Dyr om bord: - Kan være erstatningspliktig

VIDEO: En passasjer hadde kjøpt en slange på ferie i Israel, og greide å få den gjennom den strenge sikkerhetskontrollen i Tel Aviv. Video er fra 2013

Det er ikke alltid flyforsinkelser skyldes passasjerer, personale eller været. Men hvem har ansvaret når dyr og insekter sørger for forsinkelser, kansellering eller nødlanding?

2. mars 2017 var et British Airways-fly av typen Boeing 777 klar for avgang mot San Francisco fra Heathrow i London. Kabinpersonalet hadde akkurat gjennomført sikkerhetsprosedyren og flyet var i ferd med å ta av da en av passasjerene plutselig fikk øye på en uvanlig blindpassasjer. For plutselig dukket det opp en mus, noe som ikke akkurat pyntet på stemningen blant flere av passasjerene.

Dermed måtte flyet avbryte avgangen og passasjeren fikk opplyst at de kunne ikke lette før den lille visumløse krabaten var blitt sendt tilbake til gaten. Fire timer senere kunne et nytt fly omsider lette med de rundt 200 passasjerene.

I etterkant av hendelsen mottok selskapet massive erstatningskrav fra passasjerer som ble forsinket som følge av den lille gnageren. På sosiale medier tok imidlertid de fleste det hele med et smil da selve hendelsen fant sted. Flere trakk parallell til Trumps innreiseforbud.

– Måtte nettopp forlate flyet til San Fransisco på grunn av ei mus ombord. Kunne den ikke få visum?, skrev en passasjer.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: I denne videoen fra 2014, filmet fra flyplassen i Birmingham, ser man flere fugler kollidere kraftig med den ene flyvingen

Slangeskrekk og pågående bier

Til tross for at den er liten i størrelse, kan en mus potensielt gjøre stor skade på et fly med sin forkjærlighet for å gnage på blant annet ledninger. En annen sak er hygiene i forbindelse med matservering om bord, samt faren for spredning av sykdommer dersom gnageren skulle komme seg av flyet ved landing.

Men det er ikke bare søte, små mus som har skapt store og kostbare forsinkelser for passasjerfly:

I slutten av 2017 ble et fly fra Citilink Indonesia sittende fast på Indonesias Kualanamu International Airport. Årsak: Tusenvisav bier hadde satt seg på flyets høyre vinge.

Heldigvis for passasjerer og besetning klarte de aldri å komme seg inn i flyet. Men det tok mer enn 90 minutter før brannvesenet fikk spylt insektene av vingen slik at flyet omsider kunne lette.

Hvis du har slangeskrekk så kan du være glad for at du ikke befant deg om bord på Egypt Air-flyet som måtte foreta en nødlanding i det egyptiske feriestedet Al Ghardaqa. Årsaken skyldtes en passasjer som hadde smuglet en kobraslange om bord i en liten veske.

Vedkommende ble bitt av slangen før den forsvant under setene, til stor uro blant de øvrige passasjerene.

Les også: Over natta dukket det opp en «Jumbojet» på jordet

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Bakke­mann­ska­pet fikk seg en over­ras­kelse da flyet landet

Kan være erstatningspliktig

Passasjerer er normalt beskyttet i henhold til EC-261 reglementet dersom flyet er forsinket eller kansellert på grunn av dyr på flyet. Likevel er retten til kompensasjon på et slikt fly ikke alltid like soleklar, forteller Andreas Hermansson, landssjef for flyerstatningsselskapet Airhelp i Norge.

– Under «ekstraordinære forhold» er ikke flyselskapene erstatningspliktige for kanselleringer eller forsinkelser, så lenge alle rimelige tiltak er gjort. For eksempel vil flyselskapet ikke være ansvarlig for tilfeller som den smuglede kobraslangen eller biene som landet på vingen, sier Hermansson til ABC Nyheter.

– Imidlertid vil flyselskapet være ansvarlig i tilfeller der slanger forsvinner fra containere i lasterommet, eller en koloni av kakerlakker, maur eller mus kommer seg om bord i flyet. I disse tilfellene har ikke flyselskapet kunnet garantere for rensligheten i flyet og vil derfor være ansvarlig for å betale erstatning til de berørte passasjerene, opplyser han.

VIDEO: Ekorn i fly­mo­to­ren skapte rabalder for mann­ska­pet

VIDEO: Panikk på flyplass – slange kom seg forbi sikkerhetskontrollen

Personvernpolicy