes vel, som deg at dette var i overkant tidlig, slik som deg. Dog uten at det vil gjøre deg verken rikere eller lykkeligere.

Jeg har selv hatt noen forskjellige Porsche 911-er og kjenner bilene som nærmest «skuddsikre». I alle fall om man sammenligner med en del av konkurrentene fra Italia og England. Selv om det var en del små og større problemer da utgaven som heter 996 kom i 1999.

Men sjelden med girkassa. På noen av de første bilene med manuelt gir, var det litt problemer med noen overføringer, men dette ble løst i 2001.

Når det gjelder biler med Tiptronic automatgir, var de så vidt jeg kjenner til befengt med få feil. Men det er klart at nesten 20 år og godt over 100.000 kjørte kilometer gjør noe med en bil og ting kan skje.

Det jeg har hørt om med disse girkassene er noen sensorer som slutter å fungere, slik at bilene går i nødmodus. Noe oljelekkasjer har det også vært. Men feil med selve clutchene på girkassa kjenner jeg ikke som noe vanlig fenomen.

Eksklusive og dyre entusiastbiler kan også være kostbare å reparere om noe går galt. Slik som for eksempel en girkasse. Illustrasjonsbilde.

Blir fort dyrt ...

Men det er naturlig nok slikt som kan skje. På noen etter 100.000 kilometer, på andre etter 250.000 og atter andre ikke i det hele tatt.

Vi vet jo heller ikke noe om hva slags liv bilen din har levd før du fikk den, men normalt sett er disse kassene solide.

Ulempen med Porsche og andre eksklusive sportsbiler er at ting ofte er dyrt når de først går i stykker. En girkasse-overhaling på en vanlig bil koster ofte fra rundt 30.000 kroner, men like gjerne det doble eller det tredoble, eller enda mer for spesielle biler. Så, ja – det er dyrt! Hvilket du selv har erfart nå.

Det ligger jo også litt i det å eie en såpass gammel entusiast-bil, at man må ta høyde for slike ting. Selv om det sjelden er vanskelig å finne morsommere ting å bruke pengene på.

Om både du og jeg mener at dette var for tidlig, spiller jo ingen rolle. Vi må forholde oss til verden slik den er – og ikke slik vi skulle ønske at den var.

Så her er det vel bare å svelge to ganger, dra kortet, og ta det på kontoen for "shit happens" og kjøre videre i trygg forvissing om at nå er i alle fall dette i orden.

Kos deg videre med 911-en din​. Det er fantastiske biler!

Les også: Automatgir kan være en tikkende utgiftsbombe

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også:
Manuell girkasse på vei ut - 90 prosent av nye biler selges med automatgir Nå forsvinner det manuelle giret Slurver du her kan det bli kjempedyrt

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært