Meny

Det koster dersom du vil kjøre Mercedes-AMG GT R

Når Mercedes nå gjør seg klare for å lansere sin GT R i Norge, er det med en solid startpris: 2.037.900 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snart på plass i Norge.

Mercedes-AMG GT R

TEKNISKE DATA

  • Motor: 4,0-liter V8 med twin-turbo
  • Motorvolum: 3.982 cc
  • Ytelse: 585 hk
  • Dreiemoment: 700 Nm
  • Forbruk: (blandet kjøring) 11,4 l/100 km
  • CO2-utslipp: 259 g/km
  • Effekt/vekt: 2,66/2,79 kg/hk
  • 0-100 km/t: 3,6 sek
  • Topphastighet: 318 km/t
  • Pris fra: 2.037.900 kr

Når Mercedes lager råskinn, gjør det de skikkelig. Nå kommer et nytt:

Deres GT R (eller Mercedes-AMG GT R som er det fulle navnet) er rett og slett den raskeste gatelovlige Mercedesen noensinne.

Her snakker vi voldsomme krefter – og prestasjoner. Og da blir du kanskje ikke overrasket over at det koster litt penger å kjøpe den heller. Prisen på råskinnet er akkurat offentliggjort, den starter på 2.037.900 kroner.

Lett å kjenne igjen

Gateraceren satte nylig satte rekord på Nürburgring, verdens mest krevende racerbane. Den kan skilte med 585 hk, bakjulsstyring og aktiv aerodynamikk.

V8-motoren har twin-turbo og er front/midt-montert, med transaksel for optimal vektbalanse. Avansert understell, aktiv aerodynamikk og intelligent lettvektskonstruksjon hører med. Sammen med alle andre synlige og usynlige komponenter, legger disse grunnlaget for Det Mercedes selv beskriver som «en helt spesiell dynamisk kjøreopplevelse».

Bilen er lett å kjenne igjen med den eksklusive «AMG green hell magno"-lakken. Den viser referansen til utviklingen på Nürburgring, også kjent som det "grønne helvete».

Les også: Her er siste luksus-nytt fra Mercedes

(Saken fortsetter under)

Den er knall grønn, og det er ikke tilfeldig!

Les også:

Sportsbilgener

Bredere front- og bakparti tillater økt sporvidde for optimalt grep og enda høyere hastigheter i svinger. Den nye fronten med aktive aerodynamiske elementer, den store spoileren bak, og det fornyede bakpartiet med doble diffusere er med på å optimalisere aerodynamisk grep.

Nye, smidde felger med racing-dekk er standard. Det samme gjelder for andre funksjoner som aktiv bakhjulsstyring, omfattende antispinnprogrammer og det justerbare understellet.

Den aggressive Panamericana-grillen er videre med på å understreke sportsbilgenene.

Les også: E-klasse All-Terrain er som skapt for Norge

(Saken fortsetter under)

Det heftigste fra Mercedes som kan kjøres på vei: Det forplikter!

Tidenes beste år

Selv om det koster flesk, velger stadig flere norske kunder de råeste modellene fra de tyske premiummerkene.

Det merker også Mercedes her hjemme.

– I 2016 kunne vi notere tidenes beste AMG-salg og vi ligger allerede godt an til nok et rekordår. AMG GT R blir aldri en volummodell, men teknologien som utvikles til en spydspiss som denne er en av grunnene til at AMG fortsetter å imponere med rundetider, salgstall og fornøyde kunder, sier Kjetil Myhre som direktør i Mercedes-Benz personbil i Norge.

AMG GT R er forresten ikke langt unna. Bilen lanseres nemlig i Norge allerede i juni.

Interiøret følger opp, her er du ikke i tvil om at du sitter i en heftig bil.

Les også:

Sikkerhetshull gjorde at tyver kunne starte bilene

Denne ville blitt populær i Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært