Manuell girkasse på vei ut - 90 prosent av nye biler selges med automatgir

Nesten alle nybilene som selges i Norge har automatisk girkasse. Om få år kan biler med manuell girkasse bli et sjeldent syn på norske veier.
Nesten alle nybilene som selges i Norge har automatisk girkasse. Om få år kan biler med manuell girkasse bli et sjeldent syn på norske veier. Foto: Suti Stock Photo / Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Historisk sett har norske bilister vært tilhengere av manuelt gir. At automatgir tar fullstendig over er ikke noe problem, ifølge Trafikkskolenes landsforbund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er flere fordeler ved å kjøre med automatgir kontra manuelt gir. Fordi man slipper å gire, er det lettere å følge med på det som skjer utenfor bilen. For trafikksikkerheten er det holdninger til risiko og evne til samhandling i trafikken som er det viktigste. Vi tror derfor at økt bruk av automatgir vil kunne virke positivt inn på trafikksikkerheten, sier Torgeir Abusdal til ABC Nyheter.

Han er administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), og representerer gruppen som muligens har merket automatgirets inntog best: Trafikkskolene.

– Det er et faktum at det selges stadig flere nye biler med automatgir og at mange elever alt nå opplever at de ikke får øvelseskjørt med manuelle biler fordi foreldrene kun har biler med automagir, forteller Abusdal.

Markedsutviklingen tilsier at det vil bli stadig flere som vil ta førerkort for automat, mener Abusdal, noe tilbakemeldinger fra ATLs medlemmer støtter opp om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er faktisk også et tiltakende problem for trafikkskolene å få tak i manuelle biler, da flere og flere bilmerker kutter ut biler med manuell girkasse, sier direktøren.

99 prosent automat hos Toyota

Biler med automatgir står for for 91 prosent av nybilsalget i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

En undersøkelse bladet Motor.no har gjort, viser at enkelte bilprodusenter selger en enda større andel automatgir enn det igjen. Peugeot solgte omtrent 95 prosent biler med automatgir i 2017, mens Toyota er oppe i 99 prosent automatbiler, ifølge undersøkelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Anders Hovde er seniorrådgiver i analysebyrået TNS Kantar. Foto: TNS Gallup
Anders Hovde er seniorrådgiver i analysebyrået TNS Kantar. Foto: TNS Gallup

Anders Hovde er seniorrådgiver i TNS Kantar, og ansvarlig for bilmarkedsresearch i selskapet. Han mener elbilenes inntog på norske veier har satt fart på automat-trenden.

– De fleste biler leveres i dag standard med automat. Elbil har ingen girkasse, og hybrid er også uten girkasse. Prisforskjellen på manuell og automat har også blitt mindre, og da føler folk at det er mer bekvemt med automat. Så vi beveger oss i den retningen, sier Hovde til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Nå forsvinner det manuelle giret

Færre bruktbiler å velge mellom

Hovde tror ikke det er noe problem at flere tar førerkort automat - førerkort klasse B med kode 78 - ettersom fremtiden er automatisk. Han tror imidlertid unge i dag kan utelukke seg selv fra noen muligheter om de dropper førerkort med manuelt gir.

– Dersom de vil kjøpe bruktbiler, får de mindre å velge mellom. På Finn selges det nå 29.000 biler med manuelt gir og 33.000 biler med automatgir. Da går man glipp av halvparten av bruktbilmarkedet. Men jeg ser at det er flere automatbiler til salgs nå enn da jeg gjorde denne øvelsen for ett år siden, sier Hovde.

En annen utfordring som potensielt kan føre til ekstra kostnader, er leie av bil i utlandet.

– Hvis du skal leie en hvilken som helst bil, kan du få automatgir. Men mange av bilene i småbilsegmentet finnes kun med bensinmotor i mange land. Så en kan måtte regne med å koste på seg noe ekstra for å være sikker på å få en automatbil ved leie sier Hovde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror det kun er én gruppe som virkelig kommer til å savne biler med manuelle girkasser.

– Jeg kan ikke se noen store fordeler med manuelt gir, annet enn at noen synes det er morsommere å kjøre. Det er nok først og fremst de ekte bilentusiastene som synes manuelt gir er noe vits i.

Les også: Slik unngår du leiebil-smellen

Større valgfrihet med standard førerkort

Per i dag gir det større valgfrihet å ha førekort klasse B, slik at man kan kjøre både manuell og automat. Det er Hovde og Abusdal enige om.

Torgeir Abusdal er administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL). Foto: ATL
Torgeir Abusdal er administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL). Foto: ATL

– Årsaken til at de fleste elever fortsatt velger oppkjøring med manuelt gir, er selvsagt fordi de vil ha valgfriheten til å både kunne kjøre manuell og automat. Samtidig ser vi at dagens ordning kan virke unødvendig tidkrevende og kostbar ettersom du må kjøre opp på nytt med manuelt giret bil om du først har tatt førerkort på bil med automatgir, forklarer Abusdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han håper det kan innføres en ordning der bilister slipper å ta en ny, kostbar oppkjøring for å få tillatelse til å kjøre bil med manuelt gir.

– En løsning som bør vurderes, er at bilister med førerkort på automat kan få førerkort også på manuelle biler ved å avlegge noen timers praktisk kjøring med manuell bil på en trafikkskole. Det vil føre til at flere velger å kjøre opp på biler med automatgir.

Les også:

Bilen forsvinner – og blir ikke erstattet

Nå kan det være smart å sjekke dette

– Kun halvparten av nordmenn vurderer elbil som sitt neste bilkjøp