Nei til EU protesterer mot nytt EU-direktiv:EU vil redusere forbrukernes reklamasjonsrett ved netthandel

FORBRUKER-VARSKO: - Norge må ikke gå med på svekkelsen av forbrukernes reklamasjonsrett, sier Nei til EUs leder Kathrine Kleveland.
FORBRUKER-VARSKO: - Norge må ikke gå med på svekkelsen av forbrukernes reklamasjonsrett, sier Nei til EUs leder Kathrine Kleveland. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norge må nekte å redusere reklamasjonstida for varer kjøpt på nettet, fra fem til to år, oppfordrer Kathrine Kleveland. Et nytt EU-direktiv er på full fart mot Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norge skal beholde lik reklamasjonsrett på handel i butikk og netthandel, sier Kleveland, som leder organisasjonen Nei til EU.
Bakgrunnen er at EU-kommisjonen i et nytt direktiv om netthandel med varer foreslår å sette forbrukernes rett til å reklamere til to år.

Reklamasjon er en lovfestet rett til å klage hvis det er noe feil med varen du har kjøpt. Selgeren plikter å ordne opp i det, skaffe deg ny vare, eventuelt gi prisavslag eller heve kjøpet.

I dag er reklamasjonstiden i Norge fem år for mer varige produkter, som fjernsynsapparater, vaskemaskiner og telefoner.

EU-direktivet forbyr land å beholde eller innføre strengere regler enn dette. På grunn av EØS-avtalen vil det også gjelde Norge.

Men dette direktivet retter seg bare inn på netthandel. Dermed vil det bli en forskjell dersom du handler i butikk. Der vil du fortsatt beholde fem års reklamasjonsrett etter norsk lov.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Du har reklamasjonsrett selv om varen er billig

- Rammer miljø og distrikter

- Nei til EU mener direktivforslaget er at alvorlig angrep på en forbrukerrettighet som det har vært bred politisk enighet om her hjemme, sier Kathrine Kleveland til ABC Nyheter.

Hun legger til at den forkortede reklamasjonstiden dessuten er miljøfiendtlig og legger opp til et bruk-og-kast-samfunn der produsentene kan spekulere i forbrukernes kortere frist.

- I tillegg medfører forslaget en merkelig forskjellsbehandling, med ulike regler for netthandel og vanlige butikkjøp. Det å handle på IKEA på nett skal ikke gi deg dårligere reklamasjonsfrist enn den som kan stikke innom butikken. Det blir distriktsfiendtlig, mener Kleveland.
Les også: Bruk reklamasjonsretten din

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen håper på det beste

Direktivforslaget er knyttet til EUs strategi for det digitale markedet. Det erklærte formålet regelverket er modernisering, å gi bedre beskyttelse for forbrukere som handler på nett og å hjelpe bedrifter med å øke nettsalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men deler av det svekker altså rettighetene for norske forbrukere.
- Med EU-kommisjonens forslag på bordet er det nå avgjørende at regjeringen gir EU klar beskjed om at den norske reklamasjonsfristen må opprettholdes, og at direktivet i alle fall må omgjøres til en minimumsregel, ikke sette et tak for det nasjonale forbrukervernetkrever Kathrine Kleveland.

Regjeringen opplyser at gjeldende EU-direktiv tillater land som ønsker det, å ha sterkere forbrukervern enn det som er EUs minimum. Det nye forslaget krever en full harmonisering, altså at ingen land får ha lov til å ha bedre bestemmelser enn EU-vedtaket.

Siden andre land også har strengere regler i dag, håper regjeringen at direktivet skal bli forandret så det blir lov til å ha bedre betingelser for forbrukerne.

Les også: Helgesens mas har virket – Norge best i EØS-klassen