Innsamlingsaksjoner på Facebook:Ni milliarder bursdagskroner er samlet inn via Facebook siden 2015

Siden det sosiale mediet Facebook åpnet for innsamling av penger til organisasjoner og veldedige formål i 2015 har store summer blitt samlet inn.
Siden det sosiale mediet Facebook åpnet for innsamling av penger til organisasjoner og veldedige formål i 2015 har store summer blitt samlet inn. Foto: Thomas White / Reuters / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 18 milliarder kroner er samlet inn via den sosiale plattformen, og halvparten av pengene er samlet inn via bursdagsinnsamlinger, opplyser Facebook. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inspirert av Ice Bucket Challenge som tok av på nett verden over, og samlet inn penger til forskning på sykdommen ALS, lanserte Facebook sitt første innsamlingsverktøy i 2015.

Siden den gang er mer enn 2 milliarder dollar (nesten 18 milliarder kroner) samlet inn via Facebook, opplyser den sosiale plattformen torsdag.

Cirka halvparten er samlet inn via bursdagsinnsamlinger, altså at noen som har bursdag starter en innsamlingsaksjon til en organisasjon eller sak de støtter.

I løpet av årene har totalt 45 millioner mennesker donert penger eller startet en innsamlingsaksjon, opplyser Facebook videre.

Muligheten for privatpersoner å starte innsamlingsaksjoner via plattformen er for øyeblikket tilgjengelig i et 30-talls land, men muligheten for veldedige organisasjoner til selv å starte innsamlingsaksjoner er kun tilgjengelig i 16 land for øyeblikket, viser en oversikt på Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebooks krav til veldedige organisasjoner som holder til i andre land enn USA:

Fødselsdato og adresse til direktøren eller den administrerende direktøren for den veldedige organisasjonen.

Et organisasjonsnummer (hvis aktuelt).

Et registreringsnummer for veldedige organisasjoner (hvis aktuelt).

Et registreringsdokument utstedt eller godkjent av en offentlig etat. Nødvendig hvis organisasjonen holder til i Østerrike, Belgia, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Sverige eller Spania.

En bankkonto som er registrert hos en lisensiert institusjon for finanstjenester. Dette kan være opplysninger om bankkonto som bankens navn, navn på bankkontoinnehaver (organisasjonens navn), et lesbart og offisielt bankbrev eller bankkontoutskrift som er datert i løpet av de siste tre månedene, SWIFT-kode og bankens IBAN-nummer.

Kilde: Facebook

– Facebook er vår viktigste inntektskilde

Norge er ett av disse landene. Og muligheten har blitt omfavnet av en rekke organisasjoner her til lands.

En av dem er Dråpen i Havet som jobber for å støtte mennesker på flukt, og blant annet har koordinert innsatsen til over 6000 frivillige hjelpearbeidere i Hellas.

Generalsekretær Trude Jacobsen forteller at for dem har Facebook-innsamlinger blitt den viktigste inntektskilden.

– Vi startet med Facebooks innsamlingsverktøy i desember 2017. I 2018 kom 35 prosent av inntektene våre via Facebook. Så langt i 2019 kommer hele 45 prosent via Facebook, sier Jacobsen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er en liten organisasjon uten statlig støtte, som har som mål å gjøre det enkelt for alle å hjelpe mennesker på flukt. Gjennom Facebooks innsamlingsverktøy er det virkelig enkelt. Takket være disse innsamlingene har vi kunnet skaffe tusenvis av soveposer og pledd menneskene i flyktningleirene, bleier til barna og etablere medisinsk bistand i flyktningleire som er helt på bristepunktet, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norsk psykolog roper varsko om graverende forhold i flyktningleir på Lesvos

For Dråpen i Havet er det egne kampanjer som står for de største enkeltinnsamlingene, men også bursdagsinnsamlinger er et viktig bidrag, forklarer generalsekretæren.

– Hittil i 2019 har 750 personer opprettet innsamlingsaksjon for Dråpen i Havet. Ved siden av å bringe midler inn til arbeidet, enten det er store eller små beløp, gir dette brukerne en fin mulighet til å vise nettverket sitt at de støtter opp under det viktige arbeidet for mennesker på flukt.

– Utfordring at vi ikke vet hvem giverne er

– Er det noen ulemper ved å drive med innsamling via Facebook?

– En utfordring ved å ha så stor andel av inntektene fra denne kilden, har vært at vi ikke har kunnet vite hvem personen bak facebookprofilen er. Vi ønsker jo å kunne holde dem oppdatert om arbeidet som gjøres, svarer Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har imidlertid nå tilbudt alle som donerer til Dråpen i Havet via Facebook å kunne få skattefradrag for donasjoner over totalt 500 kr for et kalenderår, slik man kan for donasjoner over for eksempel bank. Jeg har ikke hørt om andre organisasjoner som tilbyr dette foreløpig. Det krever dedikert oppfølging fra vår side, og giverne må gi oss opplysningene vi trenger så vi kan rapportere dette inn til skatteetaten, fortsetter hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Generalsekretæren forteller at de har som mål å bli best på innsamlinger via Facebook.

– Det handler om å få god rutine på å takke bursdagsinnsamlere, slik at de også vil samle inn til formålet neste gang, samt å iverksette de riktige innsamlingene selv slik at vi kan bidra mest mulig for mennesker på flukt. Det handler også om å tørre å prøve og feile, da dette er et såpass nytt og stadig skiftende område slik at erfaringsgrunnlaget, både vårt eget og andres, er begrenset, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Facebook strammer inn regler for politiske annonser

– Interessant og viktig kanal

Også Leger Uten Grenser i Norge har tatt i bruk Facebooks innsamlingsverktøy, og er fornøyd med mulighetene det gir.

– Facebook er en interessant og viktig kanal for å nå ut til flere mennesker med vårt budskap, samt for å samle inn midler til ulike prosjekter de brenner for, sier Grete Lise Christiansen, som er innsamlingssjef i organisasjonen, til ABC Nyheter.

– Per i dag ser jeg bare fordeler ved å drive innsamling via Facebook, legger hun til.

– Jevn vekst i støtte via sosiale medier

Christiansen forklarer at de opplever at flere og flere ønsker å gi en gave til Leger Uten Grenser i forbindelse med merkedager som bryllup, bursdager og jubileum.

– Da er det fint at vi kan tilby folk denne muligheten på en enkel og effektiv måte som engasjerer, sier hun.

Når det gjelder hvor stor andel av organisasjonens midler som samles inn via Facebook, er det store variasjoner for Leger Uten Grenser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette varierer i stor grad ut fra flere faktorer, blant annet det som til enhver tid skjer i verden. Folk reagerer ofte raskt ved katastrofer og ønsker å bidra til at Leger Uten Grenser kan gi livreddende helsehjelp til dem som trenger det aller mest. Men vi opplever en jevn vekst av antall mennesker som ønsker å støtte Leger Uten Grenser via sosiale medier som Facebook, sier Christiansen.