Facebook strammer inn regler for politiske annonser

Facebook innfører nye regler for politiske annonser. Foto: Jenny Kane / AP / NTB scanpix
Facebook innfører nye regler for politiske annonser. Foto: Jenny Kane / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook sier at de vil innføre strengere regler for politiske annonser i forkant av valget i USA i 2020. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook har allerede innført regler om identifisering av politiske annonsører, men de nye reglene vil kartlegge om annonsørene er registrert hos USAs føderale valgkommisjon.

– Folk bør vite hvem som forsøker å påvirke deres valg, og annonsører bør ikke få lov til å tilsløre hvem som betaler for annonsene, heter det i en uttalelse fra Facebook.

Det sosiale mediet har fått kritikk for å tillate russiskstøttede troll-kontoer å spre politisk reklame med hensikt å påvirke det amerikanske presidentvalget i 2016, samt personopplysningsskandalen rundt Cambridge Analytica.

Les også: Intern uenighet om Oslo Frps valgkamp-annonser