Bobil:Hymer med bobilen i særklasse

POPULÆR: Denne bobilen har mange nordmenn kjøpt.
POPULÆR: Denne bobilen har mange nordmenn kjøpt. Foto: Hymer
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hymer er Norges mest solgte bobilmerke. Og dette er Hymers mest solgte bobil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bobil- og caravansalget 2016:

• For aller første gang ble den magiske 3000-grensen på nyregistrerte bobiler brutt; 3 052

• Den tidligere rekorden var fra 2006 på 2966 bobiler

• Det er en økning på 10,1 % i forhold til 2015

• Det ble registrert 280 flere bobiler enn i 2015

• Størst økning var det på bobiler over 3,5 tonn, som økte med 13,3 % (888 mot 784)

• Bobiler under 3,5 tonn hadde en økning på 8,9 % (2164 mot 1988)

• Totalt skiftet 9760 bobiler eiere mot 9214 i 2015 (økning på 5,9 %)

• Det ble registrert 2607 nye campingvogner i 2016 mot 2597 i 2015 (økning på 0,4%)

• Totalt skiftet 22 391 campingvogner eiere mot 21 908 i 2015 (økning på 10%)

MEST SOLGT:

1. Hymer 378

2. Challenger 249

3. Rapido 231

4. Adria 230

5. Bürstner 222

6. Dethleffs 204

7. Carthago 147

8. Pilote 140

9. Pössl 99

MEST SOLGTE UNDER 3500 KG: Challenger

MEST SOLGTE OVER 35000 KG: Hymer

MEST SOLGTE BYBOBIL: Pössl

Salgsstatistikken for bobiler i rekordåret 2016 (første gang over 3000 nye bobiler ble registrert i Norge) viser at tyske Hymer er landets mest solgte bobilmerke.

Egentlig litt overraskende. Hymer er ingen billig-bobil, men snarere et merke som befinner seg i premiumklassen, der de mer påkostede og relativt dyre bobilene befinner seg.

De to Hymer-modellene som har solgt best, er B Premium Line 704 og 708 Norway Line - begge helintegrerte, og med tillatt totalvekt over 3500 kilo. Det betyr at du ikke kan kjøre disse med vanlig førerkort klasse B, og derfor trenger klasse C1.

Det er denne typen bobiler som står for nesten hele salget av Hymer i Norge i dag, noe som er spesielt for furet værbitt. Modellene kom på markedet i juni 2015, og er stor sett like.

Forskjellen ligger i sengeløsningene. 704 har langsgående enkeltsenger, 708 har en midtplassert dobbeltseng (ofte kalt "queens bed").

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg har begge modellene senkeseng med plass til to personer. En femte sengeplass kan lages i sittegruppa. Fem seter har belter, og kan altså benyttes under transport.

Det er for øvrig et særnorsk krav at antallet registrerte sitteplasser i en bobil ikke skal overstige antall senger. Kravet er ett av flere som må oppfylles for at en bobil skal få campingbil-avgiften på 22 prosent av engangsavgiften for personbiler. Denne lave engangsavgiften bidrar til å gjøre bransjen bærekraftig hva salg av vanlige bobiler angår, men reglene bak avgiften har gjort de små campingbilene så dyre at de i realiteten er uselgelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hymer PL 704 er mest populær, og står for drøye 60 prosent av salget til disse to suksessmodellene.

Les også: Familien hadde en rosa bobildrøm

Populære planløsninger

FLOTT INTERIØR: Interiøret i 704/708 PL er lyst og lekkert. Foto: Hymer
FLOTT INTERIØR: Interiøret i 704/708 PL er lyst og lekkert. Foto: Hymer

Tor Grüner er administrerende direktør hos Kroken Caravan Import, som importerer Hymer. Hva tror han er årsaken til at akkurat disse to relativt dyre modellene, med startpris på cirka 1,2 millioner kroner, selger som hakka møkk?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Disse modellene har litt finere interiør og litt mer utstyr enn den vanlige Hymer B-klasse. I tillegg så har de planløsningene som er mest populære akkurat nå.

Og, presiserer Grüner, det har vært en suksess med Norway Line-pakker. Skandinavia er et viktig marked for tyske produsenter, og importører har fremforhandlet pakker med utstyr som er etterspurt på det norske markedet.

Les også: En annerledes og veldig praktisk bobil

Norway Line-pakken

Som flere andre modeller fra Hymer, og også andre bobilmerker, importeres PL 704 og 708 med en spesialdesignet utstyrspakke for det norske markedet.

Dette er utstyr importører og forhandlere av erfaring vet er etterspurt i Norge, og som derfor gjør disse modellene enda mer etterspurte. Man skulle kanskje tro at det primært dreide seg om klimarelatert utstyr, men det handler vel så mye om andre ting, som økt komfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos Hymer i Norge heter denne pakka Norway Line. Den består av følgende:

* Stylingpakke for dashbord/instrumentpanel - detaljer i krom og aluminium.

* En såkalt rollo, for blending av frontrute og sideruter i førerhuset.

* Kombinasjon av komfyr og stekeovn.

* Tåkelys

* Alde varmtvannsoppvarming.

* Alde varmeveksler. Varmen fra bilens motor benyttes til oppvarming og fremstilling av varmtvann, og varmen kan kjøres i motsatt retning og fungerer da som en motorvarmer.

* Trerist i dusj.

* Kabelforberedt for ryggekamera, satellittantenne og solceller.

* Isolerglass i sidevindu førerhus og dør.

* Chassis-pakke med automatisk klima og pollenpakke, forsterket fjæring for fremre aksel og fartsholder.

Les også: Sannsynligvis Norges råeste bobil