Meny

Nytt flaggskip fra Mercedes – har du råd til den?

Mercedes kommer med en oppgradert utgave av sin største modell, S-Klasse. Nå er de norske prisene klare.
Mercedes kommer med en oppgradert utgave av sin største modell, S-Klasse. Nå er de norske prisene klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Toppmodellen kjører fra de fleste sportsbiler.

Mercedes har lange og stolte tradisjoner i å bygge luksusbiler. S-Klasse har vært rosinen i Mercedes-pølsa og en viktig modell gjennom mange tiår. Det er ofte den som har satt standarden i dette segmentet, gjerne med nyvinninger og innovasjoner vi ikke tidligere har sett på produksjonsbiler.

I 2018 kommer Mercedes med en oppgradert, men ikke helt ny utgave av sin S-klasse. Nå er også prisene klare på direktør-bilen framfor noen.

Fra én million kroner

Har du lyst på denne, må du belage deg på å lette kontoen for en drøy million (eventuelt finne noen som vil låne deg pengene). Prisene starter nemlig på 1.080.000 kroner, med lansering allerede i juli.

Her er det nok også viktig å huske at bilen i praksis blir en god del dyrere. Du bør nok ta høyde for et par hundre tusen kroner i ekstrautstyr – minst – før du er i mål med bilen.

(Saken fortsetter under)

Luksus og komfort er et av S-klassens sterkeste kort. Den nye ser ikke ut til å skuffe.
Luksus og komfort er et av S-klassens sterkeste kort. Den nye ser ikke ut til å skuffe.

Nyutviklede motorer

Oppgraderingen av motorprogrammet til Mercedes-Benz er godt i gang, allerede fra salgsstart er en ny rekkesekser diesel på plass, med økt effekt, men redusert utslipp. Dette er muliggjort via blant annet variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny renseteknologi.

Det har resultert i den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes, med inntil 340 hk og 700 Nm. Videre vil V8-motoren som ble utviklet til AMG GT bli tilgjengelig med to effektuttak og erstatter dagens 5,5 liters V8. I tillegg til motorene som er tilgjengelig fra lansering, kommer også en nyutviklet rekkesekser bensinmotor med 48-voltsystem, og en ladbar hybrid med inntil 50 km rekkevidde, i løpet av høsten. Sistnevnte kan bli en svært aktuell bil for det norske markedet.

Les også:   Mercedes: Så «billig» blir Norges råeste stasjonsvogn

Autonom kjøring

S-klasse tar nytt skritt mot autonom kjøring med gjennomgående oppgradering av det eksisterende systemet. DISTRONIC Active Proximity Control og Active Steer Assist hjelper sjåføren i å holde sikker avstand til bilene rundt og hastigheten justeres nå også automatisk i forkant av svinger og veikryss.

Videre har forbedrede kamera- og radarsystem sørget for enda bedre oversikt i tett trafikk. I tillegg bruker S-Klasse for første gang kart- og navigasjonsdata for å beregne kjøreadferd. Alle disse funksjonene styres enkelt fra det nyutviklede rattet.

Les også:   Det koster dersom du vil kjøre Mercedes-AMG GT R

(Saken fortsetter under)

S-klasse finnes i kort og lang utgave. Dette er den korte – den lange er 13 cm lengre.
S-klasse finnes i kort og lang utgave. Dette er den korte – den lange er 13 cm lengre.

LED Ultra range

I 2013 ble S-Klasse den første bilen som utelukkende brukte LED som lyskilde. Intelligent Light System inkluderer nå Multibeam LED-teknologien kjent fra E-Klasse og den spennende nyvinningen kalt ULTRA RANGE.

Sistnevnte produserer den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter. Adaptive High-Beam Assist Plus, en del av Intelligent Light System, tillater permanent fjernlys da systemet automatisk blender ned de deler som ellers ville forstyrret andre bilister. Dette sørger for at sjåføren fremdeles har maksimal sikt selv i stummende mørke.

Maksimal kjørekomfort skal sikres ved at veien kontinuerlig scannes for ujevnheter, og luftfjæringen justeres deretter. Mer nøyaktig enn noen gang tidligere, selv i skumring og opptil 180 km/t.

(Saken fortsetter under)

612 hestekrefter

Mercedes-AMG S 63 4MATIC + får ny motor, ny girkasse og ny firehjulsdrift. . Til tross for mindre volum produserer den nye motoren 612 hk, 27 mer enn forgjengeren.

0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, ytelser på nivå med en fullblods sportsbil.

– Når vi nå åpner for bestilling av nye S-Klasse er det med ambisjoner om å trone øverst på salgsstatistikken, med de mest fornøyde kundene. S-Klasse har en spesiell plass i manges hjerter og forhandlerne melder om kunder som ivrer etter å se, for ikke å snakke om kjøre den nye modellen, sier Kjetil Myhre som er direktør Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

Les også: 

På 70-tallet døde rundt 100 barn i trafikken hvert år – nå er det nesten ingen Første smakebit: Dette blir en spennende nyhet fra Tesla

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært