Mitsubishi innrømmer juks med utslippstester
Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester av drivstofforbruk.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Rundt 625.000 biler er omfattet av jukset. Dette gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, opplyser selskapet.
– Når det gjelder testdata for drivstofforbruk, har vi funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sier Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa.
Les også: VW innrømmer utslippsjuks med 8 millioner biler i EU
Minibiler
Alle bilene er såkalte minibiler – en biltype med 660-kubikks bensinmotor som er svært populær i Japan, men ikke har fått noe stort gjennombrudd internasjonalt.
Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.
– For å sørge for at granskingen blir objektiv og grundig, vil vi sette sammen en komité kun bestående av eksterne eksperter, heter det i en uttalelse fra selskapet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenJukset ble oppdaget da Nissan merket at det ikke var samsvar mellom det oppgitte og faktiske drivstofforbruket for bilene.
Les også: 700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjuks
Aksjen stupte
Flere medier hadde plukket opp nyheten i forkant av pressekonferansen, noe som førte til at Mitsubishi-aksjen stupte 15 prosent før Tokyo-børsen stengte. Det er aksjens største fall på en dag siden 2004.
De sørkoreanske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.
Les også: Audi sier 2 millioner biler er omfattet av utslippsjuks
I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner. Programvaren var installert på 11 millioner biler. Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.