Bruk reklamasjonsretten din
Fire av fem får helt eller delvis medhold, bare de gidder å klage.
Nordmenn har en svært sterk reklamasjonsrett. I to eller fem år etter kjøp kan du derfor klage på produkter som ikke fungerer, om du mener at feilen ikke er påført av deg selv.
Og dette er en helt gratis lovfestet rett, uavhengig av hva slags garanti du eventuelt har fått.
Men vet nordmenn å faktisk bruke reklamasjonsretten?
– Ja!, mener Forbrukerrådet.
Mange klager får medhold
Norstat har utført en nettbasert undersøkelse på vegne av Forbrukerrådet, med følgende resultater:
- Syv av ti har klaget på et kjøp.
- Åtte av ti fikk helt eller delvis medhold på siste klage.
- Seks av ti var fornøyde med butikkens håndtering av klagen.
- Fem av ti klager bare om varen har en viss verdi.
- To av ti klager uansett. Tre prosent klager aldri.
– Dette er et bra nivå, sier forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.
– Noen ganger er ikke prisen å betale så høy for den enkelte, men det kan bli store summer totalt sett i reparasjoner og nye varer. Dessuten er miljøet tjent med at vi krever kvalitet, og ikke finner oss i dårlige produkter.
Slik reklamerer du
Her har du et lynkurs i reklamasjonsrett, med lenker til artikler hvor du kan lære mer om hvert punkt:
- du ikke må ha ødelagt varen selv. For å bruke reklamasjonsretten, kalt å reklamere, må feilen ha ligget i produktet ved kjøp . Det vil i praksis si at
- Reklamasjonsfristen er på to år for det som ikke er ventet å vare lenger, som klær og sko, og fem år på det som forventes å vare vesentlig lenger enn to år, som mobiler og PC-er.
- Du skal si fra «innen rimelig tid» etter å ha oppdaget feilen . Noen endelig frist er ikke fastsatt, men klag så raskt som mulig, direkte til selger. På samme måte har selger ansvar for å ordne opp innen rimelig tid. Du kan selv velge å ta saken direkte med produsenten, men butikken kan ikke kreve det.
- Reklamerer du på en vare under et halvt år siden du kjøpte den, skal det antas at feilen var tilstede ved kjøp. Det vil si at butikken må føre ekstra gode bevis for at du har skylden, og du har en enda sterkere sak.
- Butikker kan ikke uten videre skylde på kunden. For eksempel er det ikke nok at et verksted oppdager fukt i mobilen, om de ikke kan vise til at fukten faktisk er grunnen til feilen.
- Selger har rett til å reparere produktet ditt , men om den samme feilen melder seg tre ganger har du krav på nytt produkt.
- Du skal få låne et tilsvarende produkt om reparasjonen tar over én uke.
- Får du gjennomslag for reklamasjonen, skal både reparasjonen og lånegjenstanden være gratis , og reparasjonen kan ikke ta urimelig lang tid.