Mitsubishi innrømmer juks med utslippstester

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester av drivstofforbruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rundt 625.000 biler er omfattet av jukset. Dette gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, opplyser selskapet.

– Når det gjelder testdata for drivstofforbruk, har vi funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sier Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa.

Les også: VW innrømmer utslippsjuks med 8 millioner biler i EU

Minibiler

Alle bilene er såkalte minibiler – en biltype med 660-kubikks bensinmotor som er svært populær i Japan, men ikke har fått noe stort gjennombrudd internasjonalt.

Mitsubishi stanser foreløpig produksjonen og salget av bilene, og sier de vil undersøke om også biler solgt i utlandet kan være omfattet av lignende juks.

– For å sørge for at granskingen blir objektiv og grundig, vil vi sette sammen en komité kun bestående av eksterne eksperter, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jukset ble oppdaget da Nissan merket at det ikke var samsvar mellom det oppgitte og faktiske drivstofforbruket for bilene.

Les også: 700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjuks

Aksjen stupte

Flere medier hadde plukket opp nyheten i forkant av pressekonferansen, noe som førte til at Mitsubishi-aksjen stupte 15 prosent før Tokyo-børsen stengte. Det er aksjens største fall på en dag siden 2004.

De sørkoreanske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.

Les også: Audi sier 2 millioner biler er omfattet av utslippsjuks

I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner. Programvaren var installert på 11 millioner biler. Det er fortsatt ikke sikkert hvor mye skandalen vil koste selskapet.