Mazda CX 5 II: En ny bestselger på vei?

Video: Slik skiller Mazda CX 5 II seg fra originalen som kom i 2012.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden 2012 har Mazda CX 5 gang på gang vært en av Norges og Mazdas mest solgte biler. I år kom andre generasjon av CX 5 på markedet. Hvordan holder den seg opp mot den gamle utgaven? Og kan den hamle opp med konkurrentene?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

_____________________________

Den nye Mazda CX 5 Optimum

  • Motor: SKYACTIV.
  • Motorstørrelse (cm3): 2191.
  • Hestekrefter: 150 hk
  • Dreiemoment: 380 Nm v/1.800-2.600 o/min.
  • Girkasse: Automatisk, Sekstrinns.
  • 0-100 km/t: 10,3 sek.
  • Toppfart: 196 km/t.
  • Tankvolum: 58 liter.
  • Oppgitt forbruk, kombinert: 0,58 l/mil.
  • CO2-utslipp: 152 g/km.
  • NOx-utslipp: 60,2 mg/km.
  • Vekt: 1530 kg.
  • Lengde-Bredde-Høyde: 4550/ 1840/1680 mm.
  • Bakkeklaring: 193 mm.
  • Bagasjeplass: 506 liter.
  • Maks. tilhengervekt: 2100 kg.

Tidligere SUVeren

I et SUV-marked med stadig økende konkurranse har Mazda greid å etablere seg som en av kjempene. Sammen med Mitsubishi og Toyota har de i stor grad dominert markedet siden lanseringen av CX 5 i 2012.

Du kan fortsette å lese og få mer informasjon om utstyr, pris, samt fordeler og ulemper ved bilen, eller du kan hoppe rett til testresultatene.

Den nye utgaven har det meste som skal til for å opprettholde sin plass blant Norges mest populære biler. Den ene store utfordringen som Mazda CX 5 står overfor er at det ikke har kommet en hybridversjon på markedet.

Både Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander har hybridversjoner. Selv om modellen ikke har gått gjennom noen revolusjonerende endringer, er justeringene forbedringer som trolig kommer til å bli godt mottatt av kundene.

Kjøreopplevelse

Da CX 5-en først kom på markedet fikk den mye skryt for god å kjøre, til tross for størrelsen. Mazda har bygget videre på fundamentet som kom i 2012 og gjort bilen enda bedre, særlig i svinger. Den nye generasjonen har ifølge testene forbedret kjøreopplevelsen blant annet ved å gjøre bilen flinkere til å håndtere ujevnt terreng.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Anmeldelsene er ganske enig i at det ikke har vært mye endringer i motorkraft eller kvalitet, siden både denne utgaven og den forrige bruker Mazdas revolusjonerende SKYACTIV-motor. Denne motoren brukes til å holde forbruket av bensin eller diesel nede, samtidig som det gjør forbedrer ytelsen til motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foretrekker du elektriske biler i stedet? Se oversikten over de beste elbilene.

Facelift

De forskjellige rapportene varierer i hvilken grad de mener den designmessige endringen kun er en facelift, eller om det er en mer markant og betydelig endring. Det er tydelig at det er samme produkt som har blitt justert på for å få et renere og skarpere utseende.

Den umiddelbare endringen som man legger merke til er at den nye utgaven har fått store griller i panseret. Ellers har dimensjonene på bilen blitt forandret minimalt og den er godt gjenkjennelig som en CX 5. Bildene under viser begge generasjonene av CX 5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildegalleriet.

Små endringer: Den gamle utgaven av Mazda CX 5 hadde ikke griller eller tåkelykter... Foto: Mazda

USB til folket

Den nye modellen har integrert en rekke forbedringer som gjør lengre kjøreturer mer komfortable. Det er installert fire USB-utganger i bilen, to foran og to bak. Dette gjør det lettere å holde baksetesjåfører opptatt med å sjekke Snapchat eller Twitter istedenfor å irritere sjåføren. Den nye generasjonen av CX 5-en har også to koppholdere foran og bak som standardvare.

En annen endring som særlig vi i Norge kommer til å sette pris på er varmeelementene i rattet. Dette gjør det litt lettere å sette seg i bilen tidlig om morgen for å kjøre til jobb.

Infotainment

Mazda har også gjort flere endringer når det kommer til infotainmentsystemet mellom sjåfør og passasjer. Skjermen har blitt en tomme større. Mazda har også klart å integrere touchskjermen bedre i resten av systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av anmelderne klager derimot på at skjermen fortsatt kun er 7 tommer stor og lite brukervennlig. Det er imidlertid enighet om at løsningen er bedre enn i den første modellen.

Les også: Hvilken luksus-SUV er den råeste?

(Saken fortsetter under)

Mazda har oppgradert CX 5 innvending til å føles som en litt bedre bil, men en Mazdakjenner vil kjenne seg godt igjen.
Mazda har oppgradert CX 5 innvending til å føles som en litt bedre bil, men en Mazdakjenner vil kjenne seg godt igjen.

Støyreduksjon

Mazda-er har ofte blitt kritisert for ikke å ta hensyn støynivået i sine tidligere biler. Med nyeste generasjonen av Mazda CX 5 virker det som de endelig har tatt problemet på alvor.

Den nye utgaven har fått betydelig lavere støynivå inne i kupeen. Selv om den gamle CX 5 også fikk noe skryt for å være bedre enn de tradisjonelle Mazdaene, er den nye modellen en stor forbedring.

God på sikkerhet

CX 5 har gjort det svært godt i sikkerhetstester siden lanseringen i 2012. EuroNCAP som vurderer bilsikkerhet, har gitt bilen hele 94 prosent i beskyttelse av voksne, og 87 prosent av barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har både kollisjonsputer til forsetene og i sidene. Dette vil beskytte mot påkjørsler fra siden. Bilen gjør det også mulig å skru av air-bagfunksjonen hvis du har barn som passasjerer.

Av SUVene på markedet har CX 5 en bedre sikkerhetsscore enn konkurrentene med hensyn på barn. Bare Volkswagen Tiguan hadde en bedre score på sikkerhet for voksne, 96 prosent mot 94.

Les også: Den store sommerdekktesten

Samme hvilken utgave du går for når det kommer til Mazda CX 5 så er du sikker, men du får noen ekstrafunksjoner om du velger en nyere modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De senere utgavene har fått oppdateringer som en rekke førerassistenter og adaptiv cruisekontroll som kan stanse bilen hvis det er nødvendig. Den nye generasjonen kommer også utstyrt med adaptive LED-frontlykter som justerer lysene når det kommer trafikk i motsatt kjørefelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sliter mot hybrid

En utfordring for Mazda er at de konkurrerer med hybridbiler som Mitsubishi Outlander og Toyota Rav4. For ikke-hybridversjonene av Rav4 og Outlander er CX 5 en konkurrent når det kommer miljøvennlighet.

Utfordringen er heller at hybridutgavene er mer miljøvennlig enn den nye CX 5-modellen. Mangelen på hybridmulighet gjør at bilen ikke tar opp konkurransen om miljøbevisste kunder. I løpet av de siste årene har helt eller delvis elektriske biler økt svært mye i popularitet. Dette kan gå utover salget av den nye Mazda CX 5.

Konkurrentene: SUV-ival of the fittest

Det er sterk konkurranse om det norske SUV-markedet. De siste årene har både Mitsubishi Outlander og Toyota Rav4 vært de største konkurrentene til Mazda CX 5.

Til en viss grad kommer også Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai og Volvo XC60 til å konkurrere om markedsandeler i det norske SUV-markedet i årene fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Mazda CX 5 kommer til å møte sterk konkurranse fra Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander.
Mazda CX 5 kommer til å møte sterk konkurranse fra Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander.

Brukt eller ny?

Etter så mye suksess er det ikke overraskende at den nye utgaven har holdt det meste likt. Ser du etter SUV, enten brukt eller ny, kan Mazda CX 5 være et godt alternativ.

Hvis du er interessert i å sammenligne bilen både med bruktbiler på FINN og med andre modeller, kan det være nyttig å vite at de fleste som kjøper modellen i Skandinavia velger firehjulstrekk Optimum med diesel. Det kan derfor være mest relevant å sammenligne pris og utstyr med toppmodellen på rundt 500 000 kr.

Nedenfor ser du de veiledende prisene per juni 2017 (saken fortsetter under):

Tester uten score

Det finnes flere gode tester uten score, gjennomført av solide skandinaviske kilder, som kan være fine når man skal sammenligne den gamle og nye modellen av Mazda CX 5. Per i dag har vi ikke et system som lar oss inkorporere dem under samlescore-listen, men vi ramser opp her, slik at du kan ta en titt før du gjør deg opp en mening om Mazda CX 5:

Mazda CX 5 1. generasjon (2012)
Mazda CX 5 2. generasjon (2017)

Saken er opprinnelig publisert på Test.no