Vegvesenet ber bønder frakte traktoren på lastebil

Hvis bøndene er redde, må de vurdere om det er nødvendig å kjøre traktor på veiene, mener Statens vegvesen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Hvis bøndene er redde, må de vurdere om det er nødvendig å kjøre traktor på veiene, mener Statens vegvesen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere traktorer på veiene fører til lange køer og livsfarlige forbikjøringer. Nå ber Vegvesenet bøndene om å vurdere å frakte traktoren på lastebil i stedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frustrerte bønder, sinte bilister og livsfarlige forbikjøringer er et velkjent scenario over store deler av landet.

– Det kommer til å bli enda flere traktorer på veiene framover. Både bønder og entreprenører bruker traktor, sier leder Anders Felde i Sogn og Fjordane Bondelag til Nationen.

Nå krever bøndene i fylket flere avkjøringslommer for å unngå køer og ulykker.

Les også: Rapport: Høyre og Frp mer positive til landbruk enn før

275.157 traktorer i Norge

Ifølge Statistisk sentralbyrå er det registrert 275.157 traktorer i Norge. Antallet har økt med 10 prosent siden 2011. Samtidig blir det færre bønder, men de som driver videre, tar over for dem som legger ned. Det fører til lengre avstander til jorda og flere traktorer på veiene.

– Dette er litt av prisen vi må betale for å drive større. Det er ingen tegn i landbrukspolitikken og samfunnsutviklingen som tilsier at dette skal stoppe, sier Felde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Urbant landbruk sprer seg på Oslos tak. Prosjektet «Tak for maten» eksperimenterer med bier og tomater

– Er folk redde må de vurdere behovet

Men hvis bøndene er redde, må de vurdere om det er nødvendig å kjøre, mener Statens vegvesen. Vigdis Lobenz, leder for plan- og forvaltningsseksjonen i Statens vegvesen i Sogn og Fjordane, har tidligere anbefalt bøndene i fylket å la traktorene stå eller frakte dem på lastebiler. Det var avisen Firda som først omtalte saken.

– Hvis folk er redde eller bekymret for å kjøre traktor på trafikkert vei, må de jo vurdere hvor stort behovet er for å kjøre. Alle har ansvar for å vurdere trafikksituasjonen, sier Lobenz til Nationen.

Les også: EU stritter mot u-landskrav om beskyttelse av fattige bønder i WTO