Musk viser prototypen av Hyperloop
Tesla-gründer Elon Musk vil revolusjonere måten å transportere mennesker på og viser denne uken frem prototypen av sin mye omtalte Hyperloop.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Demonstrasjonen finner sted på et industriområde nord for Las Vegas, der Hyperloop Technologies har bygd en testbane av det som best kan sammenlignes med et gedigent rørpostanlegg.
Les også: – Slik reiser vi i nær fremtid
– En milepæl i historien
Musk presenterte sin idé for fremtidig persontransport i 2013, og ingeniører har siden jobbet på spreng med å virkeliggjøre visjonen om persontransport gjennom rør i nesten overlydsfart.
Hyperloop Technologies lover «en stor kunngjøring dere ikke vil gå glipp av» i løpet av de kommende to dagene og omtaler det hele som en milepæl i historien.
Selskapets sjef Rob Lloyd opplyste i fjor at testanlegget ville bli drøyt 3 km langt, og man regner med å komme opp i 1.125 kilometer i timen. Selskapet har imidlertid ikke avslørt hvilke deler av systemet som vil bli vist frem under demonstrasjonen denne uken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nordmenn deltar i konkurranse om å designe Hyperloop-kapsel
Supergründer
Elon Musk ble født i Sør-Afrika, og har etter hvert blitt en av de mest berømte innovatørene i USA. Han er en av hjernene bak PayPal, Tesla og SpaceX. Han er også styreleder i solenergiselskapet SolarCity.
I et tidligere intervju med Time uttalte han at målet hans var å være «involvert i ting som kommer til å utgjøre en betydelig forskjell for menneskehetens fremtid».
Musk har beskrevet Hyperloop-systemet som en krysning mellom «en Concorde, en kanon og et air hockey-bord». Dersom han lykkes med sitt Hyperloop-prosjekt, vil den drøyt 600 kilometer lange strekningen mellom Los Angeles og San Francisco i fremtiden kunne tilbakelegges på 35 minutter. Dette er under halvparten av tiden det i dag tar med vanlig passasjerfly.
Les også: Tesla-gründer: – Norge har alle muligheter
Artikkelen fortsetter under annonsenEn annen tilnærming
I mellomtiden har et annet firma som satser på Hyperloop annonsert at designet deres tar i bruk passiv magnetisk levitasjon, en teknologi opprinnelig utviklet ved Lawrence Livermore National Laboratory.
– Systemet har store fordeler med tanke på sikkerhet. Levitasjonen skjer gjennom bevegelse, så hvis det oppstår noen form for strømbrudd vil Hyperloop-kapslene fortsette å levitere. Bare etter at de når svært lave hastigheter vil de berøre bakken, sier operasjonsdirektør Bibop Gresta i Hyperloop Transportation Technologies i en pressemelding.
Les også: Historisk landing for ubemannet rakett