Smarte frontlys vet hvor de skal lyse
Ford er i ferd med å utvikle et frontlyssystem som bruker GPS- og kamerateknologi til å avgjøre hvor de bør lyse ekstra godt opp.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ford er i ferd med å utvikle en helt ny frontlysteknologi som kan lyse opp farer og hindringer langs veien, og bruke GPS-teknologi til å lyse opp veien foran deg på en bedre måte.
Bilprodusenten tilbyr i likhet med mange av sine konkurrenter allerede adaptiv frontlysteknologi, som automatisk sørger for ikke å blende møtende biler, og som kan lyse omm «rundt» dem, for å få bedre oversikt over veien videre.
Men Fords nye kamerabaserte lyssystem vil ta det et steg videre. Eksisterende systemer kan allerede lede hovedlyset i ulike retninger basert på rattets bevegelser. Men neste generasjons systemer vil kunne bruke GPS for å vite at det kommer en sving eller et veikryss som bør lyses opp på en spesiell måte.
Les også: Denne direktørbilen finnes det kun én av
Lyser opp bevegelige farer
– Camera-Based Advanced Front Lightning kan hjelpe føreren til å kjøre tryggere i ukjente omgivelser, og lettere se uventede farer. Ved rundkjøringer, for eksempel hjelper systemet vår sjåføren med tydelig å se utgangene, og å sjekke om syklister og fotgjengere ønsker å krysse veien, sier Michael Koherr i Ford Europe ifølge AFP Relaxnews.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFord venter at denne funksjonen skal være klar «på kort sikt», men det jobbes også med et system som skal benytte seg av infrarødteknologi. Dette er ennå bare i startfasen. Det skal kunne overvåke veien fremover og områdene parallelt med den på avstander opp til 120 meter, på jakt etter potensielle hindringer eller farer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Spot Lightning gjør potensielle farer i veien foran lettere synlig for føreren – enten det er en fotgjenger, syklist eller et stort dyr, sier Koherr.
Les også: Derfor kan leiebilen bli mye dyrere enn du tror
Skal varsles tidlig
Kameraet kan spore opptil åtte hindringer på en gang, og kan rette søkelyset mot de to største potensielle farene. Objektene vises også på bilens dashboardskjerm, merket i gult eller rødt utifra nærhet og hvor stor faren potensielt kan være.
– Mange som kjører om natten har måttet reagere raskt når noen eller noe plutselig dukker opp i veien – som om det var fra ingensteder, sier visepresident Ken Washington i Ford Research and Advanced Enginieering.
– Systemene skal bidra til å sikre at føreren varsles raskt om mennesker eller dyr som kan representere en fare, sier han.