Bruk reklamasjonsretten din

KLAG: Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall. Foto: Colourbox.com
KLAG: Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fire av fem får helt eller delvis medhold, bare de gidder å klage.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn har en svært sterk reklamasjonsrett. I to eller fem år etter kjøp kan du derfor klage på produkter som ikke fungerer, om du mener at feilen ikke er påført av deg selv.

Og dette er en helt gratis lovfestet rett, uavhengig av hva slags garanti du eventuelt har fått.

Men vet nordmenn å faktisk bruke reklamasjonsretten?

– Ja!, mener Forbrukerrådet.

Mange klager får medhold

Norstat har utført en nettbasert undersøkelse på vegne av Forbrukerrådet, med følgende resultater:

  • Syv av ti har klaget på et kjøp.
  • Åtte av ti fikk helt eller delvis medhold på siste klage.
  • Seks av ti var fornøyde med butikkens håndtering av klagen.
  • Fem av ti klager bare om varen har en viss verdi.
  • To av ti klager uansett. Tre prosent klager aldri.

– Dette er et bra nivå, sier forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Noen ganger er ikke prisen å betale så høy for den enkelte, men det kan bli store summer totalt sett i reparasjoner og nye varer. Dessuten er miljøet tjent med at vi krever kvalitet, og ikke finner oss i dårlige produkter.

Slik reklamerer du

Her har du et lynkurs i reklamasjonsrett, med lenker til artikler hvor du kan lære mer om hvert punkt: