Den flygende hvithvalen klar til å spre ut vingene

Airbus Beluga XL i lufta over Colomiers nær Toulouse i Frankrike. Foto: Reuters
Airbus Beluga XL i lufta over Colomiers nær Toulouse i Frankrike. Foto: Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hval-inspirerte flyet med det brede smilet – Beluga XL – er et viktig steg nærmere fast tjeneste i himmelen. Men du får aldri fly med det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er omtalt som et av luftfartens mest etterlengtede fly, og vil utvilsomt bli det mest gjenkjennelige fartøyet som flyr på de syv himmelhav. Det var de ansatte i Airbus som stemte frem det karakteristiske hval-utseendet, og mens giganter som Airbus A380 og Boeing 747 er på vei ut av tjeneste, blir Beluga XL et av de største.

Selv uten tegningene kan flyet minne om en hval med vinger. Ingeniørene tok utgangspunkt i Airbus A300 og ga skroget en pæreform som gav den en tydelig visuell likhet med hvithvalen som har gitt flytypen dens navn (beluga er det engelske navnet for hvithval). Med smilende munn og store øyne malt på flykroppen, er det nesten umulig å ikke se likheten.

VIDEO:Her flyr den hvite hvalen for første gang

Nylig ble de siste testflygningene gjennomført i Storbritannia og Beluga XL er dermed et viktig skritt nærmere å bli satt inn i aktiv tjeneste. Lørdag var flyentusiaster samlet i Wales for å se flyet ta av for retur til Toulouse i Frankrike, tre dager etter ankomsten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette flyet er ikonisk for selskapet vårt, forteller lederen for Beluga XL-programmet, Bertrand Grosse, til CNN Travel.

– Dette er arbeidshesten i Airbus. Så det er mer enn bare et fly - det er flyet som gjør det mulig for Airbus å bygge fly hver dag, fortsetter han.

XL-utgaven er 30 prosent større enn standardutgaven, men hvis du hadde håpet på muligheten til å late som du er Pinocchio eller Jonas i magen på en hval, så må vi dessverre skuffe deg:

Flyet er nemlig et lastefly og det 45 meter lange lasterommet skal frakte vingeseksjoner og flyskrog som er opptil åtte meter brede og 7,5 meter høye fra ulike anlegg rundt omkring i Europa til fabrikker i Frankrike, Tyskland og Spania for sluttmontering.

Mannskapet på Airbus Beluga XL hilser til de fremmøtte på en flyplass i Frankrike i juli 2018. Foto: Reuters
Mannskapet på Airbus Beluga XL hilser til de fremmøtte på en flyplass i Frankrike i juli 2018. Foto: Reuters