Meny

Noen vil kanskje bli litt skuffet over nyheten fra Toyota

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Modellen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som noen av de argeste konkurrentene.

Åttende generasjon av Toyota Hilux kommer til Norge i september, men Toyota har allerede åpnet for bestilling. Prisen for D-Cab (dobbelkabin med fire dører) starter på 387 500 kroner. Da må du gire selv med sekstrinns girkasse. Den kommer med utstyrsnivå SR som blant annet omfatter tilhengerkontrollsystem, syv kollisjonsputer, automatisk differensialtilkobling bak med differensialsperre, active traction control som sender kraft til de hjul som har veigrep, samt Hill Assist Control og Downhill Assist Control. Sikkerhetsutstyr som filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning hører også med.

Toppmodellen med sekstrinns automatgir koster fra 437 800 kroner. Da får du i tillegg utstyr som 18-tommers aluminiumsfelger, 265/60R18 dekk, skinnseter, LED-skinne foran, LED-hovedlys og automatisk klimaanlegg.

Les også: Nå har det blitt lange ventelister Toyota RAV4

150-hester

Til Norge kommer Hilux med en ny 2.4 D-4D turbodiesel . Den nye 16-ventilers, firesylindrede motoren er utstyrt med en «variable nozzle»-turbo med intercooler. Motoren yter 150 hk ved 3,400 o/min, og har maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1,600 og 2,000 o/min. Topphastigheten er oppgitt til 170 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 12,8 sekunder med automatgir. Forbruket av drivstoff er oppgitt til 0,71 l/mil med et CO2-utslipp på 187 g/km.

Priser dobbelkabin sammenlignet med konkurrentene:

ModellHkNmPris, fra
Toyota Hilux150
400
387 500
Mitsubishi L200181
380
324 800
Nissa Navara160
400
338 270
Ford Ranger160
375
352 000
Isuzu D-Max163
400
359 900
VW Amarok140
340
355 900

Ingen 2,8-liter med større trekkevne

Lasteplanet på nye Hilux er større enn før. Maksimal lasteplass (bredde) har økt fra 1544 mm til 1645 mm, noe som er klasseledende.

Hengervekten er økt fra 2500 kilo, men versjonen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som de argeste konkurrentene. 2,4-literen kan trekke opptil 3,2 tonn, som er mindre enn D-Max, Navara og Ranger. Men enkelte versjoner av Hilux med 2,8-liters turbodiesel (450 Nm) kan trekke 3,5 tonn, men denne motoren er foreløpig ikke tiltenkt Norge. Nye Hilux har en bakkeklaring på 279 mm. Vadedybden er på 70 centimeter.

Les også: Toyota med stor bilnyhet

ModellLengde/bredde/høydeLasteplanMaks nyttelastMaks hengervekt
Toyota Hilux534/186/182157x1659253200
Mitsubishi L200521/182/178152x1479553100
Nissan Navara533/185/184158x1569003500
Ford Ranger536/186/184155x15611223500
Isuzu D-Max530/186/180155x15311223500
Isuzu D-Max525/194/183155x16210723200

Denne saken er først publisert på Klikk.no

Les også:

Pickup-bossen blir enda sterkere.

Får 8-trinns automat - og kan trekke 3,5 tonn

Perfekt for håndverkere

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus