– Håpløst at regjeringen foreslår å snu utviklingen mot nullutslipp

Elbil lades opp i Bjørvika. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Elbil lades opp i Bjørvika. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilforeningen mener Siv Jensen har presentert et dårlig elbilbudsjett. Volkswagen synes på sin side statsbudsjettet tar riktige steg i retning av en mer miljøvennlig bilpark.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom neste års statsbudsjett går gjennom, blir det høyere drivstoffavgifter samtidig som årsavgift og bompenger reduseres. Regjeringen vil blant annet øke dieselavgiften med 35 øre og bensinavgiftene med 15 øre, noe som betyr hhv 43,75 og 18,75 øre inkludert moms.

I en fersk pressemelding skriver Elbilforeningen at endringene i bilavgiftene gjør det totalt sett mindre gunstig å velge nullutslippsbiler. Foreningen mener Erna og Siv fjerner effektkomponenten uten å skru til nok til på CO2-utslipp.

– Det er helt håpløst at regjeringen foreslår å snu den gode utviklingen mot nullutslipp fra biltrafikken i statsbudsjettet for 2017. Det blir billigere med forurensende biler og mindre gunstig å velge nullutslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

(Saken fortsetter under)

– Regjeringen tar ikke de grepene som er nødvendig for å nå målet om at alle nye biler fra 2025 skal være nullutslipp, sier generalsekretær Christina Bu. Foto: Elbilforeningen
– Regjeringen tar ikke de grepene som er nødvendig for å nå målet om at alle nye biler fra 2025 skal være nullutslipp, sier generalsekretær Christina Bu. Foto: Elbilforeningen

Uheldig med tidlig innføring

Momsfritaket for nullutslippsbiler blir forlenget til 2020. Andre fordeler som fritak fra bomavgift, gratis parkering, gratis ferje og tilgang til kollektivfelt skal avgjøres lokalt allerede fra neste år. Samtidig etableres en nasjonal regel om at nullutslippsbiler skal ha maks halv pris av andre biler.
– På lang sikt er det svært bra signal at nullutslippsbiler alltid skal ha maks halv pris. Men at endringen innføres allerede fra neste år når elbilmarkedet er i en kritisk fase er veldig uheldig, mener Christina Bu.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En som derimot sier seg fornøyd med retningen Regjeringen legger opp til, er Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er glad for at regjeringen ser at politikk virker. Det er klokt å videreføre gode rammevilkår for elbiler, samtidig som det legges til rette for ladbare hybridbiler. Dette statsbudsjettet tar riktige steg i retning av en mer miljøvennlig bilpark, sier Ulf Tore Hekneby i en pressemelding.

Mangfoldig foregangsland

Hekneby mener det er viktig med forutsigbarhet og et langsiktig perspektiv når politikerne skal utforme rammevilkår for bilbransjen.

– Jeg er glad for at politikerne har funnet en god helhet rundt disse spørsmålene så langt, og jeg håper dette fortsetter, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.
– Jeg er glad for at politikerne har funnet en god helhet rundt disse spørsmålene så langt, og jeg håper dette fortsetter, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

– Norge er et mangfoldig land, noe som innebærer et variert behov for biler i befolkningen. Det er viktig at det legges til rette for en mer miljøvennlig bilpark. Vi har undersøkelser som viser at elbiler ikke er et alternativ for alle, noe som gjør det viktig å satse på ladbare hybridbiler. Jeg er glad for at politikerne har funnet en god helhet rundt disse spørsmålene så langt, og jeg håper dette fortsetter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen-direktøren sier at Norge har vært et foregangsland når det kommer til rammevilkår for elbiler.

– Det er viktig at dette arbeidet fortsetter, både hva gjelder rammevilkår for kjøp og bruk av elbiler og ladbare hybridbiler, men også ladeinfrastruktur og øvrig tilrettelegging er avgjørende viktig for at den positive utviklingen skal fortsette, sier Hekneby.

Les også: Statsbudsjettet 2017: Nå blir det dyrere å bruke bilen

Gratis bomplassering teller høyt

I spørreundersøkelsen Elbilisten 2016 som Elbilforeningen har gjennomført, oppgav 66 prosent av rundt 3.500 elbileiere oppgir gratis bompassering som en av grunnene til at de byttet til elbil. 48 prosent ville droppet elbil om det ikke var for gratis bompassering.
– Gratis bompassering gir et svært viktig signal om at det skal lønne seg å velge utslippsfritt for de som de neste årene skal bytte bil, sier generalsekretæren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge statsbudsjettet vil ladbare hybrider få økt miljørabatt ved fjerning av effektkomponenten i engangsavgiften. Dette mener Elbilforeningen er et uklokt trekk.
– Elbilforeningen og Zero mener engangsavgiften må skille mellom gode og dårlige ladbare hybrider. Miljørabatt må forbeholdes de som faktisk bidrar til reduserte utslipp. Til og med Bilimportørenes Landsforening har foreslått en justering, avslutter Christina Bu.

Les også:

Halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen

Dette har vi fått i skattelette så langt

Aftenposten: Oslo-budsjett med økte Ruter-priser

Høyre advarer om skattesjokk fra Ap