Prius er bedre enn noen gang

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den første miljøbilen sliter med å holde dampen oppe i møtet med norsk elbilpolitikk. En helt ny Toyota Prius vil gjøre noe med situasjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1.797
  • Effekt, hk: 122
  • Dreiemoment, Nm: 300
  • Egenvekt, kg: 1.450
  • Tilhengervekt, kg: 725/725
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 454/176/147
  • Bagasjerom, liter: 502
  • Standard dekkdimensjon: 215/45-17 W
  • Batterikapasitet, kWh 1,3
  • Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,33

_______________________________

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 11,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 9,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,45
  • CO2-utslipp, g/km: 76
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,6
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra: 277.900,-
  • Pris testbil: 335.000,-

Kort sagt:

+ Lavt forbruk

+ Fine kjøreegenskaper

+ God komfort

+ Praktiske egenskaper

- Særegent design utvendig og innvendig

- Kan ikke lades


Prius har selvfølgelig den nyeste hybriddrivlinjen fra Toyota, der nøkkelord er mer avanserte batterier med høyere energitetthet, samt mindre og lettere elmotor. Den samlede effekten er på 122 hk, noe lavere enn tidligere (136 hk). Men solid dreiemoment (300 Nm) og større kapasitet på eldrift skal likevel gi lavere forbruk og bedre harmoni i drivlinjen enn tidligere.

Dessuten er Prius første modell ut på «Toyota New Global Architecture», merkets nye modulære plattform svært mange kommende Toyota- og Lexus-modeller vil baseres på.

Les også: Noen vil kanskje bli litt skuffet over nyheten fra Toyota

Rommelig, men uortodoks

Vi er ikke helt sikre på hvordan det nye Prius-karosseriet vil påvirke antallet underskrifter på salgskontraktene. Den kraftige kileformen er typisk Prius, men samtidig ganske uortodoks i en del av markedet der tradisjonelle kombibiler, små stasjonsvogner og kompakte SUV-modeller gjør det godt. Til Prius’ forsvar skal vi ta med i betraktingen at den innvendige plassen er overraskende god, vi tok bilen på langtur med fire voksne og bagasje uten problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Våre egne innvendige mål viser at Prius er en rommelig, men noe uortodoks kompaktbil. Den er relativt lang (4,54 meter) og har et karosseri som faller kraftig i begge ender for å redusere luftmotstanden. Førerposisjonen er senket, men det er fortsatt svært god sikt forover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dashbordet er ganske nakent rett foran føreren, med unntak av headup-display (standard fra Active style) i frontruten. Hoved- og sekundærinstrumenter er samlet i og over midtkonsollen, og i kombinasjon med HUD er det et oppsett som virker bra.

Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa

(Artikkelen fortsetter under)

Det hvite, ekstra motstandsdyktige materialet Toyota bruker i deler av midtkonsollen og oppbevaringstrauet mellom forsetene er, ehhhh…., i beste fall spesielt. Foto: Terje Bjørnsen
Det hvite, ekstra motstandsdyktige materialet Toyota bruker i deler av midtkonsollen og oppbevaringstrauet mellom forsetene er, ehhhh…., i beste fall spesielt. Foto: Terje Bjørnsen

Uventet pluss

Rent praktisk fungerer hybriddrivlinjen med trinnløst automatgir som i forrige Prius . Du vipper girvelgeren i drive og kjører. De to mest markerte forskjellene er at turtallet ikke spretter i været like raskt og sjenerende som før, og at bilen går mer på ren eldrift enn det vi har opplevd på tidligere Prius-modeller. I bratte motbakker og ved maksimal belastning, må bensinmotoren jobbe hardt, men ved all normal kjøring er det lite du merker til drivlinjen. Stikkord: Lettkjørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den virkelig store overraskelsen ved nye Prius, er måten den kjører på. Hvis dette er hva vi kan vente oss dynamisk og komfortmessig av andre Toyota- og Lexus-modeller på ny modulær arkitektur fremover, er det grunn til å glede seg.

Godt hjulpet av lav sittestilling, lavt tyngdepunkt og balanserende vekt fra batteripakken bak i bilen er Prius velkjørende på grensen til – hold deg fast – underholdene. Det er minimal krengning og i våre testøvelser på bane er det egentlig de myke piggfri dekkene som setter grensene.

Ikke det at vi tror Prius blir sportsbil bare den får sommerdekk på. Den kontrollerte manøvrerbarheten med minimalt behov for ESP-hjelp i elgtesten er likevel et signal om en bil med grunnleggende sunne, dynamiske egenskaper. Det samme inntrykket forplanter seg etter mange mil på svingete landevei med innlagt telehiv. Der Prius klarer å holde solid gjennomsnittsfart og formidler en fjæringskomfort godt over gjennomsnittet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Toyota har de mest lojale kundene

(Artikkelen fortsetter under)

Vi er i tvil om det er folkets intense ønske om å handle miljøvennlig som gjør at man kjøper elbil eller ladbar hybrid. Kan det ha noe med rask transport til jobb, subsidierte bilkostnader eller mange hester til samme pris som færre hester å gjøre i også?

Hvis sistnevnte er tilfelle, betyr det kanskje ikke så mye at Prius i våre forbruksmålinger ligger mellom 0,4-0,6 liter per mil. Pene tall, særlig sett opp mot ladehybrider som sjelden ser snurten av en stikkontakt. Om man er opptatt av at bilen kan kjøres billig, uten annet enn en bensinstasjon for hånden, gjør Prius utvilsomt en god figur. Og det uten nevneverdig hjelp over statsbudsjettet.

Les også: Toyota satser på Uber – Volkswagen velger Gett

Konklusjon

Det er for enkelt å avskrive den nye Toyota Prius som et særegent tilskudd i kompaktklassen. Til det har bilen for gode egenskaper, selv om både utseende, interiør og teknikk skiller seg kraftig ut fra det som selger om dagen (VW e-golf og Golf GTE). Kanskje er det slik at vi må vente på den ladbare hybridversjonen, for å se Prius’ virkelige potensial i Norge.

Karakter: 5/6

Les også:

Ekstrautstyret du bør velge

Spennende crossover-hybrid til under 265.000 kroner

Testen ble opprinnelig publisert på Klikk.no