Jo tidligere man starter, jo bedre:

– Gravide som trener, reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes

<p>Trening i svangerskapet gir ikke bare bedre helse for mor, men også for barnet.</p>
Trening i svangerskapet gir ikke bare bedre helse for mor, men også for barnet. Foto: Colourbox

Kvinner som trener mens de går gravide, får ikke bare mindre risiko for å få svangerskapsdiabetes, de legger også mindre på seg, ifølge ny forskning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forskere bak en ny studie som er publisert i tidsskriftet An International Journal of Obstetrics and Gynecology, har gått gjennom 13 tidligere studier. De spanske forskerne har altså et grunnlagsmateriale på over 2800 kvinner som trente lite eller ikke i det hele tatt før svangerskapet, men som begynte å trene da de ble gravide.

– Trening er ikke noe å frykte når man er gravid, sier Gema Sanabria-Martinez, som er hovedforfatter av studien, til tidsskriftet.

Jo lenger du trener, jo bedre

De som trente moderat, reduserte risikoen for svangerskapsdiabetes med hele 30 prosent og risikoen fortsatte å synke dersom de fortsatte gjennom hele svangerskapet. Effekten var størst hos dem som kombinerte styrke, fleksibilitet og utholdenhetstrening, ifølge den ferske analysen.

– Moderat trening, som disse studiene viser, har en betydelig positiv effekt på helsen og er trygg for både mor og barn, sier Sanabria-Martinez videre.


Etter uke 18 er risikoen for spontanabort på grunn av trening borte. Foto: Colourbox
Etter uke 18 er risikoen for spontanabort på grunn av trening borte. Foto: Colourbox

Fordelene blir også større jo tidligere mor begynner med treninga.

Det har vært en kraftig økning i svangerskapsdiabetes de senere årene. Tall fra Medisinsk fødselsregister viser at 24 av 1000 gravide i Norge fikk svangerskapsdiabetes i 2012. Og det er mange grunner til å ønske å slippe unna sykdommen.

Moderat trening gir mange fordeler. Foto: Colourbox.
Moderat trening gir mange fordeler. Foto: Colourbox.

Svangerskapsdiabetes kan gi:

  • føling hos mor
  • infeksjoner, særlig i urinveiene, forekommer hyppigere
  • risikoen for spontanabort øker
  • flere føder for tidlig
  • lav, men økt risiko for dødfødsel
  • og dårlig kontroll på blodsukkeret øker risikoen for skader på hjerte, blodårer, nervetråder, nyrer og netthinnen
  • økt fødselsvekt hos barnet
  • med påfølgende problemer under fødselen
  • forsinket organmodning hos fosteret
  • og økt risiko for misdannelser, særlig i hjerte, sentralnervesystemet, nyrer og urinveier. (Denne risikoen minker ved god kontroll på blodsukkeret.)
  • Kilde: Norsk helseinformatikk

Økt risiko for spontanabort

Men det kan være gode grunner til å holde treninga på et lavt til moderat nivå, i hvert fall i første del av svangerskapet.

Noen typer trening og trening mer enn syv timer i uka kan gi en ganske kraftig økning i risikoen for spontanabort, ifølge en tidliger dansk studie.

Les mer: – Trening øker sjansen for spontanabort

Men noen typer trening, som svømming, har ingen økt risiko knyttet til seg, ifølge den studien.


Svømming gir ingen økt risiko for spontanabort, ifølge forskning. Man får dermed full uttelling, med bare positive effekter av treningen. Foto: Colourbox
Svømming gir ingen økt risiko for spontanabort, ifølge forskning. Man får dermed full uttelling, med bare positive effekter av treningen. Foto: Colourbox


Så aktiv bør du være

Sammenlignet med de som ikke trener i det hele tatt, har kvinner som driver med anstrengende trening, eller som trener mer enn syv timer i uken, hele tre ganger så stor sjanse for å abortere. Foto: Colourbox
Sammenlignet med de som ikke trener i det hele tatt, har kvinner som driver med anstrengende trening, eller som trener mer enn syv timer i uken, hele tre ganger så stor sjanse for å abortere. Foto: Colourbox

Norske myndigheters råd til gravide er at de skal være moderat fysisk aktiv minst 30 minutter 5 dager i uken.

– Moderat aktiv betyr at du blir varm og andpusten, forklares det på helsenorge.no.

I tillegg fremheves det at det er bra å få mye bevegelse gjennom daglige gjøremål.

– Det gjelder også gravide som rørte lite på seg før de ble gravide. Begynn rolig og øk aktiviteten gradvis, lyder rådet.

Det som ikke anbefales er:

  • aktiviteter med høy risiko for å falle, eksempelvis riding og alpint
  • kontaktsporter, som håndball og ishockey
  • dykking
  • overoppheting


Det anbefales også å være forsiktig med sit-ups.

Les også: Du kan trene helt fram til ligger på fødestua

Trener du ofte til musikk, kan det jo også hende at den lille i magen utvikler rytmesansen sin like tidlig som denne ungen:

Les saken: Se! Babyen klapper i magen til mamma

Personvernpolicy