Denne direktørbilen finnes det kun én av

Denne bilen var ment å skulle leve et realtivt anonymt liv - men en av eierne ville det annerledes. Resultatet er en av de mest særegne A8-ene du kan få tak i. Nå er den til salgs i Norge. Faksimile: Finn.no
Denne bilen var ment å skulle leve et realtivt anonymt liv - men en av eierne ville det annerledes. Resultatet er en av de mest særegne A8-ene du kan få tak i. Nå er den til salgs i Norge. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Var egentlig ganske diskret. Men det var før ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audis flaggskip, selveste A8, er ikke en bil som vekker spesielt mye oppmerksomhet der den glir stille gjennom trafikken. På litt avstand kan det like gjerne være en langt mer folkelig A4 du ser på.

Men A8 er en direktørbil god som noen. Det vet alle som har sittet i, eller kjørt den.

Det som kjennetegner disse bilene er gjerne at de er diskret og elegante. Og det var denne også da den ble levert fra fabrikken. Men senere ble den bygget om og pimpet opp. Nå er det alt annet enn diskret. Dessuten er den til salgs, for en god slump mindre enn både nybilprisen og ombyggingsprisen.

Les også: Audi girer opp og øker luksusen enda mer

Wide body-kit – på en A8!

I 2011 kostet en "ren" Audi A8 4,2 TDI quattro, som har en enorm V8-motor på hele 351 hk og firehjulsdrift, 1,3 millioner kroner i Norge. Det var før du begynte å gå deg vill i listen over ekstrautstyr. Den lista er både lang og komplisert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen vi omtaler ble imidlertid kjøpt ny i Tyskland. Det var også der den ble bygget om med ABT AS8-styling, -eksosanlegg og -wide body-kit. 22" felger, med tilhørende sett med både sommer- og vinterdekk, er også på plass.

Både felgene og alle alu-detaljene er belagt med sort matt plastidip, for å gi riktig utseende.

For å skape litt kontraster er bremsekaliperne irrgrønne!

Les også: Direktørbil med caps og gullkjede

Godt utstyrt

Det er nok ikke helt slik A8-kundene flest vil ha bilen sin. Men at den skiller seg ut, er det ingen tvil om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til et helt spesielt utseende, er den uvanlig godt utstyrt. De som er litt over middels pirkete, vil nok påpeke at det mangler nightvision og DVD-skjermer for de som sitter i baksetet. Men utover det, tror vi denne har det meste. Vi kan kjapt nevne radarbasert cruise control, webasto, soltak med solarpanel, adaptiv luftfjæring, massasje-, varme- og ventilasjon i forsetene, surroundanlegg, digital TV-tuner, F1-gir på rattet, trådløst WiFi-spot, 4-soners klimaanlegg, nøkkelfritt system, skinnpakke, DAB-radio og ambiente-belysning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Her er det sort som gjelder – med unntak av noen detaljer i irrgrønt. Faksimile: Finn.no
Her er det sort som gjelder – med unntak av noen detaljer i irrgrønt. Faksimile: Finn.no

Alt sammen, og mye mer, følger med i prisen som er satt til 789.000 kroner, ferdig registrert.

Les også: Denne har tapt seg halvannen million

Brutalt fraspark

Hele sulamitten har naturligvis også et voldsomt kraftoverskudd, takket være V8-dieselen som er noe av det grommeste av sitt slag.

Selv en diger sedan på rundt regnet et par tonn, blir regelrett kastet fra stillestående til 100 km/t på 5,5 sekunder. Det er sportsbil-tid!

Samtidig er forbruket langt unna hårreisende, med tanke på størrelsen på bil og motor. Du slipper unna med 0,76 l/mil. Det er vanskelig å klage på det tallet ...

Klikk her for å se hele annonsen

Store prisforskjeller

Den aktuelle A8-en vi har snublet over, har rullet 71.000 kilometer. I annonsen står det at den er fulgt opp på merkeverksted fra dag én. Det skal også nylig være tatt service hos Møller Bil i Gjøvik - og den betegnes som strøken både utvendig og innvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I skrivende stund ligger det 13 A8 med 4,2-liters TDI -motoren til salgs på finn.no. Den billigste, som har rullet 158.000 kilometer, er priset til 529.000 kroner.

Dert som er verdt å merke seg her, er at slike biler nok ikke er ferdig med verditapet. Det koster også en hel del å reparere og ta service på motorer av en slik størrelse. Dessuten bør du sjekke forsikringsprisen.

Vi ville også fått skaffet oss en eller annen garanti på bilen om vi skulle kjøpt den. Det står det ingenting om i annonsen.

Les også: Byttet kake med Audi-råskinn

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no.

Slik ser en helt standard A8 av samme årsgang ut.
Slik ser en helt standard A8 av samme årsgang ut.