Med disse kan du lure naboen din

Med hard top eller soft top – Mazda MX-5 er rasende morsom bil for pengene uansett. Akkurat nå er det hard topen (t.v.) som selger best her hjemme.
Med hard top eller soft top – Mazda MX-5 er rasende morsom bil for pengene uansett. Akkurat nå er det hard topen (t.v.) som selger best her hjemme.
Artikkelen fortsetter under annonsen

To sider av samme tak. Ser dyre ut – men dette er faktisk folkelige sportsbiler. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda MX-5 / MX-5 RF

  • Motor: 1,6-liter
  • Effekt: 160 hk
  • 0-100 km/t: 7,3 sek (cab) / 7,5 sek (RF)
  • Forbruk: 0,66 l/mil
  • Bagasjerom: 130 liter (cab) / 127 liter (RF)
  • Lengde x bredde x høyde: 391 x 175 x123 cm
  • Vekt: 1.015 kg (cab) / 1.055 kg (RF)
  • Pris: Fra 326.000 kroner (cab, 130 hk).
  • Pris testbiler: RF, 160 hk: 435.000 kroner

Når du har laget verdens mest solgte roadster, og kommer med en ny utgave av akkurat den, kjenner du litt på forventningspresset.

Mazda står bak suksesshistorien som er MX-5. Oppskriften har vært den samme helt siden 1989: Liten bil, to seter og tak som kan legges ned.

Det er ikke noe unikt med den oppskriften. Det Mazda har klart, er imidlertid å kombinere dette med lav vekt, morsomme kjøreegenskaper og ikke minst folkelig pris. Resultatet er altså at den er verdens mest solgte roadster.

I fjor kom den i helt ny utgave. Og i år kom det en helt ny modell av MX-5 - med ståltak! Vi har testet både cabriolet og RF-utgaven. Les her og finn ut hvilken du bør kjøpe:

(Saken fortsetter under)

Mazda MX-5 har aldri vært tøffere å se på – og kjører dessuten bedre enn noen gang også!
Mazda MX-5 har aldri vært tøffere å se på – og kjører dessuten bedre enn noen gang også!

Hvordan er de å kjøre?

Forskjellen på cabriolet og RF-utgaven er altså at sistnevnte har har en targa-løsning med ståltak. Det gir en økt vekt på 50 kg. Likevel er begge bilene superlette – med egenvekt på henholdsvis 1.015 og 1.055 kg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge er også rasende morsomme å kjøre. Her er bredt smil-faktoren skyhøy. Kjøreposisjonen er lav. Det kjennes nesten som om rumpa subber nedi. Og kikker du ut på bilen ved siden av, ser du sannsynligvis rett inn i dørhåndtaket.

RF-utgaven har ståltak. Litt stillere enn cabrioleten med taket opp – og vekker mye oppmerksomhet.
RF-utgaven har ståltak. Litt stillere enn cabrioleten med taket opp – og vekker mye oppmerksomhet.

Nye MX-5 har et passelig stivt understell, uten å bli for hardt og ukomfortablet. Det lave tyngdepunktet, presis styring og god vektfordeling bidrar til å gi lassevis med kjøreglede.

Vi nøler ikke med å slå fast at dette er den beste versjonen av MX-5 å kjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kanskje en anelse mer moro i cabriolet-utgaven. I alle fall var det den vi helst valgte i testperiode.

Men la det ikke være tvil: Ingen bil i denne prisklassen matcher noen av disse bilene på ren kjøreglede.

Les også: Marius er hekta på Mazda MX5

(Saken fortsetter under)

Sportssetene er et must i MX-5. Tøffe å se på – og gode å sitte i.
Sportssetene er et must i MX-5. Tøffe å se på – og gode å sitte i.

Finest utenpå eller inni?

MX-5 er blitt en langt mer macho bil enn tidligere. Den ser fantastisk ut! De runde og «søte» linjene er erstattet med mer kanter, bulende skjermer og panser og sinte lykter. Den kunne like godt vert en krympet Ferrari.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På veien er det ingen tvil om at det er RF-utgaven som får flest blikk. Og det å ta av og på taket er så spektakulært at du kan ta penger fra naboungene for å vise det fram.

Koppholderne fra helvete. Fullstendig ubrukelig plassert. Men så er det også begrensede muligheter å sette dem i en bil som MX-5.
Koppholderne fra helvete. Fullstendig ubrukelig plassert. Men så er det også begrensede muligheter å sette dem i en bil som MX-5.

Interiøret er også stilig og funksjonelt. Men gå for sportssetene. De både ser og føles langt bedre ut enn standardsetene.

Det er imidlertid grenseløst frustrerende at en så liten bil ikke har ratt som kan justeres i lengeretningen. Kardinal-synd, Mazda!

Infotainmentsystemet fungerer godt, med menyhjul på midtkonsollen og skjermen plassert høyt oppe på dashbordet.

Koppholderne er lokalisert helt bakerst på midtkonsollen. Særdeles lite praktisk og direkte smertefult når de er i bruk. Heldigvis kan de fjernes når de ikke brukes. Eller, du kan velge flytte én koppholder fram på høyre side av midtkonsollen. Men gjør du det, må du være alene i bilen. Ellers blir det svært ubehagelig å sitte i passasjersetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Guide til Mazda MX-5

(Saken fortsetter under)

Det er lekre linjer på MX-5 RF når taket er oppe. Den ser rett og slett både mye dyrere og raskere ut enn den faktisk er.
Det er lekre linjer på MX-5 RF når taket er oppe. Den ser rett og slett både mye dyrere og raskere ut enn den faktisk er.

Hvordan er plassen?

Kort oppsummert: Innvendig plass er komisk liten! Ikke så heller, kanskje. Selv om den er betydelig større enn første generasjon, måler den fortsatt godt under fire meter i lengde. 3915 cm er det magiske tallet.

Undertegnede med sine 190 på strømpelesten kunne enkelt og greit aldri eid denne bilen. Det blir for lite plass til både ben og hode (når taket er på, selvsagt). Og det er innmari synd - for når jeg klarer å presse meg nedi i den, så har jeg det fantastisk moro.

Bagasjerommet er i praksis like stort i begge bilene. Eller like lite, kan vi vel si. 130 liter (127 liter i RF-utgaven) er ikke mye å boltre seg på. Men det har heller aldri vært MX-5ens paradegren. Bruk toalettveska som koffert, så løser alt seg.

Les også: Dette er egentlig en 15 år gammel Mazda

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Interiøret er stilig og praktisk. Manuell girkasse: Ja, takk!
Interiøret er stilig og praktisk. Manuell girkasse: Ja, takk!

Går den bra?

Visst pokker! Vi har testet den med både 130 og 160 hk-motoren. Og begge fungerer godt. RF-utgaven, med ståltaket, bruker 0,2 sekunder mer fra 0-100 km/t enn cabrioleten. Det betyr at denne trenger 8,5 sekunder med 130 hk, og 7,5 sekunder med 160 hk.

Forresten, velger du automatgir legges det på ett sekund på alle tidene. Men det er ikke noe tema, spør du oss. Denne bilen fortjener tre pedaler og manuell kasse! Da blir den kvikkere og betydelig mer engasjerende å kjøre. Mazdas automatgirkasser er uansett ikke de beste på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbruket er ikke superlavt. 0,6 l/mil med 130 hk, og 0,66 l/mil med 160 hk. Begge med manuell girkasse.

Skal du ha automaten, som bare er tilgjengelig i RF-utgaven med 160 hk, klarer den seg faktisk med 0,64 l/mil. Altså noe lavere enn den manuelle utgaven med samme motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En Mazda MX-5 helt utenom det vanlige

Konklusjon:

Får du plass i denne bilen, kan du prise deg lykkelig. Da får du nemlig markedets beste sportsbil for pengene!

Om du velger hard top- eller cabriolet-utgaven er egentlig ikke så viktig. Begge har sin sjarm. Det viktigste er at du går for manuell girkasse!

Selv om 130 hk ikke føles lite i denne bilen, er det en betydelig forskjell når du får 160 hk å rutte med. Har du råd, så velg denne!

Prisene starter på 326.000 kroner. Du finner ikke mer kjøreglede til den prisen. Punktum.

Vanlige MX-5 ser best ut når taket er nede, mens RF-utgaven er like tøff uansett hva en måtte finne på.
Vanlige MX-5 ser best ut når taket er nede, mens RF-utgaven er like tøff uansett hva en måtte finne på.

Les også:

Mazda CX 5 II: En ny bestselger på vei?

Her får du veldig mye bil for pengene

Slik blir resultatet når bileieren går helt amok

Dette er de 10 mest pålitelige bilene

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no